Nagy nap volt a tegnapi az Audi, de a hazai autóipar életében is, amikor többekkel együtt Szijjártó Péter az utolsó kábel csatlakoztatásával szimbolikusan beindította Győrben az e-motorok sorozatgyártását. Az elcsépeltnek ható mérföldkő kifejezés itt talán nem túlzás, hiszen az autóipar lassan, de egyelőre határozottnak tűnő lépésekkel tart az elektromos autózás felé. Hogy ez mennyire így van, arról az árulkodik a legjobban, hogy a becslések szerint Európában 2030-ra több elektromos üzemű autó lesz az utakon, mint hagyományos, dízel- vagy benzinüzemű.
Így fest egy felkoncolt villanymotor. Kilógnak a réztekercsek, de se turbó, se változó szelepvezérlés, se semmi izgalmas nincs benne. Akár a mosógépünkben is lehetne.
Szóval, amíg nem lesz jobb, addig érdemes átállni villanyhajtásra. Egyre több autógyártótól hallani, hogy milyen határidővel tervezik a kínálat akárhány százalékát, vagy egészét átállítani elektromos üzeműre, de komolyabb lépéseket még nem nagyon láttunk. Idáig.
Július 24-én a győri Audi-gyárban hivatalosan is elkezdődött az elektromos motorok sorozatgyártása. A rövid ünnepség és az egymásba érő, egymást méltató beszédek után, néhány szimbolikus, de csinosan világító töltőkábel csatlakoztatása után hivatalosan is elindult a sorozatgyártás, majd vezetett túrán megnézhettük, hogyan készülnek a VW-konszern termékeibe szánt villanymotorok.
Robot kalimpál a ledekkel gazdagon meghintett ketrecében
Aki végtelen gyártósort, és legalább pár darab, szépen csillogó mechanikus bármi látványára várt, mint egy rendes motorgyárban, az csalódott lehetett. Ugyan itt is drága és bonyolult robotok kalimpálnak a karjaikkal, és vezető nélküli kiskocsik cipelik a munkadarabokat, de a szerelde jóval kisebb, gyorsabban elkészül egy motor és a munkadarabok sem annyira izgalmasak, mint egy mezei motorgyárban.
Vezető nélküli kiskocsik cipelik itt éppen azt hiszem az elkészült villanymotor
A szobányi kazánok és a végletekig finomított mechanikájú, mázsás vasakból épített, finom olajszagú szerkezetek után is tuti, hogy fitymálva nézték a vicces méretű benzinmotorokat azok, akik még a gőzgépekhez voltak szokva. Valószínűleg a villanyautókat is megszokjuk majd, az idétlen hangjukkal, macerás töltésükkel, előre tervezendő használatukkal együtt.
Több száz acéllemezből áll össze a villanymotor vasmagja
Pár látványos eleme a villanymotor gyártásnak is van. A felfoghatatlan sebességgel forgó tekercselő, vagy a vékony rézhuzalok tárolására használt, Matrix-kellék kinézetű furcsa tartályok ugyanúgy szokatlanok még, mint a tekercseket gúzsba varró gép öltéseinek látványa. De hiába a végletekig automatizált és szinte steril, ultramodern környezet, még ember is kell a gyártáshoz. Igaz, nem túl izgalmas meló a szigetelések felragasztása a tekercsekre, de ez az, amit eddig nem sikerült gépekkel megcsináltatni.
Nem embriók és nem is félzsíros tehéntej van a furcsa tárlókban, hanem egyenként vagy 180 kilogramm rézvezeték
A tekercselés elképesztő tempóban zajlik
Elektromos motornál viccesen hangzik a vízhűtés, igaz?
Nem lehet megúszni emberi munka nélkül
Gép varrja körbe a tekercseket
Épp felkerül a váltó a motor végére. Már amennyire a hagyományos értelemeben váltó az a fix áttétel, amit a motor mellé építenek
A gyártósor vége felé pedig szürke, kétféle teljesítményű mosógép elektromosautó-motorok állnak sorba, egyik az első, másik – az összkerekes modellekben – a hátsó féltengelyeket hajtja. Minden motor váltóval egybeépítve hagyja el a gyárat, bár itt a váltó sem hagyományos, mindössze egy fix áttétel található benne. A hátramenetet a motor forgásirányának megváltoztatásával oldják meg, nem fogaskerekekkel.
