Röviden – Renault Talisman 1.6 dCi EDC Initiale Paris | |
---|---|
Mi ez? | A Renault Laguna és Latitude utódja, a francia márka nagy szedánja 2015 óta. A tesztautó 1.6-os dízelmotorral, automata váltóval, négykerék-kormányzással, csúcsfelszereltségben. |
Mit tud? | Franciás kényelmet is nyújthat, de ehhez képes meglepően agilis viselkedésű is lehet. Tágas, csendes utazóautó, sokféle kényelmi felszereléssel, izgalmas külsővel. |
Mibe kerül? | A Renault Talisman legolcsóbb változata 7 899 000 forint, 130 lóerős dízellel. A benzinesek többe kerülnek. A 160 lovas dízel 9,9 milliótól indul, a tesztautó 11 599 000 forintba kerül. |
Kinek jó? | Bárkinek, aki kényelmes, jól felszerelt utazóautót keres tágas belsővel, nagy csomagtartóval |
Miközben a szabadidő-autók minden méretosztályban tarolnak az európai piacokon, van még egy-két konzervatív forma, aminek eladásaiért érdemes lehajolniuk az autógyártóknak. Ezek jellemzően a céges vásárlók autói, így a kompakt méretű ferdehátúak és kombik, illetve az üzleti limuzinok. A Renault 2015-ben igazán érdekes lépésre szánta magát, klasszikus négyajtóst dobott a piacra, pedig addig a limuzinjai általában ötajtós csapott hátúak voltak, akár a Latitude-öt, a Safrane-t vagy a Lagunát nézzük. A Renault 18 volt talán az utolsó csak négyajtósként kapható Renault szedán, még az 1980-as évekből. A Renault Talisman pedig négyajtós.
Külső
Egyfelől érthető az irány, hiszen az üzleti limuzinok világában nagyrészt elég konzervatívak a vevők, a cégek, másfelől viszont érthetetlen, mert a Talisman sziluettje igencsak ötajtós. Akkor meg miért nem, amikor így hiába az óriási csomagtartó (608 literes!), ha a praktikusságát jelentősen rontja, hogy csak szűk nyíláson át pakolható? A Renault Megane négyajtós kivitele is hasonlóan alakult, annak bemutatóján rákérdeztem az ellentmondásra, ahol a Renault szakemberei kifejtették, hogy bizonyos piacokon a vevők határozottan elkülönített utasteret és csomagtartót várnak el a szedánoktól. Hát ezért ilyen!
Látvány szempontjából nem lehet panasz a Renault Talismanra, csak pozitív visszajelzés érkezett hozzánk az autóval kapcsolatban. Persze nem mindenki rajong érte, de általánosan tetszik az embereknek a lágy vonalakkal rajzolt kocsi. Megvan az egyedisége. Az orr-rész karakteres, nappal a hűtőmaszk és fényszórók marconasága miatt, éjjel pedig a tanulmányautós, nagy C-t formáló LED-es menetfény okán. A hátsó lámpák és a lökhárítóba integrált kipufogóvégek szintén izgalmasak, az oldalablakokat határoló krómkeret pedig kellően arisztokratikus. A 4849 milliméteres hosszúság, valamint a 2809 milliméteres tengelytáv komoly kiállást biztosít a Talismannak. De ez kell is, hiszen a Ford Mondeo (4871 mm), az Opel Insignia (4897 mm), a Volkswagen Passat (4767 mm) most futó generációi is nagyra nőttek.
Belső
Az impozáns külső méretek az utastérben is visszaköszönnek, a Talisman keresztirányban igen tágas. A „kardánalagút” és az ajtók könyöklőinek szélessége megmutatja, mennyire széles. Elöl a láb- és fejtér is nagy, hátul sem szűkös, de nem kiemelkedő a lábhely, és a kupésan ereszkedő tetőív is behatárolja a lehetőségeket.
Mivel a tesztautó a kínálat csúcsán lévő Initiale Paris felszereltségű, így első ülései különösen jó kényelmet nyújtanak. Nyolc irányban elektromosan állíthatóak, hűthetőek és fűthetőek és többféle masszázsfunkciót is kínálnak. A fotelszerű ülések gyors kanyarokban is jól tartanak, ráadásul kihúzható combtámasz is tartozik hozzájuk. A vezetőülés még egy külön funkcióval is bír, ki- és beszállás esetén hátrébb csúszik, majd indításkor a korábban elmentett pozícióba áll vissza. A kormánya igen tág határok között állítható, így gyorsan található kényelmes üléspozíció. A kormánykerék mérete már-már sportos, különösen jó fogást ad, hogy az oldalsó részen perforált. Fűtés is jár hozzá.
Nincsenek különösen kiemelkedően jó anyagok a Talisman belsejében, viszont az összeszerelés remek, a kidolgozás ízléses és valahogy minden masszív benyomást kelt, „ebben van anyag” hangulatot áraszt. Az ajtók is nagyon kellemes tompa puffanással záródnak. Szépek a fémbetétek, de kedvencem az autó külső színéhez passzoló szürkés-barna díszcsík a műszerfal több részén.
