Valószínűleg szinte mindenkivel megesett már, hogy a parkolóban hagyott kocsiját meghúzták, és a tettes se szó, se beszéd eltűnt a helyszínről. Nem hagyott hátra semmit, csak a karcokat, törést. Jobb esetben valaki látta a bűnöst és fel is írta a rendszámát. Fájdalmasabb kárnál a rendőrség térfigyelő kameráinak felvételeit is megpróbálhatja az autós megszerezni, de mi lenne, ha valaki mindig figyelné, mi történik az autó körül? Mondjuk egy saját kamera.

Figyeld csak, mi történik a kocsiddal, ha épp nem vagy ott! 1

Egy autóba szerelhető menetrögzítő kamera nemcsak arra jó, hogy a Youtube-ra toljuk fel a többi közlekedő félkegyelmű csetlését-botlását, vagy a pofátlan, bunkó, esetleg veszélyesen vezető ámokfutását. Problémás eseteknél a vétkes megállapításához szükséges bizonyító erejű felvételt is kaphatunk a segítségével, de ma már ennél jóval okosabb is lehet egy fedélzeti kamera. Kipróbáltunk egy ilyen többfunkciós példányt.

Figyeld csak, mi történik a kocsiddal, ha épp nem vagy ott! 37

Képernyőkép a telefonon nézett videóból

Mi van a dobozban?

A készülék apró papírdobozban érkezik, amiben a kamerán kívül van egy jó hosszú, 3,5 méteres, szivargyújtóba dugható tápkábel, ami mini USB csatlakozóban végződik, tapadókorongos rögzítő és használati utasítás, illetve egyéb nyomtatványok. A tapadókorongos rögzítő kis mérete ellenére rendesen feltapad a szélvédőre és stabilan tartja a kisméretű, könnyű kamerát.

Figyeld csak, mi történik a kocsiddal, ha épp nem vagy ott! 38

A doboza így fest, benne a könnyű kis kamera, tapadókorongos rögzítő, töltő és papírok

A vízszintesbe állítás a zsírúj készüléknél nem könnyű, elég nehezen mozog a gömbcsukló, de ezt a beállítást amúgy is csak egyszer kell elvégezni, úgyhogy ez nem annyira zavaró. A későbbiekben viszont sokkal fontosabb, hogy nem nyeklik-nyaklik a kamera, hanem stabilan áll a kívánt pozícióban.

Pár aprósággal azért még lehetett volna javítani a készülék használhatóságán, az egyik, hogy a tapadókorongos tartóba illesztéskor rögtön kaphatna tápot is a kamera, hogy ne kelljen kábelt is dugdosni, a másik, hogy a szivargyújtóba dugható csatlakozó fenekébe még egy USB aljzat is klassz lenne.

Figyeld csak, mi történik a kocsiddal, ha épp nem vagy ott! 39

Egy USB aljzat pont elférne a fenekén

Maga a kamera csinos darab, meztelenül, tartó nélkül mindössze 80,6 grammot nyom, kellemes tapintású műanyagból készült. Elöl a széles látószögű objektív és a hangszóró, hátul pedig a szélesvásznú, 6,9 cm átmérőjű kijelző, illetve a mikrofon található, ha a képernyő néz felénk – így van értelme beszerelni – akkor a tápkábel csatlakozás balra, a menüben lépkedős gombok pedig jobb oldalon vannak. Van még pici LED is, ami a működésről tájékoztatja a vezetőt.

Figyeld csak, mi történik a kocsiddal, ha épp nem vagy ott! 40

2,0-ás, fényerős objektív

Mivel a kamera rendelkezik parkoló funkcióval is – leparkolva is rögzíti az autó körüli eseményeket, és ha koccanást érzékel, menti a látottakat – kapható hozzá olyan készlet is, amellyel gyújtás nélkül is működik az eszköz. Ezt az autó elektromos rendszerére kell kötni, van benne biztosíték, és egy olyan kapcsolósor, amivel a lekapcsolási feszültséget lehet beállítani. Így nem kell attól tartani, hogy a kamera amúgy csekély áramfelvétele előbb utóbb csontra lemeríti az akksit.

Figyeld csak, mi történik a kocsiddal, ha épp nem vagy ott! 41

Nem mindennapos funkciók ezek egy kamerától

Mi az extra tudás?

A megszokott videorögzítő módon túl számos extra dolgot is tud a Mio MiVue sorozat 733-asa. Az egyik legkényelmesebb funkció az, hogy az elkészült felvételek mentéséhez nem kell kiszerelni a kamerát a kocsiból, vagy a félkörömnyi, előszeretettel eltűnő Micro SD memóriakártyát. De nemcsak az elkészült videókat letölteni a kameráról, hanem a beállítások egy részét is el lehet végezni a kamerához járó alkalmazás segítségével.

Amivel többet tud egy mezei autós kameránál a Mio MiVue, az a vezetési biztonság menüpont alatt elérhető funkciók sora. Rövid kalibrálás után a kamera képes figyelmeztetni a sávelhagyásra, szól, ha a követési távolság az adott tempónál már túl kicsi, és akkor is jajveszékel, ha lámpánál állva valamibe belefeledkezünk, és a sor már elindult előttünk. Ja, és van benne éberségfigyelő, fényszóró-emlékeztető, valamint a takarékos vezetésben is képes segíteni.

