Nagyjából 20 évvel ezelőtt egy átlagos VW Polo alatt a 175/65 R13 volt a standard gumiméret. Ma egy ugyanilyen képességű autó már 185/65 R15-ös méretű gumikon gurul. Ami persze érezhetően drágább is. De nemcsak a kisautóknál volt ez az alapméret, hanem a 90-es években a VW Golf, Opel Astra, Ford Escort alapváltozata is 13-as kerékkel került a vásárlókhoz. Ma ugyanezek a típusok 15 colnál kisebb kerékkel már nem is nagyon léteznek. Emellett a lehetőségek is nőttek, míg 20 éve legfeljebb 1-2 lépcsővel lehetett a gyárinál nagyobb felnit tuszkolni egy kocsi alá, ma már jóval nagyobbakat léphet felfelé, aki a nagy kerékre gerjed. Pedig az árkülönbség érezhető, míg egy 13 colos VW Polo-ra való gumi 10 ezer forintért megvehető. A régebben általános 175/80 R14-es méret kb. 9000-12000 forintba kerül ma is, addig ennek a modernebb, divatosabb méretű kivitele 2018-ban 185/60 R15 12-15 ezer forinttól indul. A 185/65 R 14 ára 12 ezertől indul, a 195/65 R15 13 ezer, míg a 205/55 R16 14 ezertől indul, a 215/45 R17-es  már 18-20 ezer forint, a 245/40 R 19 pedig 32 ezer forinttól indul.

Szívatnak az autógyártók? Ne hagyd magad! 1

De miért jobb a nagy felni?

Nem véletlen az, hogy elmebeteg méretű kerekeket leginkább a soha meg nem valósuló, legfeljebb kiállításokon pörgő-forgó tanulmányautókon látunk, hiszen marha jól néznek ki. Az más kérdés, hogy hétköznapi használatban már korántsem olyan szórakoztató használni ezeket. Amellett, hogy jóval sérülékenyebbek egy normál méretű keréknél – kátyúban, úthibánál, padkánál könnyebben lehet őket tönkretenni –, a rajtuk lévő gumi is hajlamosabb javíthatatlan defektet kapni, de emellett még kényelmetlenebbek is, rémesen ráznak és drágábbak is rájuk a gumik. Hátrányai mellett csupán néhány olyan tulajdonsága van a nagyobb és ezzel párhuzamosan szélesebb felninek, aminek örül majd a sofőr. Ez pedig a jobb kormányérzet, nagyobb kanyarsebesség, illetve a száraz útfelületen kurtább féktávolság. Mondjuk nedves úton már megint csak a baj van vele, hiszen hamarabb felúszik az autó és válik irányíthatatlanná a sok száz lóerős autó.

Szívatnak az autógyártók? Ne hagyd magad! 15

Tanulmányautóra bármekkora kereket lehet büntetlenül rajzolni

Sebességindex

Van egy másik apróság is, amin nagyon elcsúszhat egy gumi ára, ez pedig a sebességindex. Egy márka két azonos típusú abroncsának ára között is érezhető lehet a különbség, ami a sebességindex lelkén szárad. Egy 75 lóerős Fabiára nem biztos, hogy érdemes feltenni egy T sebességindexű abroncsnál komolyabbat – ami önerőből a 170 km/órás sebességet is csak alig lépi át a gyári csúcssebesség szerint. A T sebességindex amúgy a legalacsonyabb, amit személyautóra szerelnek, és 190 km/órás maximum sebességet jelöl. Ugyanabban a méretben lehet kapni nagyobb megengedett sebességig használható változatokat is – U, H, V, W, Y és ZR jelzéssel -, ami ezen a paraméteren kívül szinte ugyanaz. Viszont többe kerül.

Szívatnak az autógyártók? Ne hagyd magad! 16

20 éve a 13 colos kerék volt a standard

Ha mindent tudni akarsz a kerékméretről, ET-számról, akkor nézd meg Gajdán doktor videóját a témában:

Váltóméret

Nagyon megdrágíthatja a téli-nyári gumis átállást, ha kretén, ritka méretű abroncs való az autóra. Gajdán doktor pár éves Honda Jazze is ilyen, a maga 185/55 16-os méretével. De friss példáért sem kell nagyon messze menni, szinte minden új Renault Scénicről megjelent tesztben kitértek arra, hogy a 20 colos, 195/55-ös méretben nem lesz könnyű és olcsó dolog majd gumit szerezni. Nem is az, jelenleg 35 ezer forint körül kapható ebben a méretben gumi. De visszatérve a Honda kerékre, szerencsére nem kell örökre a gyárival szívni, lehet más méretűt is használni, például egy 175/65 14-est. Persze új felnikészlettel, aminek az ára két gumicserénél már vissza is jön. Arról nem is beszélve, hogy innen a téli, nyári kerék lecserélését meg lehet oldani akár otthon is.

Szívatnak az autógyártók? Ne hagyd magad! 17

20 colos kerék a Sénic alatt

Tehát bármennyire is jól néz ki a 20 colos kerék egy kompakt autó alatt, közel nem biztos, hogy jól járunk vele. Aki racionálisan gondolkodik és normális áron szeretne jó gumit venni, az megmarad az arany középútnak számító 17-es méretnél. Ez már nem néz ki bénán, de nagy belőle a választék, sokat gyártanak belőle, ezért olcsóbb is.