Röviden – Ford Transit Tourneo Custom Titanium 170 LE | |
---|---|
Mi ez? | A Ford kilencszemélyes kisbusza, mely shuttle bus kivitelben is elérhető. |
Mit tud? | Háromféle motorral, csak elsőkerék-hajtással készül. Még egy egyszerűbb kivitel is komfortosnak és barátságosnak mondható, de műbőr ülésekkel már az öltönyösök is jobban érzik magukat benne. |
Mibe kerül? | A Transit Tourneo listaáron bruttó 10 993 500 forintról indul, a tesztben szereplő modellért viszont már 12 295 250 forintot kell fizetni. |
Kinek jó? | Bár gyakran mondják rá, hogy nagycsaládosoknak jó lehet, nehezen lehet elképzelni, hogy ennyit kifizessen egy család idehaza ezért a járműért. Az utazási irodáknak és a multiknak azonban tökéletes választás lehet, hiszen néhány extrával remek business kisbuszt lehet belőle faragni, nem túl drágán. |
Bár az ős-Transitot 1965 óta gyártják, a Volkswagen Multivan és a Mercedes-Benz V-osztály versenytársának szánt személyautós variáns csak 2012-ben jött ki. Az amerikai gyártó elérkezettnek látta az időt a modellfrissítésre, ezért tavaly bemutatta a faceliftes Ford Transit Customot, tavaszra pedig már az új személyszállító, a Tourneo is megérkezett belőle. A Tourneóból tavaly 697 darabot adtak el idehaza, ami 13 százalékos piaci részesedést jelent kategóriájában. Idei eredményei sem rosszak, márciusig 118 példány talált belőle gazdára, megelőzve ezzel az Opel Vivaro Tourt (106 db) és a T6-ot (79 db). Erős dízelmotorral és jól felszerelt kivitelben próbáltuk ki a megújult modellt.
Külső
Ha valaki alaposan megnézi, mi változott a frontrészen az elődhöz képest, akkor gyorsan észreveheti, hogy a két lámpa közötti keskeny hűtőrácsot szüntették meg, az alsó, széles hűtőmaszkot pedig kicsit feljebb tolták a karosszérián, a fényszórókat pedig kissé szögletesebbé és elnagyoltabbra cserélték. A lámpa szélein végigvezetett LED-es nappali fénnyel kissé olyan hatást kelt az autó, mintha szegüveges lenne, de ez optikai csalódás. A lökhárítót is három része tagolták: fekete „fészkeket” kaptak a ködlámpák, illetve egy trapéz alakú fekete sávot alakítottak ki a középső részen, mely sportosabbá és vagányabbá tette a Tourneót. A formához tehát nagyon jó érzékkel nyúltak hozzá, még akkor is jobb az eredetinél, ha igazából tucat. Most szinte minden Ford így néz ki. Valahol viszont már az is siker, hogy a dizájnelemekből felismerhető, ki gyártotta.
Az enyhén keskenyedő oldalablakokat, a magas hátsó lámpatestet, valamint a szögletes hátsó ablakot lényegében érintetlenül hagyták. Ez nem baj, hiszen ezek jobban passzolnak az új orr-részhez. A külső paramétereket illetően a választék megegyezik a paneles furgonnal: az alapváltozat 4,97 méter hosszú (L1), a növelt tengelytávolságú pedig 5,34 métert (L2) tesz ki. A csomagtér kapacitás tetőmagasítás nélkül 1,3 és 2 köbméter, míg tetőmagasítással 1,6 és 2,5 köbméter. A hosszú tengelytávolságú változat úgy különböztethető meg könnyedén a rövidtől, hogy a B-tengely előtt még van a karosszériában 10-25 centiméter a tolóajtó széléig. Mindkét változat 8, illetve 9 üléssel készülhet. A különbség a raktérben mutatkozik meg, magasítás nélkül 1,3 köbméter csomagtér áll rendelkezésre az alapváltozatnál, míg a hosszú verziónál 2 köbméter.
Belső
A vezetőtér látványosat javult az előző változathoz képest, de az utastérről mindez nem mondható el. A lényeges változtatásokat valószínűleg az avatatlan szemek is észreveszik. A széttagoltságot megszüntetve lágy vonalvezetésű keretbe foglalták a műszerfal részeit. Az alsó fele pedig keskeny, ámde használhatatlan párkányt kapott, megidézve ezzel a SUV-k stílusát. A legszembetűnőbb változás a nagy rekesz, a váltótól jobbra. Ebben két pohártartó, valamint egy szemüvegtok elhelyezésére alkalmas polc bújik meg.
