Kedves Olvasónk, tessék helyet foglalni a legkényelmesebb fotelben, bontani egy finom italt, majd kezdésként ízlelgetni az alábbi számokat, és a mellettük szereplő ritka márkákat. A 2017-ben Magyarországra betrélerezett 155 ezer használt autó 99,5 százaléka ugyan tucatjármű volt, no de az a 0,5 százalék rejtett egypár igazi csodát!
Képzeljék, a hatalmas importautó-dömping közepette tavaly beérkezett Magyarországra:
– 343 darab Porsche (amiből 92 darab volt 911-es 1970 és 2017 közötti évjárattal),
– 49 darab Cadillac (közte 3 oldtimer De Ville),
– 34 Tesla,
– 31 Maserati,
– 17 Ferrari (például több FF és több 458, 1 darab F12 és 1 darab GTC4 Lusso),
– 16 darab Bentley (közte 4 Flying Spur, 2 darab pár hónapos Bentayga és 1 darab Azure),
– 9 Hummer,
– 8 Lamborghini (amiből 4 darab Aventador volt),
– 6 Aston Martin, és
– 5 darab Rolls Royce (amiből 4 darab Ghost volt).
Ugye, nem haragudnak, ha a 3 darab import i8-assal, és a sok M-es BMW-vel, vagy a 3 darab – amúgy hátborzongatóan izgalmas Mercedes AMG GT-vel (hölgyek telefonszámát begyűjtő tesztünk itt olvasható) most nem foglalkozom. Sőt, a fenti felsorolásban kiemelt modellekkel sem, ezúttal 10 olyan autó következik, amely ezeknél is ritkább.
Jöjjenek abc-sorrendben azok különlegességek, amelyek ha szembe jönnek magyar rendszámmal, fotót kérünk róluk a szerkesztőségbe.
Bentley R-Type (1954)
A Datahouse-hoz a magyar hatóságoktól érkező adatok erősen szólva is hiányosak, így a ’40-es és ’50-es években gyártott, tavaly Magyarországra hozott veterán Mercedesek mellett a típusjelölésénél mindössze az „other” kifejezés szerepel. Sajnos azt sem nem tudjuk, hogy egy igényes – és nyilván vagyonos – honfitársunk által tavaly külföldön vásárolt Bentley R-Type vajon Saloon, Coupe, avagy Drophead változat volt. Egyik csodásabb, mint a másik, őszintén irigykedem! Az általam most gyorsan átfutott angol és észak-amerikai veteránautós cégek oldalain a felújított változatok árai 38 ezer fonttól (kb. 14 millió forint) 1,35 millió dollárig (362 millió forint) terjednek
BYD e6 (2012, 2013)
Vitathatalnaul ritka kínai elektromos autó a magyar utakon az e6, de még a kontinensen is. Európa legnagyobb használtautós oldala (mobile.de) jelen sorok írásakor egyetlen példányt sem kínál, az USA-ban olyan 8000 dollár körül (kb. 2 millió forint) viszont lehet venni 4-5 éveseket. Olcsósága ellenére meglehetősen érdekes választás az a két példány, amely bejött tavaly, még akkor is, ha pár éve egy londoni taxitársaság bejelentette: 500 darabot rendel a villanyos kompaktból. A 100 lóerős autók 2012-es változatainak elméleti hatótávja 300 kilométer volt
Cadillac Eldorado (1958, 1960)
Összesen 10 generációt gyártottak minden idők egyik lagnagyobb közúti használatra szánt négykerekű hajójából, messze az 1953-as indulás utáni évtizedben piacra dobottak a legszebbek. A tavaly érkezett ’58-as és ’60-as példányok harmadik generációsak, azt viszont sajnos nem tudni, két-, vagy négyajtósak, kemény-, vagy vászontetősek. Nem kérdés, mind gyönyörű. Az amerikai áraik között állapottól és az egykori darabszámtól függően meglehetősen nagy a szórás a korrektül felújított 50 ezer dollárostól (kb. 13 millió forint) a szinte eredeti állapotban megőrzött ritkaság 300 ezer dollárjáig (kb. 78 millió forint). Az 5,6 méteres kasznik orrában egységesen 6 literes V8-as hörög
Ferrari 308 (1981)
Minden idők egyik legpolgáribb Ferrarija a legtöbbeknek a Magnum című tv-sorozatból lehet ismerős, a forgatás alatt használt három filmes autó egyikét (amely 1984-es évjáratú volt) tavaly a Bonhams aukciós ház 181.500 dollárért adta el (kb. 47 millió forint). A háromliteres V8-assal és kézi váltóval szerelt sportkocsi (237-252 lóerő) 1981-es példányainak átlagára ennél jóval kedvezőbb, olyan 70 ezer amerikai dollár (kb. 18 millió forint), a kikezdhetetlenül felújítottak árai pedig 120 ezer dollár (kb. 31 millió forint) körül mozognak
Ford T Modell (1915)
