Fekete Mamba: így nevezik a Rage Fuel Systems által gyártott üzemanyag-szivattyút, amivel aligha fogsz találkozni az autós alkatrészboltok polcain. A speciális pumpát ugyanis a gyorsulási versenyek királykategóriájához gyártják: a Top Fuel dragsterek motorteljesítménye valahol 8-10 ezer lóerő között van, 0,8 másodperc alatt gyorsulnak 100 km/órára, és 305 méter után már 540 km/óra körül járnak – a sportban szokásos 400 méteres távot 2008-ban rövidítették le, mert azon a plusz 95 méteren már életveszélyessé váltak az autók (meg is halt egy pilóta.)
De vajon egy ilyen épített, kompresszoros motor mennyi üzemanyagot vesz fel abban a nem egészen négy másodpercben, amíg megfutja az 1000 lábas távot? Könnyen kiszámolhatod annak ismeretében, hogy a Fekete Mamba üzemanyag-szivattyú óránkénti szállítása 28 012 liter – jól látod, 28 köbméter nitrometán ömlene le a torkán a motornak egy óra alatt, ami persze nem működne, mert a hőterheléstől alighanem perceken belül megolvadna minden.
Mindez egyébként a valóságban valahogy így néz ki:
De vajon hogyan viszonyul ez mondjuk a világ legnagyobb kéthajtóműves személyszállító repülőgépéhez? A Boeing 777-300ER (a 777-es széria legnépszerűbb tagja) 396 utast képes elszállítani akár 13 650 kilométerre; hajtóművei egyenként 513 000 Nm tolóerőt fejtenek ki. A két hajtómű átlagos utazósebességen együttesen 11 230 liter üzemanyagot éget el óránként, de ezt nem egy szivattyú, hanem oldalanként akár három biztosítja.
A címben említett teherhajó meglehetősen tág kategória, így a számadatok idézésénél át is tolnánk a felelősséget az összehasonlítást összeállító Auteria cégre: ők úgy számolták, hogy óránként 16 520 liternyi üzemanyag (gázolaj) ég el a hatalmas hengerekben; ennek fényében különösen szimpatizálunk a hidrogénszállító hajókkal, amelyek a szállítmányból amúgy is elkerülhetetlenül elpárolgó hidrogéngőzt felhasználva haladnak, tehát üzemanyag-fogyasztásuk kvázi nulla.
És mi a helyzet mondjuk egy normális, átlagos járművel? Vagy mondjuk egy felfogható léptékű versenyautóval? Egy NASCAR-versenyautó benzinpumpája óránként 151 litert szivattyúzik, egy klasszikus csőrös kamion (Freightliner Cascadia) akár ötöd ennyivel is beéri, egy robogó óránkénti fogyasztása pedig megáll háromnegyed literben. Mondjuk nem is gyorsul százra nyolc tized másodperc alatt.