Néhány héten belül Magyarországra látogat a FIA Kamion-Európa-bajnokság (ETRC) mezőnye, melyben olyan 5,3 tonnás versenykamionok feszülnek egymásnak, mint amilyet a kétszeres Európa-bajnok Kiss Norbi is hajt. Aki egy kicsit otthon van a haszonjárművekben, rögtön szóvá is teheti, miért hívják ezeket „kamionoknak”, hiszen elsősorban a nyerges vontatóból és a félpótkocsiból álló szerelvényeket nevezzük így. A kérdés költői, egyszerűen ez ragadt rájuk. Bár alapvetően versenyzésre tervezték őket, nem kevés közük van az autópályákon konvojokban haladó kamionokhoz.
Olyan, mint az utcai
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szabályzata szerint csak olyan versenykamionokkal szabad versenyezni az ETRC-ben, amelyeket legalább 18 tonnás teherautók főegységeiből építettek meg. Az is elvárás, hogy a donor modell ne prototípus legyen, azaz minimum 50-nél több futkározzon belőle az utakon. Kiss Norbi paripáját a Mercedes-Benz Actros MP4-ből építették. Hajtásáról a német gyártó OM460-es, hathengeres, 12 800 köbcentiméteres erőforrása gondoskodik, mely 1050 lőerős teljesítményre és 5000 newtonméteres nyomaték leadására képes. „A motorfejlesztése egyelőre még várat magára a csapatunknál, ha a Hungaroringre nem is, de a Nürburgringen zajló futamokra már biztosan felfrissített motorral állhatok rajthoz” – mondta a Vezess érdeklődésére kétszeres Európa-bajnok versenyző.
„A tavalyi évhez képest kicsit feltuningoltuk a versenykamionunkat. Néhány változtatást hajtottunk végre a hátsó tengelynél, de a felfüggesztésen is sokat javítottunk” – jegyezte meg Markus Bauer, a Tankpool24 csapatfőnöke. Hozzátette: az Actros új rugókat, stabilizátorokat és új differenciálművet kapott. Utóbbit teljes mértékben zárni kell, a versenysorozatban nem megengedett a difi nyitogatása, ahogy a TCS alkalmazása sem.
Bauer kiemelte, hogy a jobb súlyelosztás érdekében könnyebbé varázsolták a versenykamiont. Az előírások szerint egy versenyjármű nem lehet könnyebb 5,3 tonnánál, a terhelés nagy részének, 3,15 tonnának ráadásul az első tengelyen kell lennie. A jelek szerint a könnyítés túl jól sikerült, az idei első versenyhétvégén ugyanis azért vették el a dobogót Kiss Norbitól, mert a versenykamion súlya 10-15 kilóval kisebbnek bizonyult a megengedettnél.
A súlycsökkentés hátterében az új differenciálmű beépítése áll. „A könnyebb anyagok alkalmazásával a differenciálmű súlya 40-50 kilogrammal csökkent. Annak érdekében, hogy ne lépjük túl az előírt minimum tömeget, ballasztokat helyeztünk el a versenykamion hátuljában. A csapat házi mérésénél még megvolt az 5300 kilogramm, de az olaszországi hivatalos mérésen az jött ki, hogy könnyebb a jármű a megengedettnél” – emelte ki a Tankpool24 versenyzője. Ezen mérlegek érzékenységét jól tükrözi, hogy 10 kilogrammnál kisebb eltérést nem képesek kimutatni, ha tehát egy jármű 15 kilogrammal könnyebb, akkor azt még 10 kg-s eltérésnek fogja érzékelni.
„Alapvetően nagyon egyben van a versenykamionom, nagyon jól lehet vezetni. Bízom benne, hogy idővel nekünk is összejön a teljes gyári támogatás. Korábban az MAN, most pedig az Iveco fordít jelentős összegeket a Kamion-Európa-bajnokságra” – emelte ki Kiss Norbi. Érdekesség, hogy ezzel a specifikációval a versenykamion 300 km/órás sebességre tudna felgyorsulni, azonban a Kamion-Európa-bajnokságban 160 kilométer/órás tempónál nem szabad többel menni.
Ezen a téren nem viccel a FIA: valamennyi versenykamiont hitelesített sebességmérővel kell felszerelni , ha valaki nem így tesz, akkor kizárhatják a versenyből. Nem szabad továbbá semmilyen eszközzel befolyásolni a sebességmérőt sem, de valljuk be, nincs is értelme. A versenykamionok csak legfeljebb 2,73 másodpercig léphetik át a 160 kilométer/órás sebességet a futam vagy a szabadedzés alatt. Ha edzésidőben mégis több ideig szegnék meg ezt a szabályt, akkor a sofőrök 250 eurós büntetést kapnak, míg ha futam alatt lépik túl a sebességkorlátot, akkor időbüntetésben részesülnek.
A turbó maradhat?
A FIA szigorúan szabályozza, mi az, amihez hozzá lehet nyúlni a hajtásláncban és mi az, amihez nem. A turbófeltöltő terén megengedőek, ebben jobban elengedik a mérnökök kezét. A soros elrendezésű motorokban – így Norbi versenykamionjában is – egy fix vagy váltózó geometriájú turbófeltöltő engedélyezett. Nem úgy a V-motoroknál, melyeknél hengerenként egy turbófeltöltőt lehet beépíteni. Az intercooler vizes permetezését pedig csak akkor engedik, ha nem jár a teljesítmény fokozásával.
