Röviden – Lexus RX 450 hL | |
---|---|
Mi ez? | A Lexus negyedik generációs hibrid szabadidő-autójának, az RX h-nak nyújtott, három üléssoros, hétszemélyes változata |
Mit tud? | Európai piacon eddig nem volt hétüléses Lexus, most már van |
Mibe kerül? | Listaáron 22 millió forint a hosszított RX 450h, de most akciósan 19,2 milliótól is elvihető |
Kinek jó? | Akik eddig csak azért nem vettek Lexus RX-et, mert nem fért bele az öt felnőtt mellé még két |
Állítólag a szabadidő-autó vásárlók rettentően odavannak a hétszemélyes karosszériaváltozatért és mert a Lexusnak eddig nem igazán volt ilyenje, a cégnél úgy gondolták, itt az ideje kicsit megtoldani az RX-et és betuszkolni hátra még egy üléssort. A feladat nem volt könnyű, az alapformának maradnia kellett és az arányok sem változhattak meg jelentősen, miközben használható hétülésest kellett faragni egy már meglévő modellből. Nézzük, mennyire sikerült a nagyobbító műtét.
Külső
Kintről nagy változások nem láthatók a karosszérián, szinte minden ugyanúgy néz ki, mint ahogy a sima Lexus RX első vezetésen láttuk. Egészen addig, míg oldalról nem nézzük az autót, mert ebből a szögből már észrevehető a 11 centiméteres plusz, amit beférceltek a kasztni végére. Érdekes, hogy nem a tengelytávot növelték, hanem a hátsó tengely mögé, a csomagtartóhoz csapták hozzá a plusz centiket. Az RX hossza így kereken 5000 milliméter lett, szélessége maradt 1895 mm, míg a magassága szintén nagyobb lett egy leheletnyivel, 1700 mm. A tengelytáv maradt 2790 mm. A betoldott 11 centi mellett még a hátsó ablak dőlésszöge változott, illetve a hátsó ablaktörlő is új helyre került, az L-es RX-ben nem fentről töröl, hanem lentről dolgozik.
Belső
Kezdjük a lényeggel, a harmadik üléssorral. Bár a sajtóanyag arról próbál minket meggyőzni, hogy ide könnyű bemászni és hátul elegendő hely van ahhoz, hogy civilizált körülmények között utazhasson, akit oda sodort a sors. Ugyan az autógyártók, illetve a marketingesek szeretnek nagyot mondani, ezt minden épeszű autóvásárló tudja is, így a katalógusban olvasottakat márkától függően osztja el, vagy von belőlük gyököt. De az RX L esetében azt mondani, hogy tágas a harmadik üléssor, meg könnyű bemászni hátra, az ordas nagy csúsztatás.
Olyannyira, hogy hiába kutatok az emlékeim között, nem igazán találok olyan modellt, amibe annyira macerás lenne befurakodni hátra, mint a Lexusba. Mármint ha felnőtt emberre gondolunk, mert a gyerekek valószínűleg akkor is bepattannának oda, ha a kesztyűtartón kellene átpréselniük magukat. A lényeg, hogy felnőttként nagyon nem jó leghátul ülni a Lexusban. Se láb-, de fejtér nincs benne akkora, ami egy 160 centinél magasabb és 40 kilogrammnál termetesebb embernek elviselhetővé tenné az utazást.
Pedig az elektromos motorok által kihajtogatott ülések klasszak, van pohártartó és külön klímavezérlő panel is jutott a hatodik és hetedik utasnak. Ha öt- vagy kétüléses felállásban használná valaki az autót, azt is megteheti, a csomagtartó így hatalmas, sík padlójú, könnyen rámolható felületet ad. Hét üléssel tetőig pakolva 211 liternyi cucc fér be leghátra, ötszemélyesként 652 literes a csomagtartó, mindent lehajtva pedig 1656 liternyi poggyászt lehet beletömködni.
A bútorozáshoz használt anyagok minősége hozza a megszokott igényes Lexus-szintet, a kidolgozás szintén parádés, menet közben semmi nem zörög, zakatol, nyiszorog. Mindössze két fájdalmas dolog van az autó utasterében, egyik a rettenetes grafikájú hatalmas kijelző, a másik a vezérléshez használt egérszerű borzalom, amihez valami felfoghatatlan okból annyira ragaszkodik a Lexus. Pedig jobb hely lenne a világ, ha az egészet kimetszenék az autóból és lehúznák a klotyón. Aztán rácsuknák a fedelet.
Technika
Magyarországon csupán hibrid hajtással elérhető a hosszított Lexus RX L, ami egy 3456 köbcentis, önmagában 262 lóerős V6-os benzinmotorból és a mellé kapcsolt villanymotorokból áll, amely elöl 167, hátul 68 lóerős. A teljes rendszer együttes csúcsteljesítménye 313 lóerő. Ez 8 másodperces 100-as gyorsuláshoz és 180 km/órás csúcssebesség eléréséhez elegendő, a katalógus szerinti átlagfogyasztás meg 5,9 liter, ha 18 colos kerék van az autóm és 6 liter, ha a 20-ast kéri a vevő. A villanymotorokat tápláló akkumulátorcsomag Ni-MH akksikat tartalmaz, 650 voltos rendszerfeszültséggel és ezeket nem lehet konnektorról tölteni.
Vezetés
Lexust vezetni semmihez nem hasonlítható érzés. Talán ezért is van az, hogy akinek egyszer Lexusa volt, az már nem is nagyon akar más autóba átülni. Ez érthető, hiszen a csend, a nyugalom, a remek futómű klassz dolgok, ami mellé ha még finoman és okosan működő adaptív tempomat is jár, akkor sok dolog nem pörgeti majd autózás közben 90 fölé a sofőr pulzusát. Lexust kevés kivételtől eltekintve nem azért vásárol valaki, hogy gumit égetve gyorsuljon, vagy sikítva kanyarogjon valami rázós hegyi úton.
Sokkal inkább azért, hogy teljesen ingermentes, prímán kidolgozott környezetben utazhasson A és B között, miközben a lehető legtöbb dolgot megoldja helyette az autó. És az RX h ilyen autó, végtelenül finom, civilizált, néma. Még a magyart kissé furán beszélő navigációs berendezésben lakó néni hangja is olyan, mintha altatódalt duruzsolna, miközben a következő fordulóról tájékoztat. Sőt, még az elektromos ablaknak sincs hangja, ami teljesen földöntúli.
Költségek
A legolcsóbb hétüléses RX 450 h idehaza 22 000 000 forintos listaáron kapható, amire most rendes kedvezmény is jár, ami után már csak 19 200 000 forintot kell letenni az asztalra, míg a kurta RX 21, illetve akciósan 18,2 millió forintba kerül. A legpuccosabb felszereltségi szintű modellért 25 570 000 forintot kérnek, de szerencsére most ez is akciós, így már 22 770 000 forintért is vihető.
Értékelés
A Lexus RX hosszított kiadása is egy finoman működő, szépen megcsinált valami, amit kényelmes, stresszmentes dolog vezetni. A hátsóba épített plusz 11 centiméternek nem kell nagyobb jelentőséget tulajdonítani, de akinek fontos, hogy két extra gyerek is beférjen egy menetbe, akkor mindenképpen érdemes az RX L-el is számolni.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|