Röviden – Citroën C4 Cactus | |
---|---|
Mi ez? | SUV-hatású olcsó kompakt autó, egyszerű PSA-technikával, kis motorokkal a jópofa formák alatt. A Cactus 2014-ben jelent meg a Citroën kínálatában, idén frissítették. A tesztautó egy gazdagon felszerelt példány, 1,2 literes, háromhengeres turbós benzinmotorral |
Mit tud? | Üdítően különleges a dizájn, kényelmesek az első ülései, viszonylag csendes és takarékos autó, de nagyon sok kis kellemetlenséggel, tökéletlenséggel kell számolni használata során |
Mibe kerül? | A legolcsóbb Cactus listaáron, akciósan 3.950.000 forint, az agyonextrázott tesztautó 6.189.000 |
Kinek jó? | A Cactusban nagyon sok az apró igénytelenség, kényelmetlenség. Tökre megértem, ha valakit annyira lenyűgöz a dizájn, hogy ez neki KELL, de nagyon legyen vele tisztában, hogy a mindennapokban bizony gyakran fogja szidni a kocsit ezért-azért |
Négy éves a C4 Cactus. Tipikus autóipari modellfrissítés-kor ez, így a látványos kompakt Citroën-crossover is megkapta a maga fiatalító kezelését. A tesztautóban a legalapabb motor-váltó páros társul a létező csaknem összes extrával.
Külső
A legfeltűnőbb külső változás, hogy az ős-Cactus esztétikailag tényleg nem túl szerencsés, bár nagyon jellegzetes hátsó lámpatestét komplexebb, finomabb, az ötödik ajtóba benyúló egységre cserélték. A legvitathatóbb, hogy a fantasztikus frontot emészthetőbbé és unalmasabbá tették az embléma körüli betéttel – nekem a régi sokkal jobban tetszett, sokkal jobban emlékeztetett a magas homlokú, szem nélküli Alienre. A leghülyébb változás pedig az, hogy a kocsi oldalán az ajtóvédő műanyag betét, aminek eddig még neve is volt (Airbump) átadta helyét egy sokkal kisebb, lejjebb helyezett intarziának, ami már nem védi a Cactus ajtajait a rányitástól, de legalább – szerintem – semmivel se néz ki jobban, mint ahogy az eredeti plasztikpárna kinézett.
Máskülönben a kocsi maradt a régi: minden más crossovertől, kompakt SUV-tól eltérő megjelenésű, különlegességével legendás ősöket idéző de azoktól is teljesen különböző lehetetlenség, egy igazi friss fuvallat a 2018-as újautó-kínálatban.
Íme, tessék felfedezni az apró eltéréseket (a sárga a régi), aztán szavazzunk, melyik a szebb?
Még egy dolgot szeretnék megmutatni a Cactus külsejével kapcsolatban. Az extravagáns Citroën crossover formatervezői nyugodtan vehetik bóknak, hogy amit alkottak, másoknak is tetszett. A Hyundai Kona dizájnjára ugyanis nincs más magyarázat, csak az, hogy a koreaiak is látták a Cactust a munka elkezdése előtt:
Belső
Az utastérben sokkal kevesebb minden változott az eredeti Cactushoz képest. Sajnos. Megmaradt a nem lehúzható, csupán billenthető hátsó ablak, aminek megvan ugyan az az előnye, hogy sok hely marad az ajtóban extra rakodótér kialakítására, de megvan az a hátránya is, hogy a hátra kerülő gyerekek azonnal meggyűlölik a kocsit. Amelyik családban a gyereknek is van szava a nagy döntésekben, biztos nem egy C4 Cactus lesz a családi autó!
Megmaradt a nehezen pakolható, magas peremű csomagtér, a hátsó lábteret leszűkítő (bár kényelmes) vastag párnájú (feláras) ülés is. Megmaradt a nagy kormány a kis digitális műszerblokkal és a széles, de alacsony központi kijelzővel – ez remek trükk, hogy a kocsi műszerfalát sokkal nagyobbnak érezzük, mint amilyen valójában. ÉS megmaradt az árnyékoló nélküli üvegtető (opciós tétel persze, nem kötelező megvenni 160 ezerért), ami egy hihetetlen nagy baromság. Az igaz, hogy az üveg remekül szűri a sugárzást és nem tűz át rajta a Nap, ellenben az is igaz, hogy anyagában viszont nagyon fel tud melegedni, süt, ha hozzáérünk és szekunder hőforrásként tolja a hőt az utasok fejére.
De megmaradt az a különleges, kicsit retrós, kicsit bohókás és nagyon franciás hangulat, ami az olcsó és igénytelen anyagokból építkező belteret nagyon szerethetővé és elegánssá teszi.
Technika
A motortérben nincs újdonság. Az 1,2 literes, háromhengeres benzinmotort a Peugeot-Citroën, és hát ugye immár Opel modellek széles választékából ismerjük. A kézi váltó ötfokozatú, a Cactus pedig csak és kizárólag fronthajtású lehet. Felárért (325 ezer forint) megrendelhető a kocsiba a GripControl nevű elektronikus rendszer (a Peugeot 2008-ban találkoztunk vele először), amely a kipörgésgátló és a menetstabilizáló elektronika manipulálásával, a diferenciálmű fékezgetéses zárásával állít elő különböző terep-programokat, így javítva az útfogást sárban, hóban, jégen, homokban.
