Az RTL úgy tudja, a probléma egy elég kellemetlen szituációval derült ki: a vonalon az egyik tárnoki átjárónál, miután elment az egyik irányba tartó vonat, a sorompó felemelkedett, de abban a pillanatban elrobogott keresztbe egy másik vonat a másik irányból. A rendszer nem érzékelte a második vonatot.
Azonnal kivizsgálták az esetet, és kiderült, hogy a biztosító berendezés szoftverhibája okozta a problémát. A rendszer nem csak a vasúti átjárók forgalmát szabályozza, hanem például azt is, hogy két vonat ne menjen egymással szemben, teszi hozzá a csatorna.
A vasúttársaságnál egy hete jöttek rá, hogy biztonsági rés van a rendszerben. Az RTL megjegyzi, a Kelenföld-Székesfehérvár vonalat 86 milliárd forintból újították fel, és csak ez a fentebb említett biztosító rendszer 15 és fél milliárd forintba került.
A vonalon 6 átjáróban is jelzőőrök irányítanak, és a vonatoknak is nagyobb követési távolságot kell tartaniuk. A biztosítóberendezés szállítója megkezdte a garanciális javítást. Várhatóan hetekig még biztosan maradnak a jelzőőrök.
Az Iho.hu szerint a biztosítóberendezéseket szállító Siemens laboratóriumi körülmények között derítette ki a hibajelenség okát: a gyártó elemzése szerint, ha 200 milliszekundumnál (érzékeltetésül: ennyi idő szükségeltetik az emberi agynak ahhoz, hogy érzelmet ismerjen fel egy arckifejezésben, a szempillantásnyi idő viszont már kétszer ennyi, azaz 400 milliszekundum) kevesebb idő telik el az érzékelés szerint egymást követő (de a valóságban ellentétes irányokba haladó) vonatoknak a behatási pontokon történő ki- és belépése között, akkor a sorompó nem csukódik le (ha úgy tetszik: vissza). Négy és fél év, a berendezés átadása óta most először fordult elő (tudódott ki?) ilyen eset.