Sajnos nem túlzás a felvezetés a budapesti Váci úton történtekre, 67 olyan baleset volt a Nyugati pályaudvart az északi városhatárral összekötő úton 2016-ban, amiben megsérültek vagy meghaltak autósok, kerékpárosok, esetleg gyalogosok. Ez brutális, 63 százalékos növekedés a 2011-es 41 sérüléses balesethez képest, ilyen mértékű emelkedés rendkívül ritka.
Ami állandónak tűnik, hogy öt esztendővel ezelőtt is, most is a Váci út végzett az első helyen azon a listán, ami Budapest legtöbb balesetet jegyző útjait rangsorolja. A dobogó másik két szereplője sem változott, a Pesti út lett a második, a Szentendrei a harmadik a statisztikai hivatal adatai szerint.
A Vezess által a KSH-tól kikért legfrissebb lista (ami 2016-os) szerint általános a főváros jelentős forgalmú útjain a személyi sérüléses balesetek számának növekedése. A feketelistán szereplő 20 útból 16-ra többször kellett mentőt hívni 2016-ban, mint öt évvel korábban.
Összességében 567 komoly baleset történt 2016-ban ezeken az utakon a 2011-es 499 balesettel szemben, ami közel 14 százalékos növekedés.
Itt a lista első 10 helyezettje, zárójelben a 2011-es balesetszámuk és az akkori helyezésük olvasható.
- Váci út – 67 baleset (2011-ben 41 baleset, akkor is 1. hely)
- Pesti út – 48 baleset (37, 2.)
- Szentendrei – 45 baleset (34, 3.)
- Thököly út – 41 baleset (22, 12.)
- Rákóczi út – 41 (nincs adat 2011-ből, akkor nem szerepelt a top20-ban)
- Hungária körút – 40 baleset (25, 9.)
- Budaörsi út – 34 baleset (26, 8.)
- Soroksári – 33 baleset (27, 7.)
- Jászberényi út – 24 baleset (nincs adat 2011-ből, akkor nem szerepelt a top25-ben)
- Andrássy út – 23 baleset (29, 5.)
Beszédesek a különbségek, közel harmadával több a sérüléses baleset a Pestin és a Szentendrein, a Thökölyn pedig gyakorlatilag megduplázódott a súlyos ütközések és gázolások száma. Tízből tíz úton romlott a helyzet.
Sajnos nincs statisztikánk a forgalom változására az elmúlt 5 évből, ami az utak egyéb jellemzői mellett nyilvánvalóan befolyásolja a balesetszámot, ahogyan a méret is. Innen nézve is különösen érdekes az Andrássy út. Csak 2,4 kilométeres, azaz e lista egyik legrövidebbje, ráadásul szögegyenes, végig 2×2 sávos, az összes kereszteződése lámpás, a felén még külön kerékpársáv is húzódik, és a nagy részén tőle járdaszigettel elválasztott szervizúton parkolnak az autók. Adottságai alapján a lista első 50-jében sem kéne lennie.
Nézzük meg a lista második felét!
- Szerencs utca – 23 baleset (nincs adat 2011-ből, akkor nem szerepelt a top20-ban)
- Hűvösvölgyi út – 22 (14, 30.)
- Könyves Kálmán körút – 22 baleset (23, 11.)
- Üllői út – 22 baleset (22, 13.)
- Szerémi út – 20 baleset (nincs adat 2011-ből, akkor nem szerepelt a top20-ban)
- Kossuth Lajos utca (XXI. kerület) – 20 baleset (28, 6.)
- József körút – 20 baleset (16, 25.)
- Teréz körút – 19 baleset (nincs adat 2011-ből, akkor nem szerepelt a top20-ban)
- Baross utca – 19 baleset (15, 28.)
- Fogarasi út – 19 baleset (17, 20.)
A KSH szerint a Szerencs utca, a Szerémi út, a Teréz körút – ahogyan a Rákóczi és a Jászberényi út – új szereplő a listán, a városháza, a kerületek és a rendőrség illetékeseinek minél előbb meg kellene vizsgálni az okokat, és tenni valamit ezeken a helyeken. Ezeknél kisebb mértékben emelkedett Budapest nagy körgyűrűjén a balesetszám, viszont ha összeadjuk a Hungária és a Könyves Kálmán körút, valamint a Róbert Károly út (19) baleseteinek számát, már jóval a Váci előtt járunk (81 sérüléssel járó baleset 2016-ban).
A 2016-os listával kapcsolatban nem tudjuk, a forgalom mely szereplői mennyi balesetet okoztak, a 2011-es sorrend így nézett ki: a személyautósok 161 baleset felelősei voltak akkor, a gyalogosok 27-nek, a robogósok 11-nek, a bringások 10-nek, a tehergépkocsik sofőrjei 9-nek, a motorosok 5-nek, és végül a buszsofőrök 2-nek.
Érdemes megnézni, hogyan viszonyulnak az országos adatokhoz a budapestiek. Röviden: sokkal nagyobb mértékű a balesetek számának növekedése a fővárosban, mint azon kívül. Sajnos az ország egészén is kedvezőtlen a helyzet, amint az ORFK 2010 és 2017 közötti adatokat mutató alábbi grafikonját látjuk, nincs javulás. Sőt, 2012 és 2016 között évről évre egyre több közlekedési balesethez kellett mentőt hívni.
Magyarország legveszélyesebb útjairól itt nézheti meg a listát!