Közel egy éve kezdődtek meg az új RDE (Real Driving Emissions, azaz valós közlekedési körülmények között mért károsanyag-kibocsátás) szabványt követő károsanyag-kibocsátási vizsgálatok. Az RDE teszteket közúton, változatos menetkörülmények között végzik, a járművekre szerelt, hordozható diagnosztikai berendezésekkel, céljuk pedig, hogy igazolják a korábbi normánál sokkal életszerűbbnek remélt WLTP laboratóriumi tesztek eredményeit.

Az RDE mérések során az autóknak kis és nagy tengerszint feletti magasságokon, téli és nyári hőmérsékleti viszonyok között, terhelten és üresen, hegy- és lejtmenetben, városi, országúti és autópálya-szakaszokon kell bizonyítaniuk, hogy károsanyag-kibocsátásuk – beleértve az egészségre fokozottan káros nitrogén-oxidokat is – nem haladja meg az aktuálisan hatályban lévő határértéket. Ezen összetett tesztek tanúsága szerint az Euro 6d előírást követve homologizált, modern dízelmotorok valós körülmények között is teljesítik a törvényben megszabott összes emissziós korlátozást.

Ugyanerre a következtetésre jutott a német autóklub, az ADAC is, amikor három típust vett górcső alá. A BMW X2 xDrive20d Steptronic, a Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 180 EAT8 és a Volvo XC60 D5 AWD Geartronic közül kettő maradéktalanul teljesítette az előírásokat, és a harmadik is csak minimálisan maradt el a várakozásoktól.

A dízelek tényleg mocskosabbak a benzineseknél? 1

A világos- és sötétkék oszlopok jelzik a hivatalos, szabványos értékeket. A neonzöld az ADAC tesztátlaga, a fűzöld pedig az ADAC-teszt legsúlyosabb komponense, az autópálya-sprint.
Jól látható, hogy egy középkategóriás szabadidőjármű is csupán minimális mértékben lépi át (de átlépi) az ADAC tesztjén a hivatalos határértéket, egy kompakt szabadidőjármű pedig még autópályán is épp csak meghaladja azt.
Feltűnő azonban, hogy a könnyebb, kisebb homlokfelületű ferdehátú mennyivel kevesebb nitrogén-oxidot bocsát ki ugyanekkor.
Végső soron pedig igazán kár, hogy az új normák még mindig ennyire elmaradnak a valóságtól.
Kép forrása: ADAC

A fenti táblázatból látszik, hogy a két szabadidőjármű autópályán, teljes terhelés mellett már fejcsóválásra késztette az ADAC szakembereit. Plusz pont az autóknak, hogy a vizsgálatokat az előírtnál hidegebb időben végezték, ami nem kedvez a kipufogógáz-tisztításnak.

A mérések győztese az automata váltós, nagymotoros Peugeot 308, amely a legnagyobb terhelés mellett is tisztán közlekedett. A különbség alighanem a hagyományos karosszériaformából adódó, csekélyebb légellenállásnak köszönhető, de ez is fontos információ: ha fontos a környezet védelme, és nagy tempóval készülsz autózni, ne vegyél szabadidőjárművet.