Az Egerhez közeli felnémeti bányában két dolgot nem szabad csinálni: olyan fotókat készíteni, melyeken látszik a bánya, továbbá kiállni az itt kígyózó földutak külső szélére. Utóbbi mindenképpen érthető, hiszen a mészkő rendkívül puha kőzet, nagyon könnyen megindulhat az ember lába alatt. A Scania egy ilyen, különleges helyszínen tette lehetővé az XT modell vezetését. A svéd gyártó tavaly újította meg a nehézkategóriás típuscsaládot, ekkor kapta meg az „Extreme” vagyis az XT fantázia nevet. Az építőipar igényeinek megfelelően kifejlesztett sorozat négyféle fülkével, robusztus alvázzal, erős motorokkal és fejlett elektronikával készül.
Külső
A Scania az R- és az S-szériával kezdte kínálatának megújítását. Az új formaruhát a nehézkategóriás teherautók is magukra öltötték, kinézetük jó értelemben maszkulinná és vagánnyá vált. A nagy lámpatest, a V-alakú hűtőrács, a tagolt lökhárító és az XT-felirat nagyon patenttá teszi a kemény munkára tervezett Scaniákat. Ezeknek a járműveknek speciális védelemre van szükségük, hiszen fokozottan ki vannak téve a sérülésveszélynek. Azt senki sem szeretné, hogy a teherautója javításra várva vesztegeljen valahol egy szervizben, éppen ezért a svéd gyártó többkörös védelemmel látta el az XT-sorozat tagjait.
A fülke elején található részegységeket acél lökhárító védi, a kabin aljára szerelt védőlemez pedig megakadályozza a hűtési rendszer sérülését, valamint csökkenti a porfelverődést. A lámpatesteket is védőráccsal látták el annak érdekében, hogy a kövek és kavicsok ne törjék be az üvegfelületet. A XT megerősített visszapillantókat kapott, melyek tükörfelülete karcálló, így az üveg hosszú távon is jó állapotú marad.
A svédek praktikus megoldásokkal egészítették ki az XT kabinját: lökhárító alján könnyedén kihajtható szervizlépcsőt építettek be, a kabin oldalán, a kilinccsel egy vonalban pedig kiegészítő fellépőt és kapaszkodót szereltek fel, hogy a sofőr bármikor ellenőrizni tudja a rakományt. A légbeszívó pedig a fülke mögötti területen kapott helyet. A kopoltyúra emlékeztető alkatrész feladata, hogy a lehető legtisztább levegővel lássa el a motort, így poros környezetben is megállja a helyét.
Az XT rendszáma fontos elemet rejt: mögötte található a piacon elérhető legnagyobb, 40 tonnás vontatási kapacitást biztosító vonócsap. Ennek köszönhetően az XT bármikor könnyedén kihúzható, ha bajba kerül. De ritkán kerül, mert számos szükséges képességgel ellátták annak érdekében, hogy a vízzel mélyen felázott területeken is elboldoguljon.
Belső
A XT-modellcsalád a P, G, R és S fülkékkel rendelhető, melyek gyakorlatilag az összes létező igényt lefedik. A spektrum egyik végét az alacsony tetős, P-s, rövid fülkék képviselik, melyek a lehető legnagyobb rakodási kapacitást teszik lehetővé, a választék másik végén pedig az S és az R magas hálófülkéje helyezkedik el, mely leginkább a hosszú utakat igénylő munkákhoz ajánlott. A XT fülkéi nagyon jó vizuális élményt nyújtanak a sofőrnek: a szélvédő mélyen benyúlik a műszerfal mögé, ennek köszönhetően a vezetőnek kiváló rálátása nyílik a jármű előtt található területre. Mindennek leginkább a manőverezésnél van jelentősége, a sofőr ugyanis a visszajelző tükrök nélkül is látja, hogy milyen akadályokat kell kikerülnie.
A magas üléspozíció valamint a hosszú kormányoszlop csak tovább fokozza ezt az élményt. A műszerfal rendkívül könnyen áttekinthető, a sebesség- és a fordulatszámmérő közé épített széles és színes fedélzeti komputer minden fontos és aktuális információt megjelenít a sofőr számára, így például a differenciálművek sorrendjének automatikus kapcsolását, vagy éppen a retarder aktuális fokozatát. A légrugós vezetőülés teljes mértékben a sofőr igényeihez állítható, menet közben pedig nagyon jól csillapítja a kemény, gödrös talaj egyenetlenségeit. A belső kárpitok XT-csomaggal is feldobhatók, ez magában foglalja a fejtámlán virító XT-feliratot, a narancssárga sportvarrást, valamint a hűtőrácsra emlékeztető ülésmintát.
Technika
A XT-szériához rendelkezésre álló motorok már ismertek az országúti változatokból. Ezek kipufogógáz-visszavezetés, illetve EGR-szelep nélkül teljesítik az előírt károsanyag-kibocsátási normákat. A kínálat meglehetősen széles, ugyanis magában foglalja a könnyű, soros öthengereseket, valamint a nagy teljesítményükről híres V8-asokat. A 7, 9, 13 és 16 literes motorokat felvonultató palettán a legszerényebb teljesítménnyel a hétliteres 220 lóerős, 1000 newtonméteres erőforrás rendelkezik, míg a csúcsot a 16 literes, V8-as, 730 (!) lóerős, 3500 newtonméteres blokk képviseli. A kínálatban található motorokat alaposan átdolgozták: megújult égésteret, modernizált hűtési rendszert és új befecskendezőket kaptak. Ezáltal a gyártó szerint 3 százalékkal kisebb üzemanyag-fogyasztás érhető el.