Szintén újdonság a 8 colos színes érintőképernyő megjelenése, mely a Ford SYNC 3 kommunikációs rendszer kezelésére szolgál. Ez nem csak az Apple, hanem már az Android alapú rendszerekkel is kompatibilis. Segítségével kézhasználat nélkül indíthatunk és fogadhatunk hívásokat, kezelhetjük a navigációt, zenét hallgathatunk és visszahallgathatjuk szöveges üzeneteinket. A szerényebb felszereltségű változatokba szolidabb kijelző kerül.
Az újragondolt műszerfalban összesen 25 literes tárolókapacitást sikerült kialakítani. A tetején három, zárható rekeszt alakítottak ki, egyikben még USB-, illetve 12 V-os töltő is található. Pohártartóból is rengeteg van a vezetőtérben, de jó szolgálatot tesznek a palacktartók is. A formatervezők az ajtópaneleket is újratervezték, a dekoratív kárpittal borított elemben három nagyméretű rekeszt is kialakítottak. Törekedtek arra, hogy igényes és strapabíró anyagokat, kárpitokat alkalmazzanak az utastérben. A csúcsot a Sport felszereltség képviseli a Salerno bőr oldalpárna-borítással, mely tökéletes összhangban van a szintén bőrborítású okos kormánykerékkel.
Az utastérben kevesebb változás tapasztalható. Ez persze nem csoda, nehéz itt már újat mutatni, a felhasználási terület pedig eleve bekorlátozza a járművet. Az ülések háttámlái síkban előrehajthatók, ezzel szükség esetén lapos felületet lehet létrehozni a kisebb-nagyobb dolgok szállítására. Az üléseket akár teljesen előre is dönthetjük, sőt akár ki is szerelhetjük azokat, hogy nagyobb raktér álljon rendelkezésre. Kétségtelenül praktikus elrendezés az, amikor az üléspárok egymással szembe vannak fordítva, persze sokan nem szeretnek háttal utazni. Az utastérben pohártartók, USB-csatlakozók növelik a komfortérzetet, a műbőrborítású ülések, valamint az ablakon felhúzható árnyékolók pedig igazi business busszá varázsolják a Tourneót.
Technika
Tavaly a Ford a teljes motorkínálatot megújította, a kétliteres EcoBlue dízelmotorok továbbra is 105, 130 és 170 lóerős változatban érhetők el. A gyártó szerint fogyasztásuk akár 13 százalékkal is kevesebb lehet és 20 százalékkal nagyobb forgatónyomatékot biztosítanak alacsony fordulatszám-tartományban, mint korábban. A Tourneo csak elsőkerék-hajtással, hatgangos manuális, illetve hatfokozatú automata váltóval érhető el.
Nemcsak optikailag dobták fel a modellt. A már meglévő vezetéstámogató rendszerek garmadáját újabbakkal egészítették ki. Eddig ugyebár olyan ínyencségek voltak benne, mint a sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens, vagy az oldalszél-stabilizátor. Mostantól viszont akár már intelligens sebességhatárolóval is rendelhető. Ez a táblafelismerővel kiegészülve automatikusan szabályozza az autó sebességét az adott útszakaszokon érvényben lévő sebességkorlátozásokhoz.
A holttérfigyelő asszisztensről sem szabad megfeledkezni. Ez a hátsó radarok segítségével érzékeli, ha a jármű holtterében egy másik jármű tűnik fel, és ilyenkor a visszapillantókban felvillanó jelzéssel tudatja a sofőrrel, hogy egyelőre hanyagolja a sávváltást. Az új asszisztens legújabb generációs szenzorai nagyobb távolságot fognak át, és érzékenyebbek is, így már a motorkerékpárokat is képesek jelezni. A Tourneo ezentúl az új Fiestában is alkalmazott, továbbfejlesztett ütközésre figyelmeztető asszisztenssel is megrendelhető, mely éjszakai sötétségben automatikusan plusz megvilágítást ad az út mellett elhaladó gyalogosokra.
