Röviden – MINI Cooper S (2018) | |
---|---|
Mi ez? | A BMW szárnyai alatt újraélesztett MINI harmadik generációja, mely nem csak három, hanem több ajtóval vagy éppen tető nélkül is kérhető. |
Mit tud? | Aranyos csomagolásban remek vezethetőséget. |
Mibe kerül? | A háromajtós MINI 136 lovas, 1,5 literes motorral 6,2 milliótól indul, a 192 lovas Cooper S pedig 7,3 milliótól kezdődik. |
Kinek jó? | Aki vevő a retrós formára, nem szükséges neki a rengeteg tér és imád vezetni, az boldog lesz vele. |
Közvetlenül az ajtó csukása után kapcsoltuk át a MINI Cooper S karakterét Sport állásba, majd az autópályáról leszabadulva a Balaton északi partjánál lévő utakon gondosan hevítettük a középről trombitáló kidörgőket. Mindezt annak reményében, hogy a morcos hangok mellett előcsaljunk belőle néhány felszabadító durrogást is. Mert a MINI-vezetés egyik alapkelléke a vadul hörgő és recsegő kipufogóhang, de ezúttal sehogy sem sikerült értékelhető mennyiségben kifacsarni ilyesmit a rendszerből. Kifészliftelték volna belőle a tűzijátékot?
Külső
Még az ezredforduló környékén látták meg a bajorok a lehetőséget a Mini márkában, amit aztán az autókkal együtt hízlaltak csupa nagybetűs MINI-vé, hogy aztán retrós formavilágú, aranyos, modern prémiumholmit kínálhassanak. Ma már az új MINI a harmadik generációját éli, remek közösség épült köré és a recept továbbra is változatlan. Még mindig annyira csinos a klasszikus arányú autó, hogy a modellfrissítés meg sem látszik rajta. Megmaradtak a kerek fényszórók, melyeket krómmal vagy magasfényű feketével kereteznek és felár ellenében LED-ek világítanak benne.
Sportosabb rácsozást és piros S betűt kapnak a hűtőmaszkra az erősebb, Cooper S modellek, valamint a motorháztetőn is akad egy kamu légbeömlő, de utóbbi cseppet sem fájdalmas. Szinte észrevehetetlen, de megújult a márka logója is. Ezentúl kicsit minimalistább, légiesebb és egyszerűbb embléma figyel majd az autókon és a kormány közepén.
Kedves, bakancs formájú autó a háromajtós MINI, az autó négy sarkába tolt hatalmas felnik remek menettulajdonságokat sejtetnek, és ez cseppet sem üres ígéret. Jól fest háromajtós formában és nyárias kabrió változatban is, de a pár centivel hosszabb ötajtós karosszéria már messze nem mutat ennyire harmonikusan. A két hátsó ajtó ráadásul elég szűk és még csak nem is keret nélküliek rajta az ablakok, mint a tradíciókat inkább követő háromajtós modellen.
Kifejezetten büszkék a brit vérvonalra a MINI-nél és ezt több helyen látványosan hirdetik, a kabrióhoz például rendelhető brit zászlót mintázó vászontető, de felár ellenében Union Jack formátumban izzó hátsó lámpákat is lehet venni az autóhoz, ami tényleg az egyik legjobban sikerült részlet rajta. Este pedig különösen menőn mutat II. Erzsébet kedvenc fényforrása. A farrészt a Cooper S esetében oldschool fémes tanksapka és középen kivezetett dupla kipufogó teszi sokkal vagányabbá.
Belső
Elsőre talán túlzásnak hat a sok krómozott felület és az apró kapcsolók sora a gömbölyűséggel és a kör alakú kezelőszervekkel vegyítve, de nem szenved csorbát sem a funkció, sem az ergonómia a MINI utasterében. A műszerfal közepén trónoló nagytányér közepére tálalták a fedélzeti rendszert, ami kezelhető a kézifék melletti tekerővel, de a kormányhoz való közelsége miatt kézre esik, ezért sokkal egyszerűbb kihasználni az érintőképernyő előnyeit. Követi a bajor mintát a menü felépítése, csak az animációk lettek sokkal színesebbek és vidámabbak a MINI stílusának megfelelően.
