Egy olvasónk írta meg nekünk tanulságos esetét egy buszsofőrrel, akivel konfliktusa támadt az egyik budapesti megállóban. Péter – aki kérte, hogy csak a keresztnevét írjuk meg – április 26-án, délután az Óvónő utcánál akart felszállni egy, az Örs Vezér tere felé közlekedő autóbuszra. Miután a Volánbusz által üzemeltetett, BKK-nak dolgozó Volvo 7900-as beállt a megállóba, megkísérelt rá felszállni kutyájával, azonban a sofőr nem nyitotta ki a második ajtót, hiába nyomta meg az utas az ajtónyitó gombot.
A férfi jelezte, hogy ráadja a szájkosarat border collie kutyájára, de a buszsofőr ennek ellenére a gázra lépett és az autóbusz elindult. Péter erre elkáromkodta magát, mire a busz megállt, a vezető kinyitotta az első ajtót, odalépett az utashoz és egyszerűen leköpte. Ezt követően visszaszállt a buszra és elhajtott. Az utas mindezt nem hagyta annyiban és megkereste e-mailben a Volánbuszt. A levélre egy általános üzenet érkezett vissza, melyben biztosították arról, hogy 30 napon belül válaszolnak az üzenetére.
Időközben mi is megkérdeztük a Volánbuszt, hogy indult-e vizsgálat az eset kapcsán, illetve hogy mi a cég állásfoglalása az üggyel kapcsolatban, de még nem érkezett válasz. Ha a Volánbusz elküldi tájékoztatását, akkor azt cikkünkben változtatás nélkül közölni fogjuk. Megnéztük, mit ír elő a BKK élőállat szállítására vonatkozóan, erről ezen a linken olvasható részletes tájékoztatás, aki szeretné, jobban elmélyülhet benne, mi most csak a lényeges dolgot emelnénk ki.
Hogyan lehet kutyát szállítani a BKK járatain?
Kisméretű kutyát kézipoggyász méretű, állatok szállítására alkalmas zárt szállítóbokszban, ketrecben vagy táskában lehet szállítani, melyből az állat az utazás alatt nem tud kiszabadulni, illetve nem tudja beszennyezni a többi utas ruháját, poggyászát vagy a járművet. Minden egyéb esetben – az állat életkorától, fajtájától és méretétől függetlenül – csak úgy szállítható kutya, ha póráz és felcsatolt szájkosár/pofaszorító van rajta.
A tapasztalat azt mutatja, hogy ezt nem mindenki veszi figyelembe, korábban írtunk arról, hogy valaki egy budapesti, a belvárosban közlekedő villamosra vitt fel szájkosár nélkül közepes testű kutyákat, de abban az esetben a vezetőt ez nem érdekelte. Ellenben több utast igen, akik szintén a Vezesshez fordultak akkor. A fenti eset nyilván egyszerűbben megoldható lett volna, ha az utas eleve úgy próbál meg felszállni, hogy van a kutyán szájkosár. De ha mondjuk nincs, akkor a sofőr akár a belső, akár a külső hangszóró igénybevételével tájékoztathatta volna az utast arról, hogy a szájkosár kötelező.
Saját magam voltam a fül- és szemtanúja annak, amikor egy hónapja Amszterdamban egy pohár kólával akart felszállni valaki a villamosra, de a vezető szólt, hogy azt nem lehet. A megoldások tárháza tehát végtelen egy ilyen konfliktus elkerülésére, csak a kérdés az, hogy harctérnek, vagy közösségi térnek tekintjük a közlekedést.
Frissítés 2018.05.22.
Megérkezett a Volánbusz tájékoztatása
Tisztelt Aranyi Péter!
Megkeresésével kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy munkatársunk viselkedése ellentétes volt Társaságunk által elvárt szolgáltatói magatartással. Ennek következtében, mérlegelve a vizsgálat során felszínre került tényeket és előzményeket, autóbuszvezetőnkkel szemben megtettük a szükséges munkáltatói intézkedéseket, valamint figyelmeztettük, hogy munkája során Társaságunkat képviseli, így elvárás vele szemben az utasorientált magatartás tanúsítása.
Üdvözlettel: VOLÁNBUSZ Zrt. Kommunikációs és Marketing Iroda