Rakodórekeszből akad sok, de lehetnének nagyobbak. A kesztyűtartó felét elfoglalja a CD-játszó, az ajtózsebek sem túl nagyok (szövet borítja belülről!), az apróságoknak a váltókar előtt és mögött találhatunk helyet. A könyöktámasz alatt van bőségesen hely, sőt ott, a kardánalagútban egy félliteres palackot és 0,33 dobozos italt befogadó hűtőrekeszt is kialakítottak. USB-töltőből négy is jutott az utastérbe, emellett van két 12 V-os és két Jack-dugó aljzat is.
Kétféle központi érintőképernyő szerepelhet a Talismanban, 7 colos vízszintes elrendezésű vagy 8,7 col átmérőjű, álló tájolású, a csúcsváltozatban persze utóbbi volt. A rajta futó R-Link 2 multimédiás és navigációs rendszer gyorsan reagál, telefont gyorsan össze lehet kötni vele. A menü nem hibátlan, de viszonylag gyorsan megtalálható az összes funkció benne. Tudja az iOS és androidos okostelefon-tükrözést is és ha nem tetszik a képernyő-tapogatás, a váltókar mögötti gombokkal is irányítható. Sajnos zongoralakk felület keretezi a képernyőt, ami ennek megfelelően mindig poros és foltos.
Az átlagosnál komolyabb hifi került a Talismanba, a 13 hangszóró és mélynyomó nem nagy dinamikával, de szépen szól. Vélhetően azért is kellemes hallgatni, mert az utastér igen csendes, egyfelől az autóban volt aktív motorzajcsökkentő rendszer és ehhez a felszereltséghez jár a hangszigetelő oldalüvegezés is.
Műszeregysége részben digitális, a fő kijelző képe változtatható. Variálhatjuk a színét – az utastér hangulatvilágításával együtt -, illetve, hogy a fordulatszám vagy a sebességjelzés legyen mutatós kijelzésű. A vezető dolgát headup display is segíti, a Talismanba az olcsóbb fajta, azaz a kis plexire vetítős variáns került (ez olcsóbb, mert nem kell egyenként kalibrálni a vetítést, mint a prémium gyártók üvegre „rajzoló” változatainál), de színes és a sebesség mellett a tempomat és a navigáció, illetve a táblafelismerő adatait is megjeleníti.
Technika
Csak 1,6 literes turbós motorokkal kapható nálunk a Talisman, a benzinesek 160, illetve 200 lóerősek, dízelből 130 és 160 lóerős választható. Érdekesség, hogy egyedül a 130 lóerős dízel kapható kézi váltóval, minden más variáns csak automatával, ami a 130-ashoz is választható opció. A benzineseké hét-, a dízeleké hatfokozatú, mindkét esetben duplakuplungos kialakítású.
A tesztautóban 160 lóerős dízelmotor szerepelt. A motor ezen változata két turbót kapott, az egyik az alapjárati rugalmasságért, gyors reakcióért felel, míg a másik magasabb fordulatszámon dolgozik igazán, hogy a maximális teljesítményt kihozza a motorból. Jól működnek, hiszen a 380 Nm-es maximális nyomaték 80 százaléka már 1250-es fordulattól megvan, míg a 100 LE/liter teljesítmény ma is impozáns adat egy dízelmotortól. A négyhengeres blokk teljesíti az Euro6-os emissziós normát, ehhez nitrogén-oxid-katalizátort és önregeneráló részecskeszűrőt is bevetnek.
Futóműve elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros, viszont cserébe ebben a felszereltségben jár hozzá adaptív lengéscsillapítás. A rendszer figyeli az útviszonyokat, az autó sebességét, a kerekek szögét és a fékpedálra kifejtett nyomás nagyságát, és alkalmazkodik a kiválasztott módnak megfelelően.
A Talisman másik nagy dobása a négykerék-kormányzás, amely Multi-Sense módtól függően bizonyos sebesség alatt (50-70 km/óra) a hátsó kerekeket az elsőkkel ellentétesen fordítja el, így biztosítva akár 10,8 méteres fordulókört (az új Superbé például 11,7). Nagy tempónál a hátsó kerekek ugyanabba az irányba fordulnak, mint az elsők, így a tengelytáv megnő, az autó viselkedése stabilabb lesz.
Olyan rendszerek segíthetik a vezetőt, mint a távolságtartó tempomat, a holttérfigyelő, a parkolóasszisztens, a tolatókamera, az aktív vészfékező rendszer, a közlekedési táblákat felismerő, illetve sebességtúllépésre figyelmeztető rendszer, segít még az esőérzékelős ablaktörlő és az automatikus táv- és kanyarfény is. Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is van, ami kissé avítt, hiszen manapság már inkább az aktívan működő rendszerek jellemzőek, amelyek a sávban is tartják a kocsit.
