Röviden – Kia Sportage QL, 2019 | |
---|---|
Mi ez? | A Kia Sportage QL kódjelű, negyedik generációjának modellfrissítés utáni változata, első vagy összkerékhajtással, két benzines és két dízelmotorral, hatfokozatú kézi és hétfokozatú duplakuplungos vagy nyolcfokozatú automatikus váltóval. |
Mit tud? | Új az U3-as 1,6 literes dízel, amely az 1,7 CRDi helyébe lép, megjelent a 48 voltos hibridrendszer a dízelmotorokhoz és új vezetőtámogató berendezésekkel egészült ki az opciós lista. |
Mibe kerül? | Szeptemberben kezdődik az értékesítése, a megcélzott árért még vívnia kell az importőrnek az európai központtal. |
Kinek jó? | Mivel az unikális dízelhibridre itthon csekély az igény, a szívó vagy turbós benzines kompakt SUV-t kereső vevőket szólíthatja meg. |
Nyugat-Európában 2011-ben, 55,7 százalékon tetőzött a dízelmotoros autók részesedése az újautó-eladásokból, ami Volkswagen dízelbotrányának 2015 őszi kitörése után egyre meredekebben csökkent.
2017-ben a teljes évben már csak 44,4 százalék volt ugyanez az arány a nyugat-európai országokban. Az idei adatok viszont azt sejtetik, hogy kezd stabilizálódni a dízelpiac, kirajzottak a határértékeknek valóban megfelelő friss dízelmotorok és a fogyasztáscsökkentés illetve a szén-dioxid-határértékek betartása az öngyulladós autók nélkül nemigen fog menni. A Kia Sportage modellfrissítésében épp a hibridhajtással kiegészített új dízelmotorok érkezése a legérdekesebb elem.
Külső
Fekete öves Sportage-rajongóknak szemet szúrhatnak a mások számára alig észlelhető ható módosítások. Eltérő az első lökhárító és a ködlámpafészek, módosult a tigrisorr, azaz a matt és fényes változatban is létező hűtőmaszk. Az új fényszóró minden fényt LED-ekkel ad, a Porschékban és Cee’d GT-ben látott jégkocka-ötletet viszi tovább a menetfény négy pontja és a GT Line ködfénye. Van öt új szín is, hurrá!
Hátul csupán a lámpák rajzolata újult meg és az index továbbra is a lökhárítóban van, mert ez a hagyomány. A Sportage ugyanis a kategória egyik úttörője, 1993-as premierjével az 1988-tól árult Vitara után, de az 1994-es RAV4 előtt jelent meg, akkor még alvázas, felezős, kapcsolható elsőkerék-hajtású terepjáróként. Jó okkal óvatos ennyire a Kia, tavaly csak Európában 131 783 autó talált gazdára, így 2017-ben mifelénk ez volt a Kia legnagyobb darabszámban értékesített autója Európában, nem pedig a Ceed.
Belső
Belül is küzdeni kell a fejlesztések felismeréséért. A műszeregység és a kormánykerék új, illetve a GT Line piros varrásokkal feldobott fekete bőrkárpitja és eltérők a légrostélyok a műszerfalon. Dermedten láttam, hogy a kipróbálásra kapott legdrágább modell két hátsó ablakemelőjében nincs akadályérzékelő, így végig húzni kell a gombot az ablakok zárásakor, akárcsak 15 évvel ezelőtt.
A 4,5 méteres karosszériával sikerült jó sok helyet körbezárni. A hátsó lábtér és a fejnek jutó hely is kényelmesen szellős, elöl a motoros állítású ülésekben jól telt az idő. A kategórián belül ritka szolgáltatás az első ülésszellőztetés, ami három fokozatban állítható és hatásosan működik.
Hét vagy nyolc hüvelyk képátlójú lehet a felső központi kijelző. Manőverezéskor hasznos újdonság a felülnézeti kép, ami jobb a Nissan Qashqaiénál, de a parkolókamera képe így is kásás. Kezdetben erős koncentrációt kíván a kormányon lévő temérdek gomb és kapcsoló, nem vezetés közben kell megismerkedni velük. A navigáció hangereje sajnos nem állítható az utasítások közben a hangerőszabályzóval, de legalább van egy hangerőikon a képernyőn, így ez könnyen megoldható.
Mivel a hibridrendszer lítiumion akkumulátora elvesz némi helyet, a hibridek csomagtartója 439 literes és ezekben nincs is mankókerék. Az 1,6-os dízelé pótkerékkel 467 liter és 480, ha szükségpótkerék helyett elég a defektjavító készlet. A benzineseké, amelyekben ugye nincs AdBlue-adaléktartály, 491 literes szükségpótkerékkel és 503 defektjavítóval.
Technika
Egyáltalán nem változtak az autó méretei, hossza 4485, szélessége 1855, magassága 1635 mm, a tengelytáv pedig 2670 mm. Ennél egy centivel hosszabb a sportos GT Line az eltérő lökhárító miatt. Továbbra is 0,33 a legáramvonalasabb modell alaktényezője, ez átlagos.
Rendelhető négykerék-hajtás, a turbós benzineshez kézi és hétfokozatú automatikus DSG-váltóval is, az U3-as 1,6 CRDi-ből az erősebb, 136 lóerőshöz választható manuális sebességváltóval illetve a lágy hibrid kétliteres dízelhez mind a hatgangos kézivel, mind a nyolcfokozatú automatával. A kerékfelfüggesztés az autóiparban általános olcsósító-butító attitűddel dacolva elöl és hátul is független. Az első futómű MacPherson, mint a legtöbb elöl hajtó autóban, a hátsó kettős keresztlengőkaros.