Biztos nem mindenkinek nyeri el a tetszését, de ötletes a kijelző körüli LED-fény, mely attól függően világít, hogy éppen milyen funkciót hívtunk elő vagy milyen módban vezetünk a három közül (Green, Mid és Sport). Tetszetősek a fém pedálok és a perforált bőrrel felöltöztetett háromküllős sportkormány, persze mindez a lehető leggömbölyűbb kivitelben. A volán különösen jól sikerült, a bal küllőn a tempomat gombjai kaptak helyet, melyen akár 1 km/órányit is léptethetünk a beállított sebességen, nagyobb nyomásra már tízesével ugrik. A harmadik generációra már a fordulatszám- és a sebességmérő is átköltözött a kormány mögé, így minden sokkal jobban szem előtt van. Rendelhető Head-up Display is, de csupán a kiemelkedő plexilapos, mely messze nem veszi fel a versenyt a valóban szélvédőre vetítő, igényesebb változattal.
2,5 méteres tengelytávjával inkább az első utasok kényelmét szolgálja a MINI kabinja, az üléspozíció és maguk az ülések is jók, főleg a középső szintet jelentő állítható laphosszúságú sportülésekben lehet megtalálni az ideális elhelyezkedést. Aki ennél is kagylósabb ülésre vágyik, az lesse meg a JCW-csomag pirossal varrott Alcantara-kárpitos verzióját! Egyedül a jobb térdtől vesz el érezhető teret a pufók középkonzol. Rápróbáltam a hátsó ülésekre is, és nagy valószínűséggel nem vállalnék be egy hosszabb utat a második sorban – 180 centimmel én már kinőttem a MINI második sorából. A kabinban egyébként akadnak tárolóhelyek, leginkább feles PET palackokat lehet elhelyezni nagy számban, minden másnak viszont vadászni kell a helyet. A két USB csatlakozó például jó helyen van, de szegény okostelefonok kénytelenek a pohártartóban hánykolódni – dedikált tároló híján.
Tengernyi kárpit és dekorbetét közül válogathat az, akinek MINI-re fáj a foga. Mostantól a lehetőségek egészen a végtelenhez közelítenek, így kicsit fellélegezhetnek a dizájnerek is: nem kell hogy mindenkinek tetsző felületeken törjék a fejüket. Klasszak a világító dekorbetétek, de aki sokkal inkább magáénak szeretné érezni az autót, annak ott a MINI Yours Customised. Ez egy netes felület, ahol különböző, akár névre szóló dekorelemeket lehet tervezni az autóba, amit aztán 3D nyomtatással vagy épp lézergravírral elkészítenek és házhoz küldenek.
Technika
Akárcsak a BMW keresztmotoros modelljei, a MINI is az UKL platformra épül, ennek megfelelően a motorválasztékban is vannak közös halmazok. Itthon nem kaphatóak a legszerényebb modellek (75 és 102 lóerővel), a választék rögtön az 1,5 literes, háromhengeres turbóval indul – 136 lóerővel és 220 Nm nyomatékkal. Az 1,1 tonnás kisautót már ez is tisztességgel mozgatja, és a vezetési élmény sem tompul sokat az alapmotorral. A kézi váltó azonban hiába pontos, de a gumírozott műanyagra hajazó váltási érzet nem passzol a MINI általánosan kellemes minőségérzetéhez.
Kétségkívül a legkirályabb változat a Cooper S jelzésű modell, melynek kétliteres, négyhengeres turbómotorja ugyan nem szól szépen, de a beltérben már sokkal lelkesítőbb és a kipufogóhangot is nagy merőkanállal mérték. Ez már 192 lovas, 280 Nm nyomatéka van és kevesebb mint 7 másodperc alatt zavarja le a 100-as sprintet. A korábbi hatgangos, hagyományos automata váltó helyett már 7 sebességes, duplakuplungos automata szerepel az opciós tételek között, ami hangyányit gyorsabban zavarja le a fokozatcserét. A legnagyobb változás az új váltóval kapcsolatban, hogy a két első ülés között már pálcikára húzott jégkrém alakú elektronikus váltókar figyel.
