A fotókon látható Ikarus 250-es már sokszor feltűnt a Vezessen. Nyugdíjas éveit meglehetősen aktívan tölti, hiszen ha éppen nem a repülőtér látogatásra érkező kíváncsiskodókat cipeli, akkor valamelyik hazai, vagy nemzetközi buszos találkozón tűnik fel. Ez a jármű egyike a Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft. (LKK) nosztalgia autóbuszainak. Van már nekik Ikarus 350-esük, de még Ikarus 280-asuk is, a Setra S 208 H-ról nem is beszélve.
Az egyik legelső beszerzésnek ez az Ikarus 250-es tekinthető, mely érdekes módon sohasem dolgozott malévos színekben. Ennek az az oka, hogy a reptéri buszok túlnyomó része a roncstelepen végezte, még az Ikarus 280-ast is egy BKV-s változatból kellett megcsinálni. De maradva alanyunknál fontos megemlíteni, hogy felújítását az a Béke Tóni menedzselte, aki tavaly megépítette a „galaxis legerősebb autóbuszát„. Hosszas kutató munka után akadtak rá, ebből a típusból ugyanis nagyon kevés működőképes, használható példány maradt fenn.
Az Iho.hu információi szerint végül egy ex-Volánbuszos, 1989-es gyártású, DZA-237 rendszámú buszra esett a választás. A jármű 2014-re készült el, azóta lehet vele találkozni a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Az autóbusz 2015-ben a brandenburgi Bad Belzig városában megrendezett IV. Nemzetközi Ikarus Találkozó első díjával is kitüntették. Következzenek a friss képek az autóbuszról. A fotók valamelyikére kattintva megtekinthető a teljes galéria.
Mitológiai perspektívában az Ikarusnak is van némi köze a repüléshez ( Daidalosz és Ikarosz)
Kerekeken gurulva azonban sikeresebb volt.
Mitológiai perspektívában az Ikarusnak is van némi köze a repüléshez ( Daidalosz és Ikarosz)
Kerekeken gurulva azonban sikeresebb volt.
Fotó megosztása:
Sorstársak közelről. Csak az igazán bennfentesek tudhatják, miért végezték így ezek a vállalatok.
Sorstársak közelről. Csak az igazán bennfentesek tudhatják, miért végezték így ezek a vállalatok.
Fotó megosztása:
Az Ikarus 250-es a 256-osnál egy méterrel hosszabb, 12 méter hosszú autóbusz.
Az Ikarus 250-es a 256-osnál egy méterrel hosszabb, 12 méter hosszú autóbusz.
Fotó megosztása:
Háttérben a Tu-154-es repülőgép, a Zsótér László által tervezett fényezéssel.
Háttérben a Tu-154-es repülőgép, a Zsótér László által tervezett fényezéssel.
Fotó megosztása:
A jármű felújítása szép példa arra, mire képes a hazai buszkedvelő közösség, ha összefog.
A jármű felújítása szép példa arra, mire képes a hazai buszkedvelő közösség, ha összefog.
Fotó megosztása:
A műszerfalat is sikerült megőrizni az eredeti járműből. Bár a tachográf előírás, egy speciális megoldásnak köszönhetően megmaradhatott az eredeti sebességmérő.
A műszerfalat is sikerült megőrizni az eredeti járműből. Bár a tachográf előírás, egy speciális megoldásnak köszönhetően megmaradhatott az eredeti sebességmérő.
Fotó megosztása:
Meghagyták a jármű eredeti, volánbuszos, dönthető háttámlás, felhajtható karfás üléseit, mert azok jóval kényelmesebbek az eredeti malévosoknál.
Meghagyták a jármű eredeti, volánbuszos, dönthető háttámlás, felhajtható karfás üléseit, mert azok jóval kényelmesebbek az eredeti malévosoknál.
Fotó megosztása:
Még az utaskísérő ülése is megvan.
Még az utaskísérő ülése is megvan.
Fotó megosztása:
A képen egy cargo-repülővel áll szemben az Ikarus.
A képen egy cargo-repülővel áll szemben az Ikarus.
Fotó megosztása:
Buszos adatbázisok szerint 2009 és 2014 között hivatalosan a marcali Széchenyi Zsigmond Szakközépiskola állományában volt a jármű.
Buszos adatbázisok szerint 2009 és 2014 között hivatalosan a marcali Széchenyi Zsigmond Szakközépiskola állományában volt a jármű.
Fotó megosztása:
A jármű a bemutatókra és a fotózásokra megkapta a mintakocsi, Ikarus 250.43 -as típus eredeti, BU 24-07-es rendszámát. A hivatalos rendszám a fotón látható.
A jármű a bemutatókra és a fotózásokra megkapta a mintakocsi, Ikarus 250.43 -as típus eredeti, BU 24-07-es rendszámát. A hivatalos rendszám a fotón látható.
Fotó megosztása:
A felújítás során sikerült szerezni egy eredeti Thermo King klímát, melyet felszereltek a jármű tetejére. Úgy, ahogy az a korabeli példányokon is rajta volt.
A felújítás során sikerült szerezni egy eredeti Thermo King klímát, melyet felszereltek a jármű tetejére. Úgy, ahogy az a korabeli példányokon is rajta volt.
Fotó megosztása:
A megmentett buszt pontos típusszáma: Ikarus 250.69. Ezt eredetileg a Volánok számára gyártották.
A megmentett buszt pontos típusszáma: Ikarus 250.69. Ezt eredetileg a Volánok számára gyártották.
Fotó megosztása:
Szerencsére még az eredeti 220 lóerős Rába-MAN D10-es motor is működőképes maradt.
Szerencsére még az eredeti 220 lóerős Rába-MAN D10-es motor is működőképes maradt.
Fotó megosztása:
Már a felújítás előtt tudták, olyan buszt szeretnének, melyet napi használatban lehet üzemeltetni a repülőtéren.
Már a felújítás előtt tudták, olyan buszt szeretnének, melyet napi használatban lehet üzemeltetni a repülőtéren.
Fotó megosztása:
A fényezés pontos terveit Somogyi-Tóth Dániel és Kiss Gergely készítette el, többek között a Csak semmi pánik című film alapján.
A fényezés pontos terveit Somogyi-Tóth Dániel és Kiss Gergely készítette el, többek között a Csak semmi pánik című film alapján.
Fotó megosztása:
Már a felújítás előtt tudták, olyan buszt szeretnének, melyet napi használatban lehet üzemeltetni a repülőtéren.
A felújítás során sikerült szerezni egy eredeti Thermo King klímát, melyet felszereltek a jármű tetejére. Úgy, ahogy az a korabeli példányokon is rajta volt.
A jármű a bemutatókra és a fotózásokra megkapta a mintakocsi, Ikarus 250.43 -as típus eredeti BU 24-07-es rendszámát. A hivatalos rendszám a fotón látható.
Meghagyták a jármű eredeti, volánbuszos, dönthető háttámlás, felhajtható karfás üléseit, mert azok jóval kényelmesebbek az eredeti malévosoknál.
A műszerfalat is sikerült megőrizni az eredeti járműből. Bár a tachográf előírás, egy speciális megoldásnak köszönhetően megmaradhatott az eredeti sebességmérő.
A fényezés pontos terveit Somogyi-Tóth Dániel és Kiss Gergely készítette el, többek között a Csak semmi pánik című film alapján.
A fotók és a cikk létrejöttéért külön köszönet a Légