Röviden – Skoda Fabia, 2019-es modell | |
---|---|
Mi ez? | A Fabia harmadik generációjának frissített változata, enyhe szépészeti beavatkozással, néhány új elektronikus extrával és immár kizárólag benzinmotorokkal, kombiváltozatban is |
Mit tud? | Praktikus, komolykodós, szerethető kisautó, korszerű elektronikus extrákkal és sok jópofa, ötletes részletmegoldással (fedélzeti kuka, gumis mobiltartó, stb.) |
Mibe kerül? | Az induló ár 3,24 millió forint, 75 lovas, egyliteres motorral, klímával. Egy jól felszerelt, 95 lóerős Monte Carlo 5,06 millió. A Combi felára kb. 200 ezer forint, az automata váltóé (csak a 110 lóerős motorhoz) 480 ezer forint. Hatalmas a kereslet minden Skoda iránt, a minimum féléves várakozási idő mellett nehéz alkudni. |
Kinek jó? | A hátsó lábtér kicsit szűkös valamint széltében keskeny az autó, de minimál-családi autónak azért így is vállalható, különösen a kombi. |
Egészen Prágáig hatoltunk, hogy kibróbáljuk az új Skoda Fabiát, ami amúgy az eddigi Skoda Fabia, csak felfrissítve. Ez azt jelenti, hogy műszakilag különbözik konszerntársaitól, a VW Polótól és a Seat Ibizától és a hamarosan érkező új Audi A1-től, mert nem a VW-csoport A0-legókészletéből, hanem továbbra is a régebbi PQ25 jelzésű padlólemezre épül.
A koros platform dacára a megújult Fabia nagyon is korszerű, friss megjelenésű kiskocsi, csak a hátsó üléssor lábterében érezni némi szűkösséget.
Külső
Minimális a változás a Fabia küllemében. Ahogy ez szokásos egy jól fogyó modell óvatos frissítésekor, igazából akár a régi is lehetne az új, annyira került minden megosztó módosítást a gyártó:
Az egyetlen igazán drasztikus változás, hogy a kis Skoda ötajtós változata mostantól akár 18 collos felnivel is rendelhető, ez eddig nem volt opció. Van még olyan, hogy az összes új Fabia menetjelzője LED-es az EU piacain, illetve hogy a fényszóró és a hátsó lámpa felárért szintén lehet LED-es, és kábé ennyi, más nem történt a kocsi megjelenésével.
A legmenőbb Fabia a spoileres, fekete felnis Monte Carlo. Végülis cuki, de azért elég kellemetlen arra gondolni, hogy valaha volt RS Fabia is, ami némileg jogosabban nézett ki sportosnak és erősnek, mint a maximum 110 lóerős mostani csúcsmodell:
Belső
Az igazi újdonság a Fabia utasterében a Polóból ismert virtuális műszeregység lett volna, de ez nem került be a kocsiba. De sebaj: a Monte Carlo kivitel lapított aljú, lyuggatott bőrrel bevont kormánya, pirossal dekorált kagylóülései és az ajtókárpit piros cérnavarrása eléggé feldobja a csúcs-Fabiát ahhoz, hogy ne is hiányozzon a TFT-sebességmérő.
Újdonság, hogy immár mind a négy ablak automata (feltéve, hogy elektromos mozgatású, persze), illetve a Fabiába is bekerült a VW Golfoknál talán a 3-as széria óta ismert szolgáltatás: a kulcs zárógombját nyomva tartva a kocsi felhúzza, a nyitógombot nyomva tartva leengedi az oldalablakokat.
A legnagyobb érintőképernyő, ami rendelhető a Fabiához a Swing vagy Swing Plus hifihez illetva az Amundsen navigációhoz járó 6,5 collos egység. A kép minősége átlagos a kategóriában, akár a navi megjelenítéséről, akár a tolatókamera felbontásáról, színeiről van szó.
A Skoda márka egyik sajátossága, a VW-konszern többi termékétől a Skodákat megkülönböztető szolgáltatás a Simply Clever cuccok tömkelege. Kis okosságok ezek, amiket nagyon lehet szeretni a mindennapokban. A Fabia eddig is tömve volt ilyesmivel, ami új, az a megrendelhető tablet-tartó az első ülések háttámlájára, egy kettős USB-töltő, szintén a hátul ülők örömére, illetve az immár kivehető és zseblámpaként használható csomagtér-világítás.