Meglepő? Ezt biztosan nem az orvoshölgynemdohányzóésgarázsbantartott dumával erőlködő nepperhad valamelyik díszpintye hozhatta be, sanszosabb egy igazi gyűjtő. Galamb József, Bádog Bözsi, sorozatgyártás, króm-vanádium, eleinte fakerék, 15 millió példány, 2,9 literes, soros, négyhengeres motor…, és a többi. Minden idők egyik legnagyobb hatású autójának részletei közismertek, no de mennyiért lehet ilyet venni a tőlunk nyugatra lévő veterán-kereskedőknél? Aki horror-összegre tippel, az alaposan téved: mivel tengernyit gyártottak, bármilyen régen is, még mindig van választék, ennek megfelelően 15 ezer dollár (kb. 4 millió forint) körül könnyű találni eladósorba került, felújított példányokat
GAZ Csajka (1977)
Ez talán még inkább meglepő import használt autó 2017-ben, ám azt senki nem vitathatja, hogy eleganciája tekintélyt parancsoló. Nyilván az utasai is azok voltak a vasfüggönyön innen, habár abban nem vagyok teljesen biztos, az elvtársak mindegyike tudta: az ősellenség USA egyik cirkálója adta a mintát a GAZ 13-hoz (ez a hivatalos neve). A Csajka (azaz sirály) az 1955-ös Packard 400-at utánozza, nem is rosszul, még a blokk mérete is amerikai: 5,5 literes, ráadásul állítólag Chrysler-eredetű. Nyugaton 100 ezer dollárt (kb. 26 millió forint) is simán elkérnek egy-egy felújított példányért, ebben az esetben nyilván érdemesebb kelet felé venni az irányt
Lincoln Continental Mark IV (1973)
Miközben a pártvezetőket Csajkával szállították, ugyanabban az évtizedben a filmcsillagok ezzel a kikezdhetelen eleganciájú kupéval korzóztak Beverly Hillsben. Hogy melyik mutat furábban a ma Magyarországán, az nyitott kérdés, klassz, hogy a leharcolt Astrák és Passatok tengerében ilyenekből is érkezik pár példány. A ’70-es évek első feléből származó jobb állapotúakat 10-15 ezer dollár (2,6-3,9 millió forint) közötti áron kínálják. Szerintem a valaha gyártott legszebb amerikai cirkálók egyike a bukólámpás Mark IV, amelynek ping-pong asztal méretű orrába 7,5 literes V8-as motort szereltek
Mercedes SLS-AMG (2011)
Fiatal különlegességek is érkeztek tavaly Magyarországra, például egy SLS. Az évtized elején sirályszárnyas ajtóival, V8-as, 571 lóerős motorjával, és mostanában ritkaságszámba menő arányaival elbűvölte az autók rajongóit, és mivel volt szerencsém megtaposni a gázpedálját, elmondhatom, a hangjával is. Sőt, álló helyzetben, csupán a sofőrülésbe préselődve már azt is szokni kellett, hogy milyen brutális méretű motortér pöffeszkedik előttem. Újonnan, 2010-ben 54 millió forint volt az ára itthon, most a 2011-es példányok árai nyugaton éppen ugyanezen a szinten mozognak, avagy inkább fölötte, jellemzően 140-180 ezer jó angol font között (kb. 51-65 millió forint)
Oldsmobile Cutlass Supreme (1971)
Ez kérem még a ’73-as olajválság utáni lóerő-csökkentő intézkedések előtt készült, igazi, amerikai izomautó, innen is gratulálunk a tulajdonosnak. Reméljük, igényesen felújított változatot hozott/hozatott kis hazánkba. A második generációs Cutlass sportváltozatot 5,4 és 5,7 literes V8-asok mozgatták 240 és 320 lóerő közötti csúcsteljesítménnyel, ami igen szép szám a ’70-es évek elejéről, elég csak visszagörgetni az évtizeddel fiatalabb, ám jóval gyengébb Ferrarihoz. A legcsinosabb állapotban lévő ’71-es példányokat 15-20 ezer dollár között (kb. 4-5,2 millió forint) kínálják a neves nyugati veterán-kereskedők
Wiesmann GT MF5 (2012)
Talán 2009-ben volt szerencsém olyan 15 percig élvezni a dülmeni manufaktúra rendkívül egyedi stílusú, a kasztni alatt M-es BMW-alkatrészeket használó, V10-es, 555 lóerős roadsterét. Sajnos azóta becsődölt a fantasztikus tapadás miatt márka-logónak a gekkót választó német családi vállalkozás, pedig még magyar focista is vásárolt anno tőlük. 2013-ban Szalai Ádám állítólag 70 millióért éppen egy GT MF5-öt. A most 6 év körüli példányok – amiből egy bejött tavaly – árai jellemzően 240 és 300 ezer euró (77 és 96 millió forint) között mozognak Németországban
Melyik kellene ingyen a 10-ből azzal a feltétellel, hogy 10 évig precízen fizeti a fenntartását az üzemanyagtól a biztosításokon át a komplett karbantartásig?
Bentley R-Type (1954)
6% (235)
Cadillac Eldorado (1958)
9% (326)
Ferrari 308 (1981)
11% (401)
Ford T Modell (1915)
6% (216)
GAZ Csajka (1977)
5% (195)
Lincoln Continental Mark IV (1973)
5% (194)
Mercedes SLS-AMG (2011)
20% (733)
Oldsmobile Cutlass Supreme (1971)
10% (361)
Wiesmann GT MF5 (2012)
23% (871)