A két részes videó első epizódjában a leginkább elterjedt, leghíresebb rendszerekről szólunk pár szót.
A változó szelepvezérlés olyan rendszer, amely a szelepek nyitásának és zárásának időpontját, illetve egyes esetekben a szelepnyitás mértékét (szelepemelés) változtatja. Alkalmazhatják csak a szívószelepeknél, vagy a szívó- és kipufogószelepeknél egyaránt.
A változó vezérlések sok esetben képesek úgy működni, hogy részterhelésnél a kipufogási ütem után égéstermékek maradnak a hengerben: ezzel hasonló hatást érnek el, mint a kipufogógáz-visszavezetéssel, tehát csökken a szívási veszteség és a nitrogénoxid-kibocsátás.
Egy másik új trend a motorépítésben, hogy a vezérlési idők mellett a szelepemelés mértéke is változik. A változó emelésű rendszereknél egy szelephez két, eltérő profilú szelepemelő bütyök tartozik. Ezeket hidraulikus vagy elektromos működtetéssel zárja össze, illetve választja külön a rendszer, így megvalósítva az eltérő mértékű nyitást.
Bár korábban is léteztek ilyenek (Honda DOHC-VTEC), itt azonban a csúcsteljesítmény fokozása volt a cél. A mostaniaknál (BMW Valvetronic, Porsche VarioCam Plus) a szívószelepeket csak annyira nyitják ki, hogy az adott üzemállapothoz szükséges levegőmennyiség bejuthasson, így elhagyható a fojtószelep a szívórendszerből, a szívási veszteségek töredékükre csökkennek.