A vezetéstámogató elektronikai rendszerek arzenálja is megérkezett az új Cactusba, de csak amolyan olcsóautós módon: tolatókamera, fáradtság-érzékelés, sávelhagyás-jelző, ütközésveszély-jelző, automatikus vészfék, holttér-figyelés van, követőradar, aktívan kormányzó sávtartó vagy más bonyolultabb trükk – nincs. A holttér-figyelő felára 87 ezer, az összes érdemi biztonsági elektronikát tartalmazó asszisztens-csomag ára 197 ezer forint.
A C4 Cactus egyetlen műszaki érdekesség az új, úgynevezett „progresszív hidraulikával” ellátott lengéscsillapítás, ami kis erőhatásra lágyan, nagyobb ütésre keményebben reagál. Hogy ez a gyakorlatban hogy működik?
Vezetés
A benzines, kézi váltós Citroën C4 Cactust vezetni – szörnyű, már ha a klasszikus vezetési élményt keresi az ember. Az új csuda-lengéscsillapítók a gyakorlatban szerintem semmi mást nem produkálnak, mint túlzottan kényelemre hangolt, bólogatós-billegős, ha tetszik: klasszikusan franciás menetkomfortot, de klasszikus alatt még a passzív hátsókerék-kormányzású Xsara előtti idők olcsó, tehát nem hidrós francia autóit értem. Egy tipikus tünete a szokatlanul lágy rugózásnak, hogy két lányom közül a C4 Cactusban az panaszkodott egy kis rosszullétre, aki máskor soha, ellenben másikuk, akit néha megviselnek a feszesebb felfüggesztésű kocsik, maradéktalanul boldog volt a ringatózó Citroënben.
Gázadásra kiemeli az orrát a Cactus, gyors rajtnál elkönnyül az orra és csikorog a kerék. Fékezéskor nagyot bólint előre, amitől elkönnyül a segge és megint csak csikorog a kerék. Forszírozott kanyarban billen és markánsan alulkormányzott, a kormányzás pedig természetesen agyonszervózott, érzéketlen.
A váltókar hosszú utakon jár, a kapcsolási érzet nevetséges, mintha egy üres pohárban álló szívószálat tennénk ide-oda. A HMI kezelhető, a logika megszokható, a navigáció programozása egész gyors, de nagyon hiányoznak a rádió és a klíma dedikált gombjai. Fura, hogy a PSA még mindig nem fogta fel: létezik olyan élethelyzet, hogy a navigációs képernyőt IS követve szeretne az ember fűtést állítani vagy keresgélni a zeneszámok között.
Mindezzel együtt a kocsit mégis lehet szeretni. Aki szeret és tud is vezetni és szereti az autókat, még ebben a visszafogottabb, kevésbé eredeti faceliftes Cactusban is talál annyi különlegességet, hogy talán-talán meg tudja bocsátani a hibákat és elfogadni, hogy ez egy lassú, komfortra hangolt kocsi. Aki pedig eleve nem szeret gyorsan autózni (keveset vezetők, idősebb autósok, anyukám), úgyis csak a kényelmet és a csendes üzemet, a kis turbómotor nyomatékos karakterét fogja észrevenni, sosem fog azzal törődni, hogy a falum határában lévő kanyar, ami egy – mondjuk – Opel Astrával 100-zal megoldható, a Cactus-szal inkább 80, és még úgy is félek.
A fogyasztás a könnyű, alig 11 mázsás testtel és a láthatóan nem annyira aerodinamikára, mint inkább látványra kihegyezett idomokkal reális: 6,2 liter, vegyes üzemben.
Költségek
A hasonló teljesítményű német kis crossoverekhez képest (ide értve az Opelt is, bár az már nem olyan nagyon német) nem drága a Cactus. Méretéhez, tudásához képest viszont igen. A Vitara, pláne a Dacia Duster fájdalmasan olcsóbb, ha a kedves vevőnek nem kell az összes lehetséges, a Citroënben elérhető extra, akkor a fapad-közeli modellért vétek kiadni a Cactus felárát:
Az alapáras 110 lóerős, benzines Citroën C4 Cactus és vetélytársai – listaárak, forintban | |
---|---|
Dacia Duster Comfort 1.6 (ebben már van klíma) (114LE) | 3 799 000 |
Opel Crossland X Enjoy 1.2i (110LE) | 5 400 000 |
Suzuki Vitara GL 1.6 (120LE) | 3 890 000 |
Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech (110LE) | 4 500 000 |
Ha viszont a fullos-közeli Cactust szemelte ki magának a kedves vásárló, legyen tisztában azzal, hogy a kék tesztautó listaára most csaknem 6,2 millió forint, üvegtetővel, szép felnivel, sok vezetéstámogató rendszerrel. 6,2 milla, egy családi autóért azért az kicsit sok ahhoz, hogy az ember egy minden extrájával együtt is budget-modell hatású kocsit vegyen belőle. Csak egy példa: a Renault Mégane 110 lóerős dízelmotorral listaáron most 6,099 millió forint egy időszakos, Limited felszereltséggel, a közepesnél jobban extrázott 130 lovas GT Line kivitel pedig 6,3 millió.
Értékelés
A frissített C4 Cactus sokat vesztett eredeti bűbájából, jórészt nem az idő múlása, hanem pont a frissítés miatt. Azért még bele lehet szeretni, de érdemes felkészülni ergonómia hibáira és a kényelmes futásért feláldozott menetdinamikára. Az üvegtetőt pedig semmiképp ne rendelje meg rá, aki nyáron is szeretné használni a Cactusát!
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|