Technika
Az új Fabia legfontosabb változása klasszikusan technikai értelemben, hogy már csak az egyliteres, háromhengeres benzines motorblokkal rendelhető. A leggyengébb változat egyelőre a 75 lóerős, turbófeltöltő nélküli (MPI) kivitel, turbóval (TSI) pedig 95 vagy 110 lóerős lehet a Fabia. Később érkezik majd egy még gyengébb, 60 lóerős fenevad is. Egyelőre ennyi, se gázos, se elektromos, se hibrid Fabiáról nem beszél a Skoda, és még azt sem árulták el nekünk, hogy valami izgalmasabb, erősebb, pontosabban RS-ebb változatra számíthatnak-e, akik kedvelik az ilyesmit.
A legerősebb motorverzióhoz félmilliós felárért kérhető hétfokozatú dupla kuplungos automata váltó is. A turbómotorok részecskeszűrőt is kaptak.
A vezetéstámogató rendszerek listája is bővült. Követőradar, városi ütközés-elkerülő rendszer és egy csomó ilyesmi eddig is volt a kocsiban (ha megrendelte a vevő), a facelift holttér-figyelő rendszert, hátsó keresztirányú forgalom-figyelő ütközésgátlót és automatikus kapcsolású reflektort hozott. Érdekes, hogy akárcsak az új Polóhoz, a Fabiához sem rendelhető sávelhagyás-jelző vagy -gátló automatika. Ahogy a Polo bemutatóján, most is rákérdeztem, hogy miért nem, hiszen egész csomó konkurens modellhez kérhető ez az extra. A válasz: azért nincs a kocsiban sávelhagyás-gátló, mert a gyár nem építi be. Hát, azért köszönjük.
Vezetés
A 95 lovas motor az ötsebességes kézi váltóval, kombikasztnival, erős közepes felszereltséggel: ez volt az első Fabia, amit próbáltam. Kellemes, nyomatékos, csendes utcai autó, a motor csak erősen kihúzatva érezteti háromhengerességét. A kormányzás pontos, a futómű jó kompromisszum a feszes és a komfortos között, a kuplung, a váltó könnyedén, pontosan működik. Az ergonómia majdnem jó, csak az a fura, hogy magasabban ülök a kocsiban, mint akár a korábbi Polóban.
A Monte Carlo kivitelt egy hajszálnyival jobb vezetni, de csak a jobb fogású, sportos kormány és a jobb tartású, szintén sportos kagylóülés miatt, hiszen amúgy ez is ugyanaz az autó.
És végül elvittem még egy fehér, automata kombit is. A 15 lóerős teljesítménytöbbletet nem éreztem, de a váltó tetszett – legalábbis amikor S, azaz Sport állásba húztam a választókart. Alapértelmezésben a hétgangos DSG akkorákat vár a váltásokkal, mintha egy húszéves hagyományos automata volna, érezni, hogy nem az S a sportos, hanem a sima D a butított programozása a szerkezetnek.
Az összes kocsi számítógépe 6,3 és 6,8 liter közötti fogyasztási értéket mutatott, a katalógus szerinti 4,6, 4,8 litereket normál használat mellett természetesen nem teljesíti a Fabia sem, mint ahogy semelyik másik autó sem a világban.
Költségek
A legolcsóbb Fabia egyelőre a Cool jelzésű alapmodell, klímával, négyhangszórós rádióval, de tekerős ablakkal, 75 lóerős szívómotorral, 3,24 millió forintért. Az igazi belépő szint inkább a Clever vagy Ambition, 3,6 milliós áron, de ha szeretnénk a nagyon okos fejegységet online szolgáltatásokkal, a digit klímát, esetleg egy üvegtetőt és egy erősebb motort, hogy a kikonfigurált autó legalább hasonlítson a képeken látható sajtós tesztautókra, inkább 4,5-5,5 millióval érdemes kalkulálni egy valóban menő és komfortos Fabiáért. Miheztartás végett: egy ezres, turbós, GLX kivitelű, tehát jól felszerelt Suzuki Swift listaáron 4,7 millió forint, a Swift listaára 3.19 millióról indul.
Az ár mellett még érdemes kalkulálni legalább fél év várakozási idővel is. A Fabia hírnevéhez és tudásához képest nem drága autó, népszerű is a piacon, így a Mlada Boleslav-i gyárban egyszerűen nem tudnak eleget gyártani belőle.
Értékelés
A Fabia nem sokat változott, a dízelmotor kiesése a kínálatból pedig a mai piaci trendek ismeretében nem sok vevőt érint. Megy tovább minden, ahogy eddig volt: józan választás, de divatos külsejű, szerethető kiskocsi a Fabia, a Combi pedig továbbra is a nagyon-nagyon kevés kis kombi egyike a piacon, aminek csak a Clio és talán a Logan kombi lehet alternatívája.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|