Érdekesség továbbá, hogy ezekben a versenykamionokban nem szabad automata váltókat alkalmazni és csak olyan mechanikus váltók építhetők be, melyből legalább 300 darabot már értékesítettek. A váltószerkezet komponenseit nem szabad megbütykölni vagy módosítani, további kitétel, hogy a 3-4 fogaskerék aktiválása csak és kizárólag a vezető által működtetett mechanikus karral történhet. Ennek következtében a motor kevesebb vibrációval és nagyobb erővel üzemelhet. Norbi gépében 16 gangos (a maximális fokozatszámú) mechanikus váltó található.
A Kiss Norbi versenykamionja, illetve az összes FIA ETRC-ben versenyző járműve kiváló minőségű gázolajat használ, melynek cetánszáma legfeljebb 60 lehet. Mint ismeretes, a gázolaj legfontosabb jellemzője a cetánszám, mely az öngyulladási hajlamot tükrözi, függően az üzemanyag kémiai összetételétől. A gázolajoknál a 45-60 közötti cetánszám tekinthető optimálisnak: a magasabb cetánszám rövidebb gyújtást, teljesebb égési folyamatot és alacsonyabb hengernyomást eredményez. Mivel Kiss Norbit egy üzemanyag-forgalmazással is foglalkozó cég támogatja, így a gázolajjal biztosan nem lehet gond. „Minden versenyen szúrópróbaszerűen nézik a felhasznált gázolaj összetételét, a szervezők ügyelnek arra, hogy ezen a téren is minden megfeleljen az előírásoknak” – tette hozzá a 33 éves pilóta.
Kamion-Európa-bajnokság a Hungaroringen
2018. június 16-17-én rendezik meg a Kamion-Európa-bajnokságot és Kamionfesztivált a Hungaroringen. A rendezvény 2015-ben tért vissza a mogyoródi versenypályára 25 évnyi kényszerszünet után. Az eseményen számtalan kísérőprogrammal, így többek között kamionkorzóval, retró autók kiállításával, Talmácsi mobilpályával, gokarttal, valamint változatos gyermekprogramokkal várják a látogatókat. Az érdeklődök a kamionos küzdelmek mellett a Suzuki Swift Cup versenyeit is nyomon követhetik és idén először a motorosoknak is kedveskednek a szervezők egy látványos bemutatóval.
A hazai kamionversenyre már kaphatóak a jegyek, elővételben 20 százalékos kedvezménnyel. A diákok és nyugdíjasok szombatra 2595, míg vasárnapra 3395 forintért válthatnak jegyeket, míg a felnőtt jegyek 5190, illetve 6790 forintért vásárolhatók meg. 14 éves kor alatt a gyerekeknek ingyenes a belépés, belépőjeggyel rendelkező felnőtt kísérővel.
További részletek: kamionfesztival.hu
A versenyzők biztonsága érdekében a kabinban nem lehet sem üzemanyag-, sem pedig olajcső. Csak a tengely-kapcsoló folyadéktartályát lehet a fülkében elhelyezni, a megfelelő védelemmel együtt. Szintén előírás, hogy a fékpedálnak mind a négy kereket kontrollálniuk kell, bármilyen probléma esetén is minimum kettő abroncsnak fékezhetőnek kell maradnia. Éppen ezért négykörös védőszelepet alkalmaznak a fékrendszerben, mely elválasztja a két fékkört egymástól. Szintén a versenyzők biztonsága érdekében a versenykamionokat két tűzoltókészülékkel is fel kell szerelni. A motorsátort pedig eleve éghetetlen anyagból kell elkészíteni, hogy tűz esetén minél nagyobb védelem óvja sofőröket. A FIA az elmúlt évtizedekben egyre konkrétabb előírásokat támasztott a csapatokkal szemben, a hírek szerint 2020-ban jöhet egy újabb szabályozás. A hajtáslánccal kapcsolatos technikai paraméterek viszont évek óta változatlanok.
Az első, olaszországi versenyhétvégét követően Kiss Norbi egyéniben a hatodik helyről várhatja a mogyoródi futamot. Őt mindössze egy ponttal előzi meg a 26 pontos, tavalyi Európa-bajnok Adam Lacko. Egy jó szereplés esetén Kiss Norbi akár a FIA ETRC dobogójára is feljöhet a Hungaroringen.
„Szerencsére már visszajáró vendég vagyok a mogyoródi pályán, így nem mondhatom azt, hogy nagyon izgulnék a hazai környezet miatt. Remélem, hogy sokan eljönnek majd a magyar futamokra, és bízom benne, hogy mindezt majd győzelmekkel tudom meghálálni” -jegyezte meg a szombathelyi születésű pilóta.
Mi is csak mindenkit bátorítani tudunk a személyes szurkolásra. Legalább egyszer mindenkinek ajánlott éreznie, milyen, amikor elmegy egy alapjáraton duruzsoló, közel 13 ezer köbcentis motor mellett.