Az erőforrásokhoz 8 fokozatú és 12 fokozatú sebességváltók csatlakoztathatók, melyek 1, illetve 2 extra kúszófokozattal is rendelkeznek. Ez leginkább olyan területen lehet hasznos, ahol kis sebességnél is nagy húzóerőre van szükség. A 8 fokozatú egység fokozatváltó, míg a 12 gangos felező sorváltós sebességváltó. Valamennyihez választható automatizált Scania Opticruise, illetve Scania Retarder is. A svéd gyártó törekedett arra, hogy a megrendelők hátsó differenciálművek terén is a lehető legmegfelelőbbet választhassák ki. Éppen ezért a szimpla hajtásnál rendelkezésre áll az agylehajtásos áttét, mely akár 80 tonna jármű- és járműszerelvény-össztömeggel is megbirkózik. A tandemhajtású agylehajtásos áttétnél pedig akár 210 tonna össztömeggel is képes elboldogulni.
A bányászatról
A bányászat története egyidős az emberiség történetével. Amikor az ősember használatba vette az első ásványi nyersanyagot és szerszámot készített belőle (kovakő), már bányászattal foglalkozott. 1951-ben a Kárpát-medencében, Lovas község határában a bányászkodás nagyon korai időkből származó leleteit tárták fel, ezek Európa legrégebbi bányászati emlékei. Egy vörösfestékanyag-bányát tártak fel a régészek, melynek korát 80 000 évre becsülik. Itt csontból és szarvasok agancsából készített, a bányászathoz használt szerszámot tártak fel, és megtalálták a vörös festék bányaüregeit is, melyek nagysága elérte a 100–150 köbmétert, amiből arra következtettek, hogy az ősember nemcsak saját felhasználásra folytatta a festékföld bányászatát, és már alkalmazta a tüzet a kőzet lazítására. A Sümeg területén feltárt obszidiánbánya korát 6000 évre becsülik, hasonló korúrnak tartják a Tata–Kálváriadomb és Miskolc–Avas térségében talált leleteket is. Forrás: Wikipedia.hu
Vezetés
Elsőként a P450-es modell került a kezeim közé, mely a maga három tengelyével inkább „kis” dömpernek nevezhető. Ez még annak a városi embernek a játékszere, aki inkább tessék-lássék módon dolgozgat a bányában. Cuki kis dodzsemautó, melyben újra gyerekek lehetünk, csak már nem hátulról toljuk, hanem belülről kormányozzuk a 26 tonnás szépséget. A robotizált váltónak köszönhetően teljes figyelmünk a terepre irányulhat, leveszi a vállunkról a váltással járó terhet. A hill hold funkciónak köszönhetően viszont még egy nagyobb emelkedőn történő megállástól sem kell tartani, az elektronika olyan finoman mozdítja meg a járművet a fék elengedésével és a gázpedál lenyomásával, mintha csak egy személyautóban ülnénk. A 450 lóerős motor közben alig hallhatóan dolgozik, hogy felhúzza a hátán a teknőt csak félig betöltő törmelékkupacot.
Az XT a mély, nyomvályús, göröngyös utakon is úgy kúszik a földön, mint egy jóllakott krokodil. És közben a fülke kellemesen – nem veserázósan – ringatózik a kifinomult és strapabíró felfüggesztésnek köszönhetően. Egy enyhébb lejtőnél bekapcsoltam a retardert is a fékezéshez, de szinte meg se kottyant neki, olyan finoman kezdte el fékezni a gördülő tonnákat. A közel 30 fokos melegben pedig olyan hűs, kellemes atmoszférát teremtett a légkondi, hogy azon kezdtem el gondolkozni, vajon van-e olyan melós Magyarországon, aki ma ilyen körülmények között dolgozik?
A G450 8×4-es már egy kicsit komolyabb masina: a két hajtott tengely előtt két kormányzott tengely is van, ami kivételesen jó fordulóképességgel ruházza fel. Mindezt egy imitált körforgalomban is ki lehetett próbálni. A kormányt folyamatosan balra húzva gyakorlatilag olyan érzésem volt, mintha köröznék a saját tengelyem körül. A fejlett elektronika leginkább kis sebességnél mutatta meg magát. Egy elindulásnál aktiváltam az egyik kúszófokozatot és beképzeltem azt a bizonyos tojást a gázpedál alá, amiről mindenki olyan sokat beszél. Csodák csodájára a 32 tonnányi gördülőtömeg olyan finoman mozdult meg, mintha nem is lett volna teljes terhelés alatt a jármű. A gázpedál szélén ácsorogva 1-2 km/órás sebességgel tudtam haladni, anélkül, hogy a hajtáslánc ellenkezett volna velem. Holott nem tükörsima aszfalton, hanem hepehupás földúton hajtottam végre a produkciót.
Összegzés
A Scania XT jó értelemben kilóg a dömperek világából, mert amúgy is vagány külsejét különféle off-road elemekkel dobták fel. Technikája rendkívül csendes és pontos, még a nehezebb emelkedőkön és mélyebb kráterekben is jól el lehet vele boldogulni. Fülkéje tágas és a ki- beszállás sem jelent gondot, emellett a modern kütyüknek is bőven akad hely.