Kevés olyan verseny van a világon, ahol a résztvevőknek nem szabad olyan gyorsan menniük, ahogy csak tudnak. A kamionverseny azonban ilyen, itt egy futamon a legnagyobb megengedett sebesség 160 km/óra, ennél gyorsabban nem mehetnek a járművek. Pedig tudnának, a gigantikus méretű, akár 4 baros nyomással dolgozó turbóval meglökött motorok 1200 lóerővel és 5000 Nm körüli csúcsnyomatékkal röhögve mennének bőven 200 km/óra felett is. Ha hagynák.
Rengeteg vizet fogyaszt
Egy versenykamion vízből többet fogyaszt, mint gázolajból. Kicsit igazságtalan, hogy egy 160-nal száguldó versenykamiont is gyári, utcai fékekkel kell lassítani. Igaz, nem 40, hanem csak 5,3 tonnát, viszont azt versenykörülmények között. Nem is bírná sokáig, ha hagynák 7-800 fokra melegedni, így vízzel spriccelve tartják 2-300 fokos üzemi hőmérsékleten. Egy futamon (12-14 kör) akár 200 liternyi vizet is elhasználhat egy versenykamion a fékek hűtésére. Ám nemcsak a fékeket hűtik így, hanem a turbó töltőlevegőjének hűtőjét is ezzel spriccelik.
Méretek, tömegek
Egymás mellé állítva egy versenykamion és egy igazi, utcai kamion nem nagyon hasonlítanak egymásra. De nemcsak a külső teljesen más, hanem a méretek is. Az áruszállítás helyett versenyzésre használt gépek jóval kisebbek, a maximális szélességük 255, míg a legkisebb magasságuk 250 centiméter, hogy a valódi kamionokhoz képest sokkal kisebb fülkeméret mellett is megmaradjon az illúzió a nézőkben. A versenykamionnak legalább 5300 kg-osnak kell lennie, amiből legalább 3150 kilogrammnak kell az első tengelyre jutnia.
Motor, váltó, difi, kerék
A kamionokban a motor elhelyezésére nincs szigorú előírás, de a legtöbben a középmotoros elrendezést választják. A hengerek számát, elrendezését sem szabályozzák, így soros és V elrendezésű hathengeresek is lehetnek a versenygépekben. A soros motorok csak egy, míg a V motorok két turbófeltöltőt is használhatnak. A legfeljebb 13 000 köbcentiméteres lökettérfogatú motor jöhet más márkától is, mint a kabin, hiszen vannak több márkát kiszolgáló, de saját traktort nem forgalmazó motorgyártók, amilyen például a Cummins.
A kipufogóban olyan védőrács található, amely megakadályozza a négy centiméternél nagyobb átmérőjű tárgyak kijutását a kipufogócsövön. Erre azért van szükség, hogy a törött motoralkatrészek vagy turbófeltöltő darabkái ki ne repüljenek a motorból a kipufogón át a pályára, vagy a közönség sorai közé.
Néhány éve egészen közelről nézhettük meg, milyen egy igazi versenykamion. Sőt, mehettünk is vele néhány kört, igaz, nem a vezetőülésben, de így is olyan autós élmény volt, amire még évekkel később is tisztán emlékszik az ember:
Váltóból gyárit használnak a versenyeken, olyat, amiből legalább 300-at gyártanak évente. A szerkezetben értelemszerűen nem változtathatnak semmit, automatikus váltót pedig hiába keresnénk a versenykamionokon, olyan nincs. A hátsó differenciálmű 100 százalékban zárt, így az abroncsokat rendesen eszi a pálya. A gumicsere itt nem olyan pörgős, mint az F1-ben, egy kamionon jóval több a kerékcsavar, hiszen normál agyat, felnit használnak, és az első, illetve hátsó kerekek is felcserélhetők egymással.
Biztonság
Más a tempó, más a teljesítmény, így a biztonsági eszközök is különböznek a mezei kamionokétól. Például a versenykamion kabinján nem vezet át sem üzemanyag-, sem olaj-, sem hűtőfolyadék-vezeték. A tűzoltókészülék viszont kötelező, azt mindig magukkal kell vinni a versenykamionoknak, de ezt automata fedélzeti tűzoltóval is ki lehet váltani.
A kabinon kívül és belül is van áramtalanító és motorleállító kapcsoló, amit a kabinon kívül úgy kell elhelyezni, hogy akkor is könnyen elérhető legyen, ha a kamion az oldalára, vagy a tetejére borul. A kabinban lévőt értelemszerűen a vezetőnek kell elérnie, bekötve, sisakban, teljes harci díszben is. A szélvédőnek legalább 35 centinél magasaban teljesen átlátszónak kell lennie, a hátsó ablak lehet 4,8 mm vastag plexiből és biztonsági üvegből is.
Utóbbit kötelező fóliázni, hogy ha törik, akkor ne repüljenek szét az üvegszilánkok a kabinban. Az oldalablakok szintén plexiből készülnek, nem lehetnek színezettek, plusz még egy kintről és bentről egyaránt könnyen eltávolítható biztonsági háló is van az ajtókon, amik a vezető végtagjait óvják meg attól, hogy balesetnél a kabinon kívül kerüljenek. A külső tükrök mérete is kötött, legalább 10×15 centisek, és ezeken kívül a hátsó kamera is kötelező tartozék. A látványos műszaki megoldások mellett pár kevésbé feltűnő is megtalálható egy versenyre szánt kamionon, például a kerékkiegyensúlyozó súlyokat is rá kell hegeszteni, vagy csavarozni a felnire. Ez is a biztonságot növeli.
Kamion-Európa-bajnokság a Hungaroringen
A rendezvény 2015-ben tért vissza a mogyoródi versenypályára 25 évnyi kényszerszünet után. Az eseményen számtalan kísérőprogrammal, így többek között kamionkorzóval, retró autók kiállításával, Talmácsi mobilpályával, gokarttal, valamint változatos gyermekprogramokkal várják a látogatókat. Az érdeklődök a kamionos küzdelmek mellett a Suzuki Swift Cup versenyeit is nyomon követhetik és idén először a motorosoknak is kedveskednek a szervezők egy látványos bemutatóval. A hazai kamionversenyre már kaphatóak a jegyek, elővételben 20 százalékos kedvezménnyel.
A diákok és nyugdíjasok szombatra 2595, míg vasárnapra 3395 forintért válthatnak jegyeket, míg a felnőtt jegyek 5190, illetve 6790 forintért vásárolhatók meg. 14 éves kor alatt a gyerekeknek ingyenes a belépés, belépőjeggyel rendelkező felnőtt kísérővel. További részletek: kamionfesztival.hu