Az automatikus segélyhívó rendszer, népszerű rövid nevén eCall nem egy szerkezet, nem egy doboz, nem egy elektronikai egység a kocsiban, hanem egy szolgáltatás. Méghozzá olyan szolgáltatás, amelyet minden, 2018. március 31-e után gyártásba kerülő és az EU-ban értékesített új személyautó-típusnak és kishaszonjárműnek (tehát nem minden – darab – ezután eladott autónak, csak az új modelleknek) tudniuk kell nyújtani.
Mit csinál és mit nem csinál az eCall?
Az eCall szolgáltatásnak az EU Parlament által még 2015-ben elfogadott rendelkezése értelmében súlyos baleset esetén automatikusan fel kell hívnia a 112-es segélyhívó telefonszámot és egy szabványos adatcsomagban el kell küldenie a segélyhívó központnak a baleset helyszínére vonatkozó információkat. Hogy súlyos baleset történt, azt a kocsiban lévő szenzorok mondják meg: ha egy légzsáknyitó vagy övfeszítő-eldurrantó jeladója működésbe lép, már megy is a vészhívás. A hívás nemcsak adatküldés, hanem hanghívás is egyben: az eCall rendszernek biztosítania kell tudni a kétirányú hangforgalmat is, egyrészt a baleseti helyzet pontosítása, másrészt a téves riasztások kiszűrése érdekében.
A rendszernek gombnyomásra is működni kell tudni, de az aktiváló gombot kötelező extra biztosítással, például fedéllel levédeni, hogy véletlenül ne riadóztassa állandóan a 112-t a sofőr vagy az utas. A navigációs adatok megadására az európai Galileo és EGNOS rendszert kell tudni használni – de pontosíthatók az adatok más rendszerek, például a klasszikus GPS használatával is.
Az eCall lehet egy szerkezeti egység a kocsiban, de lehet különböző egységek (navigációs rendszer, fedélzeti GSM-telefon, kihangosító) összehangolásával készült alrendszer is.
Ugyanakkor az eCall rendszer nem végez és nem végezhet adatgyűjtést a jármű mozgásáról, nem szolgálhat „fekete doboz”-ként, nem adhat információt senki másnak, csak a 112-nek, és csak akkor, ha a baleset-érzékelő szenzor vagy valaki gombnyomással aktiválta.
Nem minden autóban lesz eCall
Mivel a rendszert csak új típusok számára írja elő az EU, még éveken keresztül lehet olyan autót venni, amiben nincs ilyen rendszer és nincs vészhívó gomb – ugyanakkor szemfüles autóvásárlók néhány modellnél (BMW-knél, PSA-autóknál például) már korábban is észrevehették ezt a piros gombot – hiszen eddig is szabad volt ilyen rendszert építeni a kocsikba.
Kisszériás modellekbe sem kell beszerelni a rendszert, és egyelőre a személyautók és kisteherautók körén kívül sem kell alkalmazni; nem kötelező az eCall se teherautókban, se motorkerékpárokban, se traktorokban. Egyelőre!
Azonban az EU érintett intézményei nagyon is tervezik a jövőben a rendszer szélesebb körben terjesztését, sőt: vizsgálják az eCallhoz kapcsolódóan egyéb információközlési megoldások kifejlesztését is, a balesetek elkerülése érdekében. Elméletileg semmi akadálya, hogy egy balesetről ne csak a 112 értesüljön, hanem a környékbeli többi jármű vezetője is, például, vagy azért, hogy szaladhassanak segíteni, vagy azért, hogy ne csattanjanak bele az esetleg az út közepén maradt roncsba.
Hogy miként működik az eCall a gyakorlatban, arról itt egy remek és látványos videó Hollandiából, 2013-ból(!):
Aki szeretne még többet megtudni az eCallról, ide kattintva éri el magyar nyelven az EU vonatkozó rendeletét.