A Ford több opciót is beépített a Tourneóba, hogy minél takarékosabban üzemeljen. Nyilván ott van benne alapfelszereltségként a stop-start rendszer, no meg a fékenergia-visszanyerés, de megtalálható hajtásláncában a gyorsulásszabályozó is. Ez egy olyan motorbeállítás, mellyel korlátozható a jármű gyorsulása, amikor az például alig van megpakolva. Ily módon csökkenthető az üzemanyag-felhasználás mértéke is. A Ford akkumulátorkezelő rendszere pedig szintén gazdaságosabb üzemeltetést eredményez. A gyártó ezen kívül olyan hasznos funkciókat kínál a modellhez, mint fékbetétkopás-érzékelő, illetve a motorolaj-ellenőrző, mely figyelmezteti a sofőrt, ha az időszakos szervizek között romlik a motorolaj állapota.
Vezetés
Amikor átvettem a 170 lóerős motorral szerelt, Titanium felszereltségű Tourneo kulcsait, arra gondoltam, el fogom érni, hogy teletömöm emberrel, mert ez a jármű egyenesen megköveteli ezt. A törekvésem sikeres volt, egy meglepetés-születésnap miatt belvárosi fuvarban szedtem vele össze izgatott embereket, majd a születésnapos háza elé gurultunk, ahol viszont várnunk kellett, hogy felmehessünk a lakásába. Ekkor bebizonyosodott, hogy álló helyzetben is komfortos tud lenni a Tourneo, köszönhetően a sötétített ablakoknak és az ajtókra szerelt, kifelé dönthető kis ablakoknak.
A belvárosi jövés-menés alatt hamar elneveztem magamban ezt a Tourneót „egykezes” kisbusznak. Bár mindkét kézzel a kormányt kell fogni, de szükség esetén fél kézzel is nagyon jól lehet vele manőverezni: a kormányzás pontos és gyors, nagyon jól fordul az autó a szűk íveken is. Méretéből adódóan azért figyelni kell arra, nehogy véletlenül megpadkázzuk, de gyorsan megszokható. A vezetési pozíció teljesen ideális, bőven van a lábaknak hely és jól belátható a jármű előtti terület. Az automata váltó hivatásszerűen teljesített a teszt alatt, de manuális módban is könnyedén válthatunk vele fokozatokat.
Az ütközésre figyelmeztető rendszerrel azonban továbbra se vagyok kibékülve. Meggyőződésem, hogy a Fordnál ezt túlságosan paranoiás módon oldották meg. Ha egy gyalogos például átszalad a jármű előtt 20-30 méterrel, akkor hiába tart mindez néhány másodpercig, a rendszer minimum dupla annyi ideig hozza a szívbajt a sofőrre a pirosan villogó kijelzővel és a nintendós hanghatással. Persze értem én, hogy van az a kor, amikor ez is kevés lehet, de ezen még inkább csiszolni kellene, mert nem passzol a jármű karakteréhez.
A 170 lóerős EcoBlue elképesztő dinamikával rendelkezik, sokszor éreztem úgy, hogy talán sok is ebbe a járműbe. Lendületes gyorsításoknál néha viszont túlságosan hangos ez az erőforrás, ami sokat elvesz az egyébként pozitív összképből. A járművel összesen 320 kilométert mentem városban hét nap alatt. Üzemanyag-felhasználása 9,9 l/100 km-es értéknél nem lett jobb, de ha az elődöt nézzük, akkor így 1 l/100 km-es javulásról beszélhetünk.
Költségek
A tesztautó ára az extrákkal együtt bruttó 12 295 250 forint. Bár ebben az árban sok hasznos plusz benne van, a navigáció például hiányzik, ami a felhasználási területet figyelembe véve nem túl jó hír. Ha a versenytársakat nézzük, akkor egy hasonló felszereltségű Opel Vivaro Tourért 9 471 750 forintot, egy VW Multivanért 13 276 960 forintot, míg egy Mercedes V-osztályért 21 887 180 forintot kell az asztalra tenni. A Ford árazása tehát versenyképes, így jó esélye van a Tourneónak megszerezni az elsőséget kategóriájában.
Értékelés
A Ford személyszállítója sokat javult az előző generációs kiadáshoz képest. A fejlesztéseknek köszönhetően egy jóval biztonságosabb, modern technikával felvértezett kisbusz született belőle, mely jól mutathat az utazási irodák és más gazdasági szereplők flottáiban. Az EcoBlue hangereje viszont menet közben rontja az összképet, legalábbis az elöl ülők számára biztosan. A fogyasztási adatok sem túlságosan meggyőzőek annak ellenére, hogy az előző generációhoz képest sikerült 1 litert lefaragni vegyes használat mellett.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|