Június 16-17-én ismét a Hungaroringen láthatjuk Kiss Norbit valamint az OXXO csapatát, és velük együtt az FIA Kamion-Európa-bajnokság teljes mezőnyét egy gyermekprogramokkal családi fesztivállá dúsított versenyhétvégén. Darabonként nagyjából 1100 lóerős nagyvasak feszülnek egymásnak, hátborzongató gyorsulási készséggel, amíg a 160-nál beavatkozó sebességhatárolás engedi.

Teljesítmény=nyomaték szorozva a fordulatszámmal

Versenykamionok esetében is felmerülhet a kérdés, hogy a teljesítmény vagy a forgatónyomaték számít-e a gyorsulásban? Az egyszeri autórajongó talán azt mondaná, hogy a minimum 5,3 tonnás kamion gyorsításában többet számít a nyomaték, mint a teljesítmény. A könnyű Swift 1.3 GTi-ben viszont nem temérdek newtonméter, hanem a gyári 101-nél több lóerő javítaná a gyorsulási értéket.

Ilyen, amikor Darth Vader tombol 1

Ám a fizika természetesen egyformán hat a kamionra és a pillekönnyű sportmodellre. A teljesítmény és a forgatónyomaték szorosan összefügg. A teljesítmény ugyanis a fordulatszám és a forgatónyomaték, tehát az erő szorzata. Az az autó, amely nagyobb nyomatékot visz át az útra, jobban is gyorsul. Ez persze a keréken mért teljesítményre és forgatónyomatékra vonatkozik, ami nem azonos a motor adattáblájából kiolvasható értékkel. Szerencsénkre, tehetjük hozzá, amit a motor erejét (nyomatékát) különböző áttételekkel megsokszorozni képes sebességváltónak köszönhetünk. A kerekeken mért nyomaték a többszöröse annak, amit a motor lead.

Elég az hozzá, hogy a Hungaroringre érkező versenykamionok szédületesen gyorsulnak, még menő sportautókhoz viszonyítva is. Ám képességeik összevetését megnehezíti, hogy a kondérméretű turbóval feltöltött, hathengeres dízelmotorok nyomatéka nem csak az aszfalt feltépésre alkalmas, de az erőátvitel szétszakítására is. A kamionversenyek ezért kezdődnek repülőrajttal, a személyautók gyorsulását viszont többnyire állórajttal vizsgálják, bár léteznek kis sebességű gurulásból indított mérések is.

60-160 kilométer/óra: 5,5-7 mp

Kiss Norbi, a Tankpool24 istálló sztárja, aki előző csapatával, az OXXO Racinggel két Európa-bajnokságot nyert, azt mesélte Lencsés Csaba kollégámnak, hogy egy versenykamion körülbelül 5,5-7 másodperc alatt gyorsul 60-ról 160-ra. Ebből a sávból hat másodpercet tettem meg viszonyítási pontnak és elkezdtem mért adatokat gyűjteni hasonlóan robbanékony autókat keresve. Nem a gyári adatokból indultam ki, mert a Nissan GT-R intő példa: 550 lóerővel gyorsult 2,7, majd még tovább hegyezve, 570 lóerővel 2,8 másodpercet a Nissan szerint és egyformán 3,5 másodpercet a német Sport Auto független mérése szerint. Az alábbi adatok forrása is az Autó Magazin tekintélyes testvérlapja.

Alfa MiTo QV: 170 lóerő és a még mindig jól csengő Quadrifoglio Verde név ígéretes, de a versenykamion kivasalja a sportos kisautót. A Mito csúcsmodellje 4 mp alatt van 60-on és 21,1 másodperc alatt éri el a 160 km/órát. A kettő között majdnem háromszor annyi idő telik el, mint a versenykamionban.

