Egyre szaporodnak a villanyautók a világ útjain, aminek persze számos előnye van, de idő közben néhány apróság is felmerült a használatukkal kapcsolatban. Több megoldandó probléma közül a hangjuk. Vagy inkább annak hiánya. Szuper dolog az is, hogy az elektromos autók olyan szép csendben suhannak és nem tesznek hozzá a város zajához, ugyanakkor vannak szituációk, amikben kifejezetten zavaró a néma autó.
Leginkább a biciklisek és gyalogosok panaszkodtak, hogy hang hiányában sokszor meglepő volt az autó látványa az úton tekerve vagy a járdáról lelépve. A kezdeményezés leginkább vakoktól és gyengénlátóktól származik, ők ugyanis 40%-kal nagyobb valószínűséggel lesznek ilyen balesetek áldozatai. Ezek mellett a vakok és gyengénlátók 93%-ának nehézséget jelent észlelni a villanyautókat.
Jellemzően ezek az autók 40 km/órás sebességig szinte tényleg hangtalanok, amin egy új szabályozással változtatnának, aminek értelmében nem lehet majd úgy villanyautót a forgalomba küldeni, hogy nincs rajta valamilyen hangkibocsátó eszköz, amely az említett sebességhatár alatt is észlelhetővé teszi az autót. Ez nem csupán az új autókra vonatkozik majd, az egész Európai Unió területére vonatkozó szabályozás szerint a már értékesített autókat is 2021-ig fel kell szerelni fehér zajt kibocsátó hangosító rendszerrel, mely hallhatóan elüt a környezet hangjától.
Mi a fehér zaj?
A Wikipédia ide vonatkozó szócikke szerint a fehérzaj olyan, hangtechnikában használatos véletlenszerű zaj, amire igaz az, hogy a teljes vizsgált frekvenciatartományban (emberi érzékelő esetén 20 Hz – 20 kHz) a hangnyomásszintje állandó.