Hogyan működik?

Mint a legtöbb hasonló célra gyártott autós menetrögzítő, a Mio terméke is folyamatosan veszi, amit lát és menti a kártyára. Ha az állítható érzékenységű gyorsulásmérő szenzorok úgy érzékelik, valamiért nagyobbat fékezett, hirtelen kanyarodott, vagy zökkent az autó, mint ami a normális közlekedés mellett feltételezhető, akkor a már meglévő felvételt védetté nyilvánítja. Ez annyit jelent, hogy ez a videó már nem íródik felül, ellentétben a többi, korábban készülttel, amiket a gép azonnal töröl, ha elfogyott a hely a kártyán. A beállítható hosszúságú felvételeket – 1, 3 és 5 perces snittek választhatók – kézzel is védetté teheti a vezető, ha valami érdekeset lát.

Figyeld csak, mi történik a kocsiddal, ha épp nem vagy ott! 42

Oldalgombokkal vezérelhető a kamera, nem érintőképernyős

130 fokos látószögű kamerája 2,0-s blendével sötétben is értékelhető HD minőségű felvételeket készít, 30 képkockával másodpercenként, van benne GPS, így a sebességet, pontos időt, pozíciót is rámenti a videóra.

A Mio MiVue 733 most 37 ezer forintért szerezhető be a Mio shopjában, amihez további 10 ezer forintért kapató a fixre beköthető táp, amivel az álló, bezárt, vezető nélküli autóban is működhet a kamera.

Legális a fedélzeti kamera használata?

Megkérdeztünk a témában dr. Gombolai Évát, a DAS Jogvédelmi Biztosító jogtanácsosát is, hogy használhatjuk-e bátran az autós kameránkat, vagy érdemes okosan bánni a felvételekkel és csak problémás esetekben támaszkodni a felvett videókkal:

„A fedélzeti kamera, mint eszköz használatát kifejezetten nem tiltja jogszabály, ellentétben pl. Ausztriával, ahol bírságot von maga után. A használata mindaddig semmilyen jogsértést nem eredményez, amíg a felvételen valaki, vagy valamilyen személyes adat nem jelenik meg. Onnantól azonban – tekintettel arra, hogy már a felvétel elkészítéséhez is az adott személy hozzájárulása szükséges, személyiségi jogsértés valósul meg. Az adatvédelmi biztos korábbi állásfoglalása alapján a rendszám is személyes adat, vagyis annak kezelése is hozzájáruláshoz kötött.

Ennek két következménye van.

Az egyik, hogy a felvételen szereplő személy, vagy a személyes adat jogosultja kérheti a személyhez fűződő jogsértés szankcióit, akár sérelemdíjat is. Nyilván ez csak akkor merül fel, ha a felvételt közzéteszik. Emiatt a felvételek internetes feltöltése, akár okító, de főként megszégyenítő célzattal, bizony vonhat maga után ilyen következményeket.

Amennyiben bizonyítékként szeretnénk felhasználni, és ehhez a másik fél nem járul hozzá, akkor más a megítélése a büntetőeljárásnak, és más a kártérítési igény érvényesítése miatt indított polgári peres eljárásnak.
A büntetőeljárásban nincs kifejezetten nevesítve, hogy jogellenes lenne a személyiségi jogsértéssel készült felvétel, van is rá példa, hogy ilyet bizonyítéknak felhasználnak. A személyiségi jogvédelemnek ugyanis nem az a célja, hogy más kárára érvényesíthessem azt. Megfogalmazódott már az a gondolat is, hogy az igazságszolgáltatáshoz fűződő jog és érdek erősebb adott esetben, mint a személyiségi jogvédelem. A büntetőeljárásban egyértelműen nem használható fel az eljáró hatóság által jogellenesen (pl. kényszervallatással beszerzett bizonyíték), de egy fedélzeti kamera felvételénél az eset összes körülményeit nézve a bíróság dönthet úgy, hogy azt bizonyítékként elfogadja, akár a másik fél azon indítványa ellenére is, hogy zárják ki a bizonyítékok közül, bár ez utóbbira is van példa.

A korábbi polgári peres szabályok szerint szabad bizonyítás elve alapján minden bizonyíték elfogadható volt (legfeljebb a másik fél külön eljárásban személyiségi jogvédelem miatt igényt érvényesíthetett – megjegyzem, ha a saját jogsértését tartalmazó felvételről van szó, nem gyakorlat ennek teret adni, magyarul senki nem számíthat emiatt komolyabb sérelemdíjra). A jelenlegi szabályok szerint jogellenes bizonyíték az, ami személyiségi jogsérelem révén keletkezett, de az okozott jogsérelem súlyára, a bizonyíték hasznosságára, az egyéb bizonyítékokra és úgy általában az eset összes körülményére tekintettel figyelembe lehet venni.

Összességében tehát nem visszaélésszerűen használva bízni lehet abban, hogy a fedélzeti kamerák felvételei elfogadott bizonyítékok lesznek, így jelentősen megkönnyítik a bizonyítást és a tényállás tisztázását. Mielőtt felhasználjuk, konzultáljunk jogi szakértővel!”