Persze még mindig választható dízelmotoros MINI is, a Cooper D 1,5 literes háromhengerese 116 lóerővel vagy a Cooper SD 2 literes négyhengerese 170 lóval.
Vezetés
Könnyű visongó huligánná válni a MINI kormánya mögött, a végtelenül stabil futómű és a kiváló itányíthatóság valódi élményautót varázsolnak belőle. A 192 lovas Cooper S bőven teljesíti, amit ígér: ha gokarthoz hasonlítható vezetési élményt keresel, akkor itt megtalálod. Örvendetes módon meghagyták a hagyományos kéziféket is, amiről mindenki tudja, mire való ezekben a mérges kisautókban. A futómű elöl a megszokott MacPherson, hátul pedig igényes: független, több lengőkaros. Bár a hazai utak többségén nem a legjobb kombináció a gumival éppen csak megijesztett nagy, 19 colos felni és a kifejezetten sportos, feszes futómű, de ez egy percig sem rontja el a mókát. Boldogan lehet ficánkolni a kanyarok között a Cooper S-szel.
Remek társ ebben a kétliteres, négyhengeres turbómotor, mely bő 190 lóval és 280 Nm nyomatékkal messze elegendő egy ekkorka autóba. A nyomaték ráadásul széles tartományban előhívható gázadásra, ezért szépen meglódul bárhonnét a MINI. Korábban ezzel együtt járt a felhevített kipufogó recsegése és durrogása is, de a modellfrissített változatból mintha száműzték volna ezt a meghatározó elemet. Nagyon meg kell küzdeni a korábban magától értetődő, lelkesítő hangi élményéhez távolról sem hasonlító kipufogóhangért.
Továbbra is az a legszimpatikusabb a MINI Cooper S-ben, hogy nem feltétlenül kell nagy tempót menni ahhoz, hogy élvezzük a vezetést és az, hogy a pöttöm autóval bármilyen apró résbe pillanatok alatt vigyorogva beszökkenhetünk. Ha nem szeretnénk a többi közlekedő idegrendszerét tornáztatni, akkor a MINI pályán sem fogja magát kellemetlenül érezni, az egészen biztos.
Költségek
6,2 millió forint a beugró a MINI-k világába, ennyiért mérik a 136 lóerős Coopert, melyben 1,5 literes, háromhengeres turbómotor dolgozik. Egy szinttel feljebb már a sportosabb Cooper S lakik 7,3 milliótól. A picikét hosszabb és kevésbé csinos ötajtós modell felára bő 300 ezer forint, a nyári sláger kabrió pedig 8,6 millióról startol. Ehhez jönnek hozzá az opciós tételek, amiből számtalan akad a listán.
166 400 forint a tetszetősebb fényezés felára, közel 680 ezret kóstál a kabrióban látható fehér bőrkárpit, a tudományos LED-es fényszórókért több mint 400 ezer forintot kell a kasszánál hagyni. Bőven van miből válogatni a kicsi és nagy navigációs rendszertől a tolatókamerán át egészen az adaptív futóműig.
A MINI Cooper S és további változatai – Listaár, forint
A MINI Cooper S és további változatai – Listaár, forint | |
---|---|
MINI Cooper S 3 ajtós (192 LE) | 7 263 000 |
MINI Cooper S 5 ajtós (192 LE) | 7 567 000 |
MINI Cooper S Cabrio (192 LE) | 8 594 000 |
Értékelés
Szeretni való kisautó a MINI minden változata, ami mellett nem az ár-érték arány vagy a praktikus szempontok hozhatók fel nyomós érvként, hanem a bájos formavilág, a tengernyi apró részlet és a kiváló vezethetőség. Egy azonban rettentően hiányzik: a kipufogó tüzes durrogása.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|