Ilyen, amikor Darth Vader tombol 25

Könnyű falat egy versenykamionnak a 170 lóerős MiTo QV

BMW 535i: az 535i a típusjelzésről keveseknek kell elmagyarázni, hogy az E12 óta az M5 elődjének tekinthető sportlimuzint takar. A legutóbbi 535i az F10-es sorozatból máig emlékezetes a 2979 köbcentis sorhat, akkor még tényleg két turbófeltöltővel a TwinPower Turbo feliratú szelepfedél alatt. Kereken 3 másodperc elég neki 60-ig, rajtot követően 14,2 mp után 160-nal száguld. De a versenykamion elől jobb lesz iszkolnia.

Ilyen, amikor Darth Vader tombol 26

Még egy BMW 535i is lemarad a versenykamionok mögött, ha 60-ról kell ellőni 160-ig

Kamion-Európa-bajnokság a Hungaroringen

A rendezvény 2015-ben tért vissza a mogyoródi versenypályára 25 évnyi kényszerszünet után. Az 2018. június 16-17-éneseményen számtalan kísérőprogrammal, így többek között kamionkorzóval, retró autók kiállításával, Talmácsi mobilpályával, gokarttal, valamint változatos gyermekprogramokkal várják a látogatókat. Az érdeklődök a kamionos küzdelmek mellett a Suzuki Swift Cup versenyeit is nyomon követhetik és idén először a motorosoknak is kedveskednek a szervezők egy látványos bemutatóval.

A hazai kamionversenyre már kaphatóak a jegyek, elővételben 20 százalékos kedvezménnyel. A diákok és nyugdíjasok szombatra 2595, míg vasárnapra 3395 forintért válthatnak jegyeket, míg a felnőtt jegyek 5190, illetve 6790 forintért vásárolhatók meg. 14 éves kor alatt a gyerekeknek ingyenes a belépés, belépőjeggyel rendelkező felnőtt kísérővel.

További részletek: kamionfesztival.hu

Arden Jaguar XKR: a bemelegítés után nézzünk egy személyautós viszonyok között komoly súlyú és teljesítményű vasat! Az Arden-Jaguar XKR Cabrio AJ20 nyolchengerese 5000 köbcentis. A kompresszoros motor a tuningolást követően 580 lóerős és 720 Nm nyomatékkal gyötri az erőátvitelt. 60-ra felugrik 2,4, 160-ra 8,9 másodperc alatt. És ezzel a 6,5 másodperccel még így is kikapna a versenykamiontól!

Ilyen, amikor Darth Vader tombol 27

580 lóerős az Arden-tuningos nyitott XKR AJ20, százra 4,2 mp alatt gyorsult. Kép: Motor-Presse Stuttgart, Sport Auto magazin

Bentley Continental Supersports: ugorjunk még feljebb motorteljesítményben és hengerszámban is! A Bentley Continental Supersports W12-es motorja 630 lóerős, a végsebesség 329 kilométer/óra. 2,1 mp után 60-at mutat benne az óra, százzal feljebb még mindig csak 9,4 mp telt el a kilövés óta. Az Arden Jaguarhoz képest ezek a számok jól mutatják, mennyit számít 80-100 km/órás sebességig gyorsítva az összkerékhajtás és utána az autó ólomsúlya. A Bentley pusztítóan megy, de így is letolnák a túltenyésztett versenykamionok.

Ilyen, amikor Darth Vader tombol 28

329 km/óra a vége, a W12 rendesen forgatja a kerekeket

Porsche 911 GT3 RS: rendben, a Bentley erős, de mégiscsak 2333 kilós. Kell egy atletikusabb ellenfél, amilyen a Porsche 911 (997) GT3 RS. 450 lóerős, de csak 1417 kilót nyom, és szédületesen gyorsul. Ideje 2,1 mp 60-ig és 8,2 mp 160-ig. Így az utolsó manuális kézifékes 911 GT3 RS már csak egy tizeddel marad el az átlagosnak tekinthető versenykamion mögött.

Ilyen, amikor Darth Vader tombol 29

6,1 mp telik el 60 és 160 km/óra között a 997-es kódú 911 GT3 RS-ben