Valószínűleg szinte mindenkivel megesett már, hogy a parkolóban hagyott kocsiját meghúzták, és a tettes se szó, se beszéd eltűnt a helyszínről. Nem hagyott hátra semmit, csak a karcokat, törést. Jobb esetben valaki látta a bűnöst és fel is írta a rendszámát. Fájdalmasabb kárnál a rendőrség térfigyelő kameráinak felvételeit is megpróbálhatja az autós megszerezni, de mi lenne, ha valaki mindig figyelné, mi történik az autó körül? Mondjuk egy saját kamera.
Egy autóba szerelhető menetrögzítő kamera nemcsak arra jó, hogy a Youtube-ra toljuk fel a többi közlekedő félkegyelmű csetlését-botlását, vagy a pofátlan, bunkó, esetleg veszélyesen vezető ámokfutását. Problémás eseteknél a vétkes megállapításához szükséges bizonyító erejű felvételt is kaphatunk a segítségével, de ma már ennél jóval okosabb is lehet egy fedélzeti kamera. Kipróbáltunk egy ilyen többfunkciós példányt.
Mi van a dobozban?
A készülék apró papírdobozban érkezik, amiben a kamerán kívül van egy jó hosszú, 3,5 méteres, szivargyújtóba dugható tápkábel, ami mini USB csatlakozóban végződik, tapadókorongos rögzítő és használati utasítás, illetve egyéb nyomtatványok. A tapadókorongos rögzítő kis mérete ellenére rendesen feltapad a szélvédőre és stabilan tartja a kisméretű, könnyű kamerát.
A vízszintesbe állítás a zsírúj készüléknél nem könnyű, elég nehezen mozog a gömbcsukló, de ezt a beállítást amúgy is csak egyszer kell elvégezni, úgyhogy ez nem annyira zavaró. A későbbiekben viszont sokkal fontosabb, hogy nem nyeklik-nyaklik a kamera, hanem stabilan áll a kívánt pozícióban.
Pár aprósággal azért még lehetett volna javítani a készülék használhatóságán, az egyik, hogy a tapadókorongos tartóba illesztéskor rögtön kaphatna tápot is a kamera, hogy ne kelljen kábelt is dugdosni, a másik, hogy a szivargyújtóba dugható csatlakozó fenekébe még egy USB aljzat is klassz lenne.
Maga a kamera csinos darab, meztelenül, tartó nélkül mindössze 80,6 grammot nyom, kellemes tapintású műanyagból készült. Elöl a széles látószögű objektív és a hangszóró, hátul pedig a szélesvásznú, 6,9 cm átmérőjű kijelző, illetve a mikrofon található, ha a képernyő néz felénk – így van értelme beszerelni – akkor a tápkábel csatlakozás balra, a menüben lépkedős gombok pedig jobb oldalon vannak. Van még pici LED is, ami a működésről tájékoztatja a vezetőt.
Mivel a kamera rendelkezik parkoló funkcióval is – leparkolva is rögzíti az autó körüli eseményeket, és ha koccanást érzékel, menti a látottakat – kapható hozzá olyan készlet is, amellyel gyújtás nélkül is működik az eszköz. Ezt az autó elektromos rendszerére kell kötni, van benne biztosíték, és egy olyan kapcsolósor, amivel a lekapcsolási feszültséget lehet beállítani. Így nem kell attól tartani, hogy a kamera amúgy csekély áramfelvétele előbb utóbb csontra lemeríti az akksit.
Mi az extra tudás?
A megszokott videorögzítő módon túl számos extra dolgot is tud a Mio MiVue sorozat 733-asa. Az egyik legkényelmesebb funkció az, hogy az elkészült felvételek mentéséhez nem kell kiszerelni a kamerát a kocsiból, vagy a félkörömnyi, előszeretettel eltűnő Micro SD memóriakártyát. De nemcsak az elkészült videókat letölteni a kameráról, hanem a beállítások egy részét is el lehet végezni a kamerához járó alkalmazás segítségével.
Amivel többet tud egy mezei autós kameránál a Mio MiVue, az a vezetési biztonság menüpont alatt elérhető funkciók sora. Rövid kalibrálás után a kamera képes figyelmeztetni a sávelhagyásra, szól, ha a követési távolság az adott tempónál már túl kicsi, és akkor is jajveszékel, ha lámpánál állva valamibe belefeledkezünk, és a sor már elindult előttünk. Ja, és van benne éberségfigyelő, fényszóró-emlékeztető, valamint a takarékos vezetésben is képes segíteni.
Hogyan működik?
