A Ladának még nagyon sokáig a rendszerváltás után is volt egy nagy előnye az országot ’89 után hirtelen elárasztó nyugati (és távol-keleti) autókkal szemben: iszonyú olcsó volt hozzá minden. Jó, mondjuk kellett is minden a kocka-Ladához folyamatosan, de akkor is; a futóműelemek, a kopó alkatrészek árát vagy akár egy komplett motorfelújítás költségét sem lehetett összemérni egy hasonló méretű Opelével vagy Volkswagenével.
A kocka-Ladák java része mára ezzel együtt kikopott a hazai forgalomból – jöttek viszont új Ladák. A Vesta volt az első olyan újkori Lada a praxisunkban, amelyről többé-kevésbé ki merjük jelenteni, hogy valóban el tudjuk képzelni logikus választásként egy hasonló árú (és méretű) másik új autó mellett. De vajon az alkatrész az új Ladákhoz is olcsó?
A Vesta Kombi legkézenfekvőbb konkurense a Dacia Logan MCV. Így hát írtunk egy-egy levelet a Lada és a Dacia importőrének, amelyben megkérdeztük, mennyibe kerülne a hasonló dinamikájú, fogyasztású, komfortú Vesta Kombi 1.6 és Logan MCV 0.9 TCe modellekhez ez-az, no meg az első százezer kilométer kötelező karbantartása. (Az alkatrészekre márkaszervizek elszámolóárait kértük be, mert a Lada annyira új modell, hogy egy csomó alkatrészt még nem is lehet megvenni hozzá független kereskedelmi cégektől.)
Kitekintésül egy más kategóriába sorolt, de hasonló méretű, hasonlóan jól használható olcsó családi autó, egy 1,6-os szívómotoros Suzuki Vitara árait is megkérdeztük.
Alkatrészárak
Az adatszolgáltatásban persze lett egy kis kavar, de megpróbálom egy táblázatban összefoglalni, amit végső soron kiderítettem a három modell néhány alkatrészének csereárairól:
Bruttó fogyasztói |
Lada Vesta Kombi 1.6 |
Dacia Logan MCV |
Suzuki Vitara |
kormány gömbfej | 34 233 Ft | belső: 16 590, külső: 9590 Ft | külső: 24 465 Ft |
dobfék* | 99 397 Ft |
BOSCH az Unix-nál: 144 208 Ft |
nincs adat |
féktárcsa | 57 076 Ft | 10 989 Ft-tól 37 842 Ft-ig, az Unixnál |
37 635 Ft |
toronycsapágy | 12 064 Ft | 10 649 Ft | torony szilent: 27 827 Ft |
első kerékcsapágy | 21 693 Ft | 26 693 Ft | 101 935 Ft (aggyal együtt) |
hátsó lengéscsillapító | 40 151 Ft | 18 990 Ft | 62 774 Ft |
első spirálrugó | 22 724 Ft | 19 290 Ft | 64 277 Ft |
első lengéscsillapító | 61 095 Ft | 23 739 Ft | 62 146 Ft |
* A Lada szervizes kollégája, bár nem kértem, elküldte a fékdob-, illetve tárcsa árát is, mert a kerékcsapágyat csak ezzel együtt lehet cserélni. Ha már megkaptam, megnéztem a Loganhoz is a fék árát, az Unix webáruházában. A Suzuki ára márkaszerviz-árak.
Hoppá: a Lada alkatrészeinek gyári árai ezek szerint már nem azok, mint a kocka-Ladákéi voltak. A vicc kedvéért megnéztem az Unix webáruházában egy-két dolgot egy 1990-es 2105-öshöz is: féktárcsát már 5500 Ft-tól találtam hozzá, hátsó lengéscsillapítót 8215 Ft-tól kínálnak.
A Suzukinál visszatérő mondat volt a telefonon megadott adatok ismertetése során, hogy „persze, megmondjuk az árat, de nem találkoztunk még olyan problémával, hogy cserélni kellett volna” – lengéscsillapítót, fékdobot, toronycsapágyat, rugót, gömbfejet, bármit, az első 100 ezer kilométeren.
Na és a szervizköltség?
A Logan első 100 ezer kilométerére, mint a Renault Hungária előzékenyen diagramban is megmutatta, összesen 186 316 forintot kell elkölteni:
Az importőr szerint ehhez még kb. 30 ezer forint értékű egyebet érdemes rászámolni, ablaktörlőre, fékbetétre, alighanem elpusztul egy akku is és persze ennyi idő alatt egy garnitúra téli-nyári gumiszettet is elkoptat az autó. A munkadíjból egy kis rámenősséggel 5-10% lealkudható, a munka minősége pedig a gyári Renault-s minőség és evidens a felhasznált anyagok előírásszerű kezelése, ártalmatlanítása.
A Ladát 15 ezer kilométerenként kell szervizbe vinni, plusz van egy 2500 km-es revízió az elején. A teljes költség kb. 400 ezer forint – bocs a pirinyó táblázatért, kiemelem a lényeget: 15 ezer km-né, 41 ezer, 30 ezernél 60 ezer, 45 ezernél 47 ezer, 60-nál 65 ezer, 75-nél 47 ezer, 90 ezernél 100 ezer, 105 ezernél 41 ezer forint legyen a Vestatuljanál, ha szervizbe indul:
A fenti tételeken túl ennyi idő alatt biztosan elkopik egy szett első féktárcsa és fékbetét, valamint meghal egy akku, ami a Lada kalkulációja szerint összesen még 100 ezer forinttal terheli meg a tulajdonost. Összesen tehát félmilliót kell tervezni az első 100 ezer km-re a Vestánál. Ez több mint kétszer annyi, mint a kis turbós Logan kombi esetében. Meg kell mondjam, nagyon meglepődtem, amikor összehasonlítottam a két adatsort.
A Suzukinál nagyvonalúan állnak a szervizeléshez: 15 ezer km-enként kell(ene) bevinni a kocsit, de a szervizes informátorom szerint ha húszezer km telik el két látogatás között, az se baj. Na de mi legyünk szigorúak. Alkalmanként kb. 40 ezer forint egy kötelező szerviz a folyadékcserékkel, szűrőkkel, ebből 105 ezer km-ig kell 7, összesen 280.000. Ehhez jön még egy 90 ezernél egy váltóolaj-csere, 50-60 körül a fékbetét és egy pár tárcsa is, 105 ezernél pedig négy gyertya, 46 ezerért. Vagyis a teljes szervizköltség az első száz(öt) ezer kilométerre körülbelül 430 ezer forint, ha jól számolom.
Az új Lada fenntartása már nem olcsó
Aki azért vesz új Ladát, mert tetszik neki – legyen vele boldog! Aki azért, mert tetszik neki a sok, olcsón elérhető extra, úgyszintén. Aki azért, mert bízik az oroszos strapabíróságban, annak sok szerencsét a kocsijához! De azért, hogy olcsón karbantartható, olcsón szervizelhető autója legyen az embernek, úgy tűnik, már nem érdemes pont egy új Ladát venni.
A Dacia szervizárai viszont meglepően jók – esküszöm, nem Logan-reklámnak indult ez a cikk, de lám, a végére valami olyasmi lett belőle.