Ez a váltó. Igazából egy fix áttétel, semmi más
Platform első és hátsó villanymotorral
Platform első és hátsó villanymotorral
Fotó megosztása:
Alkatrészek a villanymotor kirakósdihoz
Alkatrészek a villanymotor kirakósdihoz
Fotó megosztása:
Elektromos motornál viccesen hangzik a vízhűtés, igaz?
Elektromos motornál viccesen hangzik a vízhűtés, igaz?
Fotó megosztása:
Ez a váltó. Igazából egy fix áttétel, semmi más
Ez a váltó. Igazából egy fix áttétel, semmi más
Fotó megosztása:
Így fest egy felkoncolt villanymotor. Kilógnak a réztekercsek, de se turbó, se változó szelepvezérlés, se semmi izgalmas nincs benne. Akár a mosógépünkben is lehetne.
Így fest egy felkoncolt villanymotor. Kilógnak a réztekercsek, de se turbó, se változó szelepvezérlés, se semmi izgalmas nincs benne. Akár a mosógépünkben is lehetne.
Fotó megosztása:
Mókás hülyeség a gyümölcslébe dobott világító jégkockának látszó tárgy. Igazából műanyag és többször felhasználható. Fújj...
Mókás hülyeség a gyümölcslébe dobott világító jégkockának látszó tárgy. Igazából műanyag és többször felhasználható. Fújj...
Fotó megosztása:
Nagyon elektromos lett az Audi embléma is
Nagyon elektromos lett az Audi embléma is
Fotó megosztása:
Látjátok, épp elindult a sorozatgyártás
Látjátok, épp elindult a sorozatgyártás
Fotó megosztása:
Robot kalimpál a ledekkel gazdagon meghintett ketrecében
Robot kalimpál a ledekkel gazdagon meghintett ketrecében
Fotó megosztása:
Vezető nélküli kiskocsik cipelik itt éppen az elkészült villanymotor
Vezető nélküli kiskocsik cipelik itt éppen az elkészült villanymotor
Fotó megosztása:
Gazdagok és szépek
Gazdagok és szépek
Fotó megosztása:
Nem embriók és nem is félzsíros tehéntej van a furcsa tárlókban, hanem egyenként vagy 180 kilogramm rézvezeték
Nem embriók és nem is félzsíros tehéntej van a furcsa tárlókban, hanem egyenként vagy 180 kilogramm rézvezeték
Fotó megosztása:
Indul a motorgyártás
Indul a motorgyártás
Fotó megosztása:
Ráztárolók
Ráztárolók
Fotó megosztása:
Acéllemezekből áll össze a vasmag
Acéllemezekből áll össze a vasmag
Fotó megosztása:
Több száz acéllemezből áll össze a villanymotor vasmagja
Több száz acéllemezből áll össze a villanymotor vasmagja
Fotó megosztása:
A szigeteléseket itt lövik be a helyükre
A szigeteléseket itt lövik be a helyükre
Fotó megosztása:
Akár a CERN is lehetne
Akár a CERN is lehetne
Fotó megosztása:
Nem lehet megúszni emberi munka nélkül
Nem lehet megúszni emberi munka nélkül
Fotó megosztása:
Gép varrja körbe a tekercseket
Gép varrja körbe a tekercseket
Fotó megosztása:
Ez történik a szigetszerűen elrendezett munkaállomások körül
Ez történik a szigetszerűen elrendezett munkaállomások körül
Fotó megosztása:
Épp felkerül a váltó a motor végére
Épp felkerül a váltó a motor végére
Fotó megosztása:
A gyártósor legvégén, különféle tesztek, próbák után ott a kész villanymotor, végén a fix áttétellel. Itt aztán becsomagolják őket és útra kelnek, hogy a konszern valamelyik elektromos hajtású modelljében álljanak majd munkába. Lesz is helyük, hiszen az ígéretek szerint 2025-re minden Audi elérhető lesz elektromos meghajtású változatban is. Győrben készült villanymotorokkal.