Helyenként elgondolkodtató listát közlünk most: összegyűjtöttük, hogy a focivébén szereplő 32 országban milyen személyautók vezetik a piacot, melyikből adtak el a legtöbbet 2017-ben. Négy csoportba soroltuk a listavezetőket, majd a cikk alján arra kérjük önöket, szavazzanak!
A felsoroltak közül vajon melyik ország lakói választják a legkirályabb autót?
Alig ismertek
Ha véletlenül l-betűvel írják i-helyett Irán legnépszerűbb személyautójának a nevét, ami a Saipa Pride, akkor máris egy dúskeblű modell fotói borítják be a képernyőt. Ezt nyilván nem akarjuk, maradjunk az 1965-ös alapítású, teheráni gyártónál, amelynek Kia-alapokra épített modelljével indítjuk cikkünket.
A Grandeur felirat sem túl gyakori a hazai utakon, Dél-Koreában tavaly a Hyundai elegáns felső-középkategóriása nyerte a versenyt. A márkákat nézve nagy harc nem volt a világpolitika színpadán mostanság sokat szereplő országban: a Hyundai Porter lett a második, a Hyundai Avante a harmadik.
Dél-Amerika piacgyilkosa egyértelműen a Chevrolet Onix, amely az ötszörös világbajnok (1958, 1962, 1970, 1994, 2002), és állandó közönségkedvenc Brazíliában, valamint a kétszeres világbajnok (1930, 1950), a foci élvonalából sajnos régen kikopott Uruguay-ban is a legnagyobb darabszámban fogyott tavaly.
A világ legolcsóbb autóiról szóló összeállításunk szerint a Nissan Versa az Egyesült Államok leginkább pénztárcabarát személyautója 12 110 dolláros alapárával. Az USA-ban ugyan nem piacvezető a 109 lóerősre beállított 1,6-os szívó benzines motorral hajtott szubkompakt, de a déli szomszéd Mexikóban már igen.
Népautók
A világbajnoki címet védő, ám a gyepen hónapok óta látványosan küszködő németeknél tavaly három VW tarolt: Golf, Passat, Tiguan volt a sorrend. A vébén focizó országok közül Belgiumban és Argentínában végzett még első helyen a Golf.
Vajon miben hasonlít az orosz, a spanyol, és a francia autóvásárló a némethez? Habár a vébé meglepően gólgazdag játékot mutató házigazdáinál a Kia Rio volt a legnagyobb darabszámban fogyó modell, a Lada Granta végzett a második, míg a Vesta a harmadik helyen. Hozzájuk hasonlóan a spanyolok és a franciák is nagyon magas arányban vásárolják a hazait. A SEAT Leon és az Ibiza lett az első két helyezett a spanyoloknál, míg a Renault Clio és a Peugeot 208 a franciáknál.
Costa Ricában a Hyundai Accent, Kolumbiában a Chevrolet Spark, Peruban a Toyota Yaris nyert tavaly, utóbbi Lengyelországban is, a Dacia egyik újkori hazájában, Marokkóban pedig a Logan. Csupa-csupa népautó, ám olcsó tömegmodell nem csak a nemzetközi szinten alacsony GDP-vel rendelkező államokban nyert, hanem Nagy-Britanniában is, ott a Ford Fiesta.
Számos hírecske íródott már az ötszörös aranylabdás Cristiano Ronaldo puccos járműparkjáról, nos, honfitársai Renault Cliót vettek 2017-ben a legnagyobb számban.
Munkagépek
Közel féltucat vb-résztvevő országban pick-upok húzzák az autópiacot. Ausztráliában a Toyota Hilux fogy leginkább, ahogy Szenegálban is. Három másik afrikai szereplőnél szintén munkagépek voltak nyerők, Nigériában a Ford Ranger, Egyiptomban a Chevrolet TFR, míg Tunéziában az Isuzu D-Max.
Meglepetések
Összeállításunk leginkább szubjektív része következik. Persze, ha Jeremy Clarkson meglepődött egykor azon, hogy a saját hazájában több 3-as BMW fogy, mint az olcsóbb Ford Mondeo, akkor nekünk is jogunk van elmélázni az alábbiakon.
Például azon, hogy az átlagos helyi polgároknak alapból magas életszínvonalat garantáló Szaúd-Arábiában a Toyota Camry a bajnok, miközben az Európa legdrágább (második legdrágább?) országában, Izlandon a harmadannyiba kerülő Yaris. A szintén kiemelkedően sokat kereső dánok járműparkjáról nemrég itt írtunk, így a náluk piacvezető Peugeot 208-on már meg sem lepődünk, az viszont tényleg érdekes, hogy Svájcban Škoda Octaviából fogy a legtöbb.
Különösen úgy érdekes a győzelme, hogy a szomszédunk, Horvátország a másik olyan európai állam, ahol piacelső az Octavia. Az ilyen összehasonlítások értelme persze akkor ér véget, ha leírjuk, hogy másik déli szomszédunknál, Szerbiában meg a Fiat 500L nyert.
Akiket nem tudtunk besorolni
Legalábbis a fenti négy kategóriába. Svédországban ugye mit lát a magyar utazó? Tengernyi kombit, és nem csak az elmúlt 15 év ilyen-olyan Volvóit, hanem sok Passatot, de Audikat és Merciket is. Meglepő módon Dániától és Izlandtól eltérően drága, nagy autók, és éppen egy ilyen nyert, ha nem is kombi, a 32 fős mezőny egyetlen szabadidő-autója: az XC60.
Ugyanígy feltehetnénk a kérdést: Tokióban mit lát a tátott szájú magyar ember? Kei carokat, de vagy milliót. Japán nyilvánvalóan nem egyenlő a fővárossal, ezért ott a Toyota Prius nyert – amiből Tokióban nem is találkoztunk sokkal. A japán főváros közlekedéséről ezernyi fotóval írtunk tényleg érdekes cikket, érdemes belebújni.
Végül szavazzon!