2018. szeptember 1-től az újonnan piacra bevezetendő, 2019. szeptember elsejétől minden újonnan rendszámot kapó autóra érvényes az Euro 6 szabvány újabb szigorítása az EU-tagállamokban. A WLTP fogyasztási szabvány és az RDE közúti károsanyag-kibocsátási mérés kikényszerítette a Kia Sportage esetében is a szilárdrészecske-szűrő bevetését, mivel mindkét benzines motor közvetlen befecskendezésű és némi kormot termel. A szívó 1,6-os 132 lóerős, a turbós 177 lóerős és 265 Nm nyomatékú, akárcsak a testvérmodell Hyundai Tucsonban.
Mind az új fejlesztésű, 1,6 literes, 115 LE/280 Nm és 136 LE/320 Nm változatban elérhető U3 dízelhez, mind a kétliteres CRDi-hez társítható a 48 voltos lágy hibridrendszer. A csomagtérpadló alatt lévő akkumulátor 436 wattórás (0,436 kWh), ide termel vissza áramot lassításkor az önindító-generátor egység, amely a motor újraindítását is végzi a stop-start fázisok után. A villamos gép teljesítménye 12 kW, ami 16,3 lóerő, ennyivel segíthet be gyorsításkor, mert állandó sebességnél a 185 lóerős, 400 Nm nyomatékú dízelmotor hajtotta a kétliteres dízelt, amit vezettünk.
Mivel az akkumulátor csak egyenárammal tud dolgozni, a villamos gépek viszont, köztük a 2019-es lágy hibrid Kia Sportage villanymotorjaként szolgáló önindító-generátor, váltakozó árammal működnek és a generátor is váltakozó áramot állít elő, szükség van egy egyenáram-váltóáram átalakítóra, egy AC/DC-konverterre.
Vezetés
Az erősebb dízelben vezetett félhibrid rendszer messze nem olyan kifinomultan működik, ahogy a Toyoták teljes hibridjei, a kettőnek csak az elve és funkciói hasonlóak. Ez egy elvileg jóval olcsóbb, de még nem ismert felárú rendszer, amely arányosan kevesebbet tud. Fullhibrid crossovere, bár benzines motorral, úgyis van már a Kiának. A méltatlanul kevés vásárlót vonzó Niróból konnektorról tölthető akkus is létezik.
De térjünk vissza az EcoDynamics+ nevű új dízel hibridhez! Erősebb gázadáskor – a kijelzőn követhető módon – az önindító-generátor tehermentesíti a dízelmotort és lassításkor, gázelvételkor tölti a lítiumion akkumulátort a villamos gép generátorüzemében.
Elinduláskor az alapjárati motorleállás után a Sportage rántással lódult neki, ami zavaró. Pedig nem is a duplakuplungos automata dolgozott benne, ami az 1,6-os turbós benzineshez tartozik, hanem hagyományos, hidrodinamikus nyomatékváltós automatika nyolc fokozattal.
Korlátozásmentes német autópályákon is mentünk az autóval, ahol a 150 körül felerősödő szélzajon kívül az tűnt fel, hogy a Sportage jól bírja a belső sávot, akár 200 kilométer/órás sebességgel. A kompakt SUV stabil, nem izzaszt meg gyors kanyarokban sem. A fedélzeti számítógép hosszú átlagként 8,5, a hajtósabb tesztszakaszra 9,8 l/100 kilométeres fogyasztás számolt. Elég magas érték, ráadásul a hibrid tankja 55 literes, nem 62, mint a többi verzióban.
Kulturáltsága miatt tetszett jobban a halkabb, sokkalta finomabban járó turbómotor a benzinesben, amelyhez hétfokozatú, kettős kuplungos automatika kapcsolódott. A dízeléhez hasonlóan a kormány mögötti kapcsolókkal kézzel is kapcsolható váltó feltűnésmentesen, harmonikusan dolgozott. A kényelmet a közepes gördülési komfort zavarta csak, de az autó 17-es felnivel is jól néz ki és várhatóan lágyabban fut, mint a kipróbált modellek a GT Line-hoz alapáron járó 19-es kerekekkel. A számítógép szerint 10,4 liter volt százon az átlagfogyasztása, amiben volt döngetős autópálya is.
Költségek
Egyelőre az importőr csapatai harcban állnak az európai vezérképviselettel, hogy a hazai vevőknek smakkoló áron indulhasson szeptemberben az autó értékesítése. Ezúttal nehezebben halad az alkudozás, mint a harmadik generációval végre aposztróf nélkül írható új Ceed esetében. Már vannak az országban modellfrissítés utáni autók, áruk megtippelésében a kifuttatott verzió segíthet. A listaár 6 024 000 és 11 421 000 Ft közötti, az akciós árak 5,5 és 11,1 millió Ft között szórnak. Jó hír, hogy a dízelhez nem lesz kötelező a négykerék-hajtás, ha valaki automatikus váltót szeretne.
Értékelés
Magyarországon a magánvásárlók között igen erős Kiánál annyira csekély a dízelek szerepe, hogy az 1,7 literes motorok helyébe lépő és 2020-tól hibridként is megvásárolható U3-as dízel vagy a kétliteres CRDi sem hoz számottevő darabszámokat. Az itthon mérvadó 1,6-os szívómotorral nem lehetett vezetni az autót, de a belépő benzinessel és a várhatóan jelentős szerepű 1,6 T-GDI-vel a megújult Kia Sportage húzómodell maradhat Magyarországon, évente akár 1300-1400 eladott autóval.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|