Vezetés
A 130 lovas ballonos gumikkal szerelt kombi Talisman után ennek az autónak a vezetése egészen más élményt is nyújtott. Már nemcsak autópályán tűnt jó választásnak, de kanyargós úton is tartogatott élményt a vezetése. A Multi-sense rendszerrel a futómű és a négykerék-hajtás mellett beavatkozhatunk a gázreakció, a kormányrásegítés mértékébe, az automata váltó működésébe, de még a motorhangokat is variálhatjuk. Van Komfort, Sport, Eco, Semleges, és egyénre szabható Perso is.
A 245/ R19-es gumik, a feszesre állított lengéscsillapítás és a négykerék-kormányzás együtt komoly kanyarsebességet enged meg. A 160 lóerős dízelmotor alapról jól húz és kellő dinamikával mozgatja a kocsit, Sport módban az egyébként szinte észrevétlen váltó is határozottan kapcsol és kitartja a fokozatot, nem törekszik az üzemanyag-spórolásra. Valódi vezetési élmény csalható elő a kocsiból. A változó rásegítésű kormány viszont kilóg a sorból, mert túl kevés visszajelzést ad élményautózáskor. Ha ez nem cél, akkor nem tűnik ez fel, pontosan kijelölhető vele az ív.
Én Perso módban használtam a kocsit, úgy, hogy a kormányt és a motort semlegesre állítottam, a futóművet és a 4Controlt Sportba. Így megmaradt az agilis viselkedés, de alacsony motorfordulat mellett közlekedhettem, a kormányt pedig Sportban csak nehezebb tekerni, más értelmét nem láttam. A 19 colos kerekek ellenére nagyon jól szűrte az úthibákat a futómű, csak tényleg nagyon gyatra úton állítottam Comfortba a lengéscsillapítást, egyébként a kocsi hátulja hajlamos kissé pattogni.
Hiába a kisebb hengerűrtartalom, az Euro6-os norma teljesítéséhez kell az energia, így dinamikus vezetés mellett nem lepődtem meg, hogy 6,9 litert fogyasztott a Talisman, nagyjából fél távot autópályán, a többit fele-fel arányban városban és országúton használva.
Költségek
A Renault Talisman ötféle felszereltségi szintben érhető el, az alapára 7 899 000 forint. Érdekesség, hogy a legolcsóbb verzió a 130 lóerős dízel, benzines csak magasabb felszereltségben választható, ahol pont ugyanannyiba, 9 099 000 forintba kerül, mint az említett dízel azon a szinten. A 160 lóerős twin turbó dízelmotorral 9 899 000 forinttól szerezhető meg a Talisman, de az itt látható Initiale Paris felszereltséggel 11 599 000 forint az ára, ekkor azonban már alig van rendelhető tétel az extralistán.
A modell alapfelszereltségében többek között olyan tételek vannak, mint a menetstabilizáló, a kipörgésgátló, nyolc légzsák, automatikus központi zár, tempomat, eső- és fényérzékelő, változó rásegítésű szervokormány, hátsó tolatóradar, kétzónás automata klíma. Az Initiale Paris ezeken felül olyan elemeket tartalmaz még, mint négykerék-kormányzás, szabályozható lengéscsillapítás, távolságtartó tempomat, 19 colos kerekek, bőrborítás, LED-es fényszórók, első és hátsó parkolóradar, tolatókamera, holttérfigyelő rendszer, elektromosan állítható, hűthető és fűthető vezető- és utasülés, masszázsfunkcióval, Bose hifi.
A 11,6 milliós árával a Renault Talisman csúcsmodellje nem olcsó, de ár/érték arányban már versenyképes. Az alábbi táblázatban a konkurens modellek jól felszerelt modelljei szerepelnek, és elsőre olcsóbbnak tűnnek. Ha azonban elkezdjük azonos felszereltségre hozni a kocsikat, és bőrüléssel, adaptív futóművel, komoly hifivel, távolságtartó tempomattal stb. stb. felszerelni, árnyaltabb a kép, jóval magasabb, több esetben 14 millió feletti árat kapunk.
A Renault Talisman 1.6 dCi EDC Initiale Paris és legmagasabb felszereltségi szintű vetélytársai
A Renault Talisman 1.6 dCi EDC Initiale Paris és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Volkswagen Passat Highline BMT 2.0 TDI SCR DSG (150 LE) | 10 582 020 |
Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi PowerShift (150 LE) | 12 360 000 |
Opel Insignia 2.0 Dízel (170 LE) | 10 510 000 |
Mazda6 CD 175 Revolution 2.2 (175 LE) | 10 329 000 |
Renault Talisman 1.6 dCi EDC Intiale Paris (160 LE) | 11 599 000 |
Értékelés
Úgy tűnik, biztosra akar menni a Renault a Talismannal. Visszafogott, kellemes megjelenésű, nem megosztó formába rejtettek tágas, csendes utasteret, ami mellé jó műszaki tartalmat párosítottak. A hajtáslánc, a futómű, a vezetéstámogató rendszerek, mind versenyképes szintet hoznak.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|