Több olvasónk is nekünk szegezte a kérdést az elmúlt hetekben: kötelesek vagyunk-e megállni, ha egy civil autóból előkerül a megkülönböztető jelzés, és a rendőrök megállásra utasítanak minket? Az interneten ugyanis bárki vehet szivargyújtóról működtethető kék villogót.
Álljunk meg egy szóra
Véleményünk szerint köteles vagy megállni, ha civil autóból erre ad utasítást a rendőr, kék villogó használata mellett. Ugyanis azt nem tiszted eldönteni, hogy valódi-e a villogó, a megállás után pedig kérheted a rendőrt, hogy mutassa meg igazolványát.
Ne próbáljunk meg mondvacsinált indokokkal (kék villogót bárki vehet a neten, miért kellene megállnom egy jelöletlen Audinak?) kibújni a felelősség alól. Ennyi erővel bárki matricázhatja rendőrautónak a kocsiját, sőt hasonló egyenruhát is kölcsönözhet jelmezboltból, akkor az uniformist viselő, nem civil autós rendőröknek se álljunk meg?
Mit mond a KRESZ?
Ha a rendőr a forgalmat nem útkereszteződésben irányítja, a járművek megállítására karjának vagy fehér szegélyű piros tárcsának függőleges feltartásával, piros vagy fehér fény körbeforgatásával, illetőleg síppal ad jelzést.
Menet közben a megkülönböztető fényjelzést használó gépkocsiból, illetve motorkerékpárról ad jelzést, karjának, fehér szegélyű piros tárcsának, piros vagy fehér fényű lámpának fel-le mozgatásával, illetőleg hangszórón vagy a megállásra felhívó szövegű felirattal. A megkülönböztető fényjelzést használó gépkocsiból vagy motorkerékpárról, illetőleg rendőrségi helikopterről hangszórón keresztül adott, a követendő közlekedési magatartásra vonatkozó utasításának megfelelő módon kell az úton közlekedő jármű vezetőjének eljárnia.
Miért állít meg a civil autóból, menet közben traffizó rendőr?
Miért nem küldenek simán csekket az üzembentartónak, mint a fix vagy a háromlábú traffipaxozás esetén? A kérdés jogos, a válasz pedig roppant egyszerű. Az új sebességmérő módszerhez több készülékre volt szükség, ami nem azt jelenti, hogy új VÉDA kamerákat szereztek be, hanem azt, hogy a régebbi, raktáron lévő lézeres traffipaxokat használják a menet közben való sebességmérésre.
Ebben az esetben azért állítják meg a szabálysértő autóst, mert a Fáma Lézer névre keresztelt készülékek nincsenek a hálózatra kötve, tehát nem küldik el a gyorshajtás adatait a központnak, így nem alkalmazható az objektív felelősség. Azaz az üzembentartónak küldik a bírságot a rendszám alapján és neki kell fizetnie vagy igazolnia, ha nem ő vezette a járművet.