Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja! Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Tibor, a nepperek réme válaszol! Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad! ET-szám – eszik, vagy isszák? Abroncsmágusaink segítenek megfejteni a bajos kérdéseket.
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor,
használt autót szeretnék vásárolni nagyjából 1 millió környékén (<1,5 millió javítással, egyéb költségekkel együtt). Kinéztem egy E12-es Corollát, amiről az alvázszám ellenőrzésnél kiderült, hogy volt egy nagyobb és egy kisebb sérülése. Mindkettő az első tulajdonosnál történt, a nagyobbik a kocsi 5 éves korában és a jelentés szerint 250 – 300e Ft volt a kárérték.
Egyéb szempontból megfelelne az autó, a kilométeróra állása minden elérhető információ alapján rendben van, nem tekert. A kérdésem az lenne, hogy a fenti törés mennyire számít jelentősnek?
Vásárlás előtt mindenképpen átnézetném az autót szervizben, és csak akkor venném meg, ha az állapota megfelelő, a javítás pedig szakszerűen történt, így a kérdés inkább csak az, hogy megérheti-e erre szánni az időt, pénzt, vagy érdemesebb lenne inkább tovább keresgélni? Nem akarom elkapkodni se a vásárlást, viszont sajnos eddig elég rosszak a tapasztalataim a felhozatallal kapcsolatban.
Előre is nagyon köszönöm a tanácsot!
Szakértőnk válaszol
Kedves Gábor!
Amennyiben a kárérték 250-300 000 forint volt, valószínűleg nem volt jelentős a sérülés. 1 millió forint körül nehéz lesz valóban sérülésmentes autót találni és nem az a fontos, hogy törve volt, hanem hogy szakszerűen javították-e a sérülést. Ha igen, akkor az autó későbbi használati értékét nem fogja befolyásolni. Biztos, ami biztos, nézesse át szakemberrel vásárlás előtt. Ebben én is tudok Önnek segíteni.
Üdvözlettel: Varga Tibor
Nagy dízel nagy embernek
Olvasónk kérdez
Tisztelt Varga úr!
Évi 40-50 ezer km-t vezetek, Ausztriában(nem az agyonsózott alpesi utakon), zömét autópályán. Két méteres magasságomhoz keresek megbízható, tágas dízelt, a keret 12-13 ezer euró + a kötelezők. A listámon első helyen állnak a Toyota 2.0 D4D-s autói(Avensis vagy Verso), ugyanakkor a márkaklub fórumait olvasva úgy láttam, a kevés problémás autónál a dízel technika(Denso, stb.) szervizelése nem mindig egyszerű.
Lehet, hogy jobban járnék egy már Bosch-adagolós, 2.0 TDCI Mondeóval? Ön esetleg melyik autót venné még fel a listára? A kocsit Ausztriában veszem majd, mivel kiköltözünk és a lakhelyváltás után egy hónapom lesz beszerezni a leendő járgányt, így szeretnék jó előre tájékozódni. Szíves válaszát, segítségét előre is köszönöm.
Szakértőnk válaszol
Kedves Krisztián!
A Toyota D-4D motorjai általában véve megbízhatóak, de a dízelmotoroknál jellemző meghibásodások ennél a motornál is előfordulhatnak: turbómeghibásodás, injektor- vagy üzemanyagrendszer-hiba, kettős tömegű lendkerék (néhány első szériás D-4D-ben nincs).
A TDCI motorban nincs adagoló, mivel közös nyomócsöves rendszer. Ön valószinüleg a TDDI-re gondol. Ezek a motorok régebbi konstrukciók rengeteg kilométerrel. Esetleg érdemes gondolkodni a Volkswagen 1.9 PDTDI motoros autókban. Megbízható, takarékos, olcsó az alkatrész és mindenhol értenek hozzá. Egyes Hyundai CRDI motorokban szintén nincs kettős tömegű lendkerék és megbízhatóak. Dízelmotoros autóknál hatványozottan igaz, hogy az autó állapota dönti el, érdemes-e megvenni. Ezért mindenképpen célszerű szakemberrel átnézetni vásárlás előtt.
Üdvözlettel: Varga Tibor
Drága fránya abroncsméret
Olvasónk kérdez
Szia,
Tavasszal vettem egy használt Peugeot 5008-ast, elég vacak gumikkal (Rovello és Lassa), az évjárat meg a minta ok, de azért esőben érezni, hogy egyik sem egy Continental. Elkezdtem nézelődni, és feltűnt, hogy a 215/55R16 méretben kb. 1.5-szeres szorzóval kell számolni az előző autóm 205/55R16 méretéhez képest.
Mennyire fontos a gyári méret, lehet biztonságosan közlekedni 1 centivel kisebb gumival? Az is felmerült bennem, hogy veszek egy garnitúra crossclimate-ot, de tartok a téli körülményektől. Mit javasolnal nekem. Kb évi 10 ezer km, nagyrészt város, azon kívül főút vagy autópálya. Viszont gyerekek vannak, szóval ha menni kell, akkor menni kell.
Köszi a választ!
Gábor
Szakértőnk válaszol
Tisztelt Pintér Gábor!
Érdemes lehet esetleg 205/60R16 os méretet is számításba venni illetve a Hankook idén meglepően jó árban fut 215/55 méretben is! Ha nem csak „hobbiautóként”, hétvégi bevásárláshoz használják az autót, én inkább a klasszikus téli-nyári szettben gondolkodnék!
Üdvözlettel: Szabó Péter