Mint a legtöbb hasonló célra gyártott autós menetrögzítő, a Mio terméke is folyamatosan veszi, amit lát és menti a kártyára. Ha az állítható érzékenységű gyorsulásmérő szenzorok úgy érzékelik, valamiért nagyobbat fékezett, hirtelen kanyarodott, vagy zökkent az autó, mint ami a normális közlekedés mellett feltételezhető, akkor a már meglévő felvételt védetté nyilvánítja. Ez annyit jelent, hogy ez a videó már nem íródik felül, ellentétben a többi, korábban készülttel, amiket a gép azonnal töröl, ha elfogyott a hely a kártyán. A beállítható hosszúságú felvételeket – 1, 3 és 5 perces snittek választhatók – kézzel is védetté teheti a vezető, ha valami érdekeset lát.
130 fokos látószögű kamerája 2,0-s blendével sötétben is értékelhető HD minőségű felvételeket készít, 30 képkockával másodpercenként, van benne GPS, így a sebességet, pontos időt, pozíciót is rámenti a videóra.
A Mio MiVue 733 most 37 ezer forintért szerezhető be a Mio shopjában, amihez további 10 ezer forintért kapató a fixre beköthető táp, amivel az álló, bezárt, vezető nélküli autóban is működhet a kamera.
Legális a fedélzeti kamera használata?
Megkérdeztünk a témában dr. Gombolai Évát, a DAS Jogvédelmi Biztosító jogtanácsosát is, hogy használhatjuk-e bátran az autós kameránkat, vagy érdemes okosan bánni a felvételekkel és csak problémás esetekben támaszkodni a felvett videókkal:
„A fedélzeti kamera, mint eszköz használatát kifejezetten nem tiltja jogszabály, ellentétben pl. Ausztriával, ahol bírságot von maga után. A használata mindaddig semmilyen jogsértést nem eredményez, amíg a felvételen valaki, vagy valamilyen személyes adat nem jelenik meg. Onnantól azonban – tekintettel arra, hogy már a felvétel elkészítéséhez is az adott személy hozzájárulása szükséges, személyiségi jogsértés valósul meg. Az adatvédelmi biztos korábbi állásfoglalása alapján a rendszám is személyes adat, vagyis annak kezelése is hozzájáruláshoz kötött.
Ennek két következménye van.
Az egyik, hogy a felvételen szereplő személy, vagy a személyes adat jogosultja kérheti a személyhez fűződő jogsértés szankcióit, akár sérelemdíjat is. Nyilván ez csak akkor merül fel, ha a felvételt közzéteszik. Emiatt a felvételek internetes feltöltése, akár okító, de főként megszégyenítő célzattal, bizony vonhat maga után ilyen következményeket.
Amennyiben bizonyítékként szeretnénk felhasználni, és ehhez a másik fél nem járul hozzá, akkor más a megítélése a büntetőeljárásnak, és más a kártérítési igény érvényesítése miatt indított polgári peres eljárásnak.
A büntetőeljárásban nincs kifejezetten nevesítve, hogy jogellenes lenne a személyiségi jogsértéssel készült felvétel, van is rá példa, hogy ilyet bizonyítéknak felhasználnak. A személyiségi jogvédelemnek ugyanis nem az a célja, hogy más kárára érvényesíthessem azt. Megfogalmazódott már az a gondolat is, hogy az igazságszolgáltatáshoz fűződő jog és érdek erősebb adott esetben, mint a személyiségi jogvédelem. A büntetőeljárásban egyértelműen nem használható fel az eljáró hatóság által jogellenesen (pl. kényszervallatással beszerzett bizonyíték), de egy fedélzeti kamera felvételénél az eset összes körülményeit nézve a bíróság dönthet úgy, hogy azt bizonyítékként elfogadja, akár a másik fél azon indítványa ellenére is, hogy zárják ki a bizonyítékok közül, bár ez utóbbira is van példa.
A korábbi polgári peres szabályok szerint szabad bizonyítás elve alapján minden bizonyíték elfogadható volt (legfeljebb a másik fél külön eljárásban személyiségi jogvédelem miatt igényt érvényesíthetett – megjegyzem, ha a saját jogsértését tartalmazó felvételről van szó, nem gyakorlat ennek teret adni, magyarul senki nem számíthat emiatt komolyabb sérelemdíjra). A jelenlegi szabályok szerint jogellenes bizonyíték az, ami személyiségi jogsérelem révén keletkezett, de az okozott jogsérelem súlyára, a bizonyíték hasznosságára, az egyéb bizonyítékokra és úgy általában az eset összes körülményére tekintettel figyelembe lehet venni.
Összességében tehát nem visszaélésszerűen használva bízni lehet abban, hogy a fedélzeti kamerák felvételei elfogadott bizonyítékok lesznek, így jelentősen megkönnyítik a bizonyítást és a tényállás tisztázását. Mielőtt felhasználjuk, konzultáljunk jogi szakértővel!”