A párizsi közlekedési operátor, a RATP apró, ámde nagyon fontos lépést tett az automatizált vezetés irányába. A társaság három másik partnerrel egy alacsony padlós Iveco Urbanyway-t tett önvezetővé. Természetesen a projektben maga az olasz gyártó is részt vett. A cél érdekében a hibrid hajtású járművet több külső kamerával, illetve 5 darab gyalogos-, illetve objektumérzékelő szenzorral szerelték fel.
Hosszabb-rövidebb tesztelgetés után az önvezető autóbuszt a Lagny-buszgarázsban engedték szabadon. A többszintes létesítményben a GPS-helyzetmeghatározás korlátok közé szorul, éppen ezért a járművet internetes kapcsolat nélküli navigációval látták el. Szintén kihívást jelentett, hogy a buszgarázsban a legtöbb helyre tolatva kell beállni, ami nemcsak a hús-vér sofőrök, hanem önvezető rendszer számára is kihívást jelent.
A RATP által szervezett sajtónyilvános tesztelésen ugyanakkor nem mondott csődöt az automatika. Ha ez így lett volna, akkor talán még nagyobb hír sült volna ki belőle. A demonstráció alatt a járműnek meg kellett találnia a Lagny buszgarázshoz vezető utat, majd be kellett hajtania a létesítménybe és be kellett állnia két busz közé. Az automatizált Urbanway tökéletesen hajtotta végre a feladatot, de a biztonság érdekében egy sofőr is ült a volánnál azért, hogy be tudjon avatkozni, ha a helyzet úgy kívánja.
A tízmilliós francia főváros számára az automatizált vezetés egyelőre csak kísérleti szinten működik. A 2017 ősze óta létező tesztjárművet pedig még nagyon sok próbának vetik alá, hogy kiderítsék, milyen közlekedési szituációkkal képes megbirkózni.
Fotó: RATP