Röviden – Mercedes-Benz Sprinter harmadik generáció | |
---|---|
Mi ez? | A Mercedes-Benz könnyű teherbírású kishaszonjárművének harmadik generációja. |
Mit tud? | Immáron front-, hátsó- és összkerékhajtással is rendelhető. Elsőkerék-hajtás esetén 8 centivel alacsonyabb a belépési magassága, emellett 50 kilogrammal többet tud elcipelni. Új generációs vészfékasszisztenssel, keresztirányú holttérfigyelővel és parkolássegítő csomaggal készül. |
Mibe kerül? | Már rendelhető hazánkban, a legolcsóbb változat, a 211 CD 32 Van nettó 6 341 400 forintról indul. |
Kinek jó? | Azoknak az egyéni vállalkozóknak, kis- és közepes vállalkozásoknak vagy multicégeknek, akik/amelyek városi és regionális áruszállításra vagy személyszállításra alkalmas kishaszonjárművet keresnek. Az MBUX-szal digitális eszközzé tehető az egész Sprinter. |
Idén februárban mutatkozott be a nemzetközi sajtó előtt a Mercedes-Benz Sprinter harmadik generációja. A modellt első ízben Hollandiában guríthattuk meg még áprilisban, csütörtökön pedig végre hazai forgalomban is próbára lehetett tenni. Az itthoni bemutatóra a Liszt Ferenc Repülőtéren található Lufthansa hangárban került sor, ahol egy óriási kartondobozból gurult elő a Mercedes újdonsága.
A magyar forgalmazó nagy reményeket fűz az új modellgenerációhoz. „Tavaly 1462 darab Mercedes-Benz haszonjárművet értékesítettünk idehaza, ami 82 százalékos növekedésnek felel meg. Ebből 924 darab volt Sprinter, melyek ráadásául még az előző generációhoz tartoztak. Éppen ezért bízunk benne, hogy idén sikerül túlszárnyalni ezt a sikert” – jegyezte meg Szilveszter Tibor, a Mercedes-Benz Haszonjárművek kereskedelmi és marketingigazgatója. Globálisan nézve a Sprinter a német gyártó egyik legsikeresebb termékének számít, hiszen eddig több mint 3,4 millió darabot adtak el belőle a világon.
Külső
A modell megjelenése szándékosan hasonlít a márka személyautóihoz, összességében pedig valahol átmenetet képez a Vito és az X-osztály között. Az opciósan LED-technológiával szerelhető keskeny fényszórók felső vonala egészen az oldalajtók ablakáig húzódik, a háromküllős hűtőrács pedig mélyen benyúlik a lökhárítóba. A hűtőmaszk alatt meghagyták a fellépőt, mely a szélvédő tisztítását segíti. Nem maradt érintetlenül a hátfal sem, a korábbi hátsó lámpák helyett elegánsabb világítótesteket alkalmaztak. Az új Sprinter mezei fehér, munkásfurgon öltözetben is jól néz ki, ami a formaterv lágy vonalvezetésének köszönhető.
A Sprintert zárt áruszállító, személyszállító, platós, nyerges, busz, vagy felépítmény nélküli kivitelben viheti haza a megrendelő. A felépítményhossz, a vezetőfülke kialakítása, a terhelhetőségi szint, illetve a raktérmagasság és felszereltség variálásával legalább 1700 variánst lehet belőle kihozni. A legtöbb terhet a platós, illetve a zárt furgon tudja elcipelni: előbbi 9,2, utóbbi pedig 17 köbméteres raktérrel rendelkezik. Újdonság a modellnél az elsőkerék-hajtás, az ilyen variánsoknak 8 centivel alacsonyabban van a raktérpadlója, mint a többinek, illetve 50 kilogrammal több súlyt tudnak elcipelni.
Belső
A harmadik generációs változat utastere még a kommersz kivitelben is jóval kellemesebb, ergonomikusabb az elődhöz képest. A műszerfal erős hasonlóságot mutat a Mercedes-Benz A-osztállyal, nemcsak a kormány, hanem a légterelők és a kezelőgombok is a személyautóból kerültek át a nagy testvérbe. A belső tér tetszés és pénztárca szerint variálható: az alapváltozatnál a műszerfal közepén csak egy üres fakk van, eggyel magasabb szinten már fekete konzol kerül középre, mely magában foglalja a rádiót és a klímakezelőt. A harmadik változatnál 7 colos, a negyediknél pedig 10,25 colos színes kijelző található a konzolban.
Tárolóhelyeknél szintén számít a felszereltségi szint: az alapváltozatnál még kesztyűtartó sincs, legmagasabb felszereltségű kiadás esetén pedig a műszerfal tetején három zárható irattartó, valamint a szokásosnál jóval több pohártartó áll rendelkezésre. Az utastérben felhasznált anyagok kellemes tapintásúak, nem árasztanak elviselhetetlen szagokat, viszont egyes modelleknél fekete és szürke, plüssszerű borítást alkalmaztak a plafonnál, ami sokat ront az összképen.
A vezetőülés gyorsan és egyszerűen állítható az ajtókra szerelt kis lapgombok segítségével. Megfelelő beállítással bárki kényelmes vezetési pozíciót választhat magának, kétség nem fér hozzá, hogy ez a furgon még a hosszabb lábbal rendelkező sofőrök számára is komfortos vezetési élményt tud biztosítani. A kényelmet tovább növelik az olyan apró megoldások, mint például az ajtókra varrt kis könyöktámasz, valamint az érintőpárnákkal ellátott okoskormány, melyen egyrészt a fedélzeti komputer, másrészt pedig az MBUX kezelhető gyorsan és egyszerűen.
A multimédiás rendszer magában foglalja a topográfiás navigációt, a flottakezelésre alkalmas Mercedes Pro Connect alkalmazást valamint a rádiót is. Az MBUX mesterséges intelligenciával is rendelkezik, ugyanis ha mondjuk egy héten háromszor felhívjuk a feleségünket a rendszeren keresztül, akkor a következő héten már automatikusan fel fogja ajánlani ezeket az alkalmakat. Nem csak hívások indíthatók hangvezérléssel az MBUX-ban, akár légkondicionáló erősségét is szabályozhatjuk vele, de még akár SMS-üzenetet is diktálhatunk neki. A forgalmazó tájékoztatása szerint az online kapcsolatot igényelő szolgáltatásuk a júliustól gyártásba kerülő Sprintereken lesznek elérhetőek .
Összességében a Sprinter fülkéje kellemes környezetet biztosít a mindennapi munkavégzéshez, ha valaki igényt tart rá, akkor olyan kiegészítőkkel dobhatja fel, mint például a tároló rekesszel ellátott kis asztalka, melyet a biztonsági övvel lehet az üléshez erősíteni. Szintén pozitívum, hogy a fülkében nem kell nyomorogni, még három ülés esetén is kényelmesen elférnek a középen ülők lábai. A Sprinterben tombol a 21. század: a műszerfalra a legújabb, USB C típusú kapcsolódási pontokat is beépítették, így nincs szükség átalakítóra a digitális eszközöknél.
Technika
A motorkínálatban főként 2,1 literes, négyhengeres blokkokat találunk, de van a palettában egy 3 literes, hathengeres erőforrás is, melynek teljesítménye eléri a 190 lóerőt. Az Euro 6c normás erőforrások 114, 143 és 163 lóerős teljesítménnyel választhatók fronthajtás esetén. Hátsókerék-hajtásnál a 163-ast leszámítva ugyanez a kínálat, illetve pluszban megtalálható egy 177 lóerős blokk is, kizárólag a lakóautók számára. Az elsőkerék-hajtású modellekhez két új sebességváltót fejlesztettek. Alapból minden motorhoz hatfokozatú manuális váltó társul, de akár kilencfokozatú bolygóműves automatával is rendelhetők. A hátsókerék-hajtású változatoknál pedig opcionálisan a 7G-Tronic Plus automata áll rendelkezésre.
Az új generáció nagyot lépett előre a biztonság terén. A modellhez kínált asszisztensrendszerek választékában szerepel az esőszenzoros ablaktörlő, az adaptív sebességtartó automatika, az aktív sávtartó, az éberségfigyelő, valamint a holttérfigyelő is. Utóbbi kiegészül egy keresztirányú holttérfigyelővel, mely 3 percig aktív marad azt követően, hogy a sofőr leállította a motort. Ennyi időn keresztül képes tehát figyelmeztetni a vezetőt, ha éppen akkor akar kiszállni a járműből amikor elhalad mellette egy biciklis.
A Sprinter új generációs aktív vészfékasszisztenssel készül (ABA), mely három lépcsőben figyelmezteti a sofőrt az ütközésveszélyre. Első ízben fényjelzést küld a vezetőnek a műszerfalon keresztül, második körben hangjelzéssel és fényjelzéssel hívja fel a figyelmet, majd – ha a sofőr nem reagál semmire – akkor beavatkozik és lefékezi a járművet. A rendszer 50 kilométer/óra alatt úgy állóra fékezni a furgont, hogy azzal a csattanás is elkerülhető, míg ennél nagyobb tempónál már csak az ütközés ereje csökkenthető. Az ABA működését a Lufthansa hangárja mellett élesben is tesztelhettük: a kísérletben egy 20-30 kilométer/órával haladó Sprintert ért utol egy másikat, és a rendszer a baleset elkerülése érdekében időben lefékezte a járművet.
A 360 fokos nézetet nyújtó parkolási csomaggal kiegészítve a Sprinterrel akár úgy is lehet parkolni, hogy az ember bele sem néz a visszapillantókba. A hazai menetpróbán mindezt egy olyan furgonnal lehetett kipróbálni, melynek ablakait sötét vászonnal takarták le. Így csak is kizárólag a „bird view”-re lehetett hagyatkozni, amikor be kellett tolatni két kartondobozokból felépített fal közé.
A parkolási csomag összesen négy kamerából áll: egy hátul, kettő a visszapillantóknál, egy pedig a jármű elején van beépítve. A rendszer ennek a négy kamerának a képét egyesíti, megszüntetve ezáltal minden holtteret. Szükség esetén a kamerák képeit is lehet váltogatni. A visszapillantókra szerelt kamerák képei például együtt jelennek meg a színes kijelzőn, így a sofőr pontosan láthatja, hogy nem áll-e fenn a parkolási művelet közben bármilyen sérülésveszély.
Vezetés
A hazai első menetpróbán 143 lóerős, hatfokozatú manuális váltóval szerelt, elsőkerék-hajtású furgont próbáltam. Bár a jármű terheletlenül tette meg oda-vissza a Liszt Ferenc repülőtér és a pestszentlőrinci piac közötti távot, azért így is fel tudott villantani néhány kedvező változást. A menetzaj nagyságrendileg alacsonyabb az elődhöz képest. Városi tempóban 50-55 decibel, míg 90 km/órás sebességnél 75-78 decibeles a zaj a fülkében. A Sprinter még a ferihegyi repülőtérre vezető út külső sávjaiban is zörgésmentesen suhant. Mindez a dízelblokk csendes üzemének, valamint a lengéscsillapításnak köszönhető. A hátsó tengely műanyagból öntött laprugókat kapott, a melyek nemcsak könnyebbek, hanem strapabírók is.
A Sprinter jól vezethető, pontosan és könnyedén lehet vele manőverezni. Kormányzása a legjobbak közé tartozik kategóriájában. Egy ilyen furgon persze mit sem érne egy dinamikus motor nélkül, mellyel gyorsan fel lehet venni Budapest hol pörgő, hol pedig lassan vánszorgó ritmusát. A felváltásoknál a főtengely az egyestől a négyes fokozatig 2000-2500 –at fordul percenként, négyesben viszont már 1500-ra esik vissza fordulatszámmérő és beáll a kellemes 50 km/órás városi tempó.
Bizonyos szempontból viszont kicsit szokni kell a Sprintert, ami annyit jelent, hogy még 20-30 kilométer után sem gondolhatja azt a sofőr, hogy teljesen kiismerte a járművet. Egy megállásnál például minden ajtót kinyitottam néhány fotó kedvéért. Miután visszaültem a kormány mögé, meglepődve tapasztaltam, hogy két ajtó is nyitva maradt a fedélzeti komputer szerint, holott szemre látszólag úgy tűnt, hogy jól csuktam be őket. Úgy látszik, a Sprinter a szokásosnál vérmesebb ajtóbecsukást igényel. Szintén barátkozni kell még az indexre szerelt ablaktörlő-kapcsolóval is, melyben elsőre nehezen találni logikát. Szokni kell a széles, szélvédő alja felé vastagodó A-oszlopokat is, de az emiatt keletkező kisebb holttereket jól ellensúlyozza a magas és széles szélvédő.
Költségek
Az általunk tesztelt Sprinter 314 CDI Pro ára akciósan nettó 6.249.000 forint. Ha valaki megelégszik a 114 lóerős motorral, akkor ugyanezért csak 5 899 000 forintot kell fizetnie ÁFA nélkül. És jelenleg ez a Sprinterért elkérhető legalacsonyabb ár. Egy hasonló méretű és tudású VW Crafterért jelenleg nettó 5 854 00 forintot kérnek el, míg egy Ford Transit L2H2-ért hozzávetőlegesen nettó 7 060 000 forintot kell kifizetni.
Minden, Magyarországon vásárolt Sprinter ára magában foglalja az integrált szerviz csomagot, mely 120.000 kilométer vagy 4 év erejéig költségmentes karbantartást és garanciát biztosít a vásárlónak. A kínálatban a plafont egyértelműen a hátsókerék-hajtású 519 CDI képviseli, melyért nettó 11 478 000 forintot kell az asztalra tenni. Az extrák pontos listájára még néhány napot várni kell. 2019-ben pedig megérkezik az elektromos változat, mely 150 kilométeres hatótávra lesz képes.
Értékelés
A harmadik modellgenerációt úgy repítette a Mercedes-Benz a digitális korszakba, hogy közben megtartotta a modell jó értelemben vett egyszerűségét. Ami szimpatikussá teszi az új Sprintert, az kétségtelenül a nemesebb megjelenés, a könnyű és precíz kormányzás, valamint a személyautós műszerfal. Az viszont megjósolhatatlan, hogyan fogadja a hazai piac az MBUX-et, annak ellenére, hogy mind a sofőr, mind az üzemeltető sokat profitálhat belőle. Mindenesetre a Sprinter már nagykanállal eszi a jövőt és a mesterséges intelligencia megjelenésével még szervezhetőbbé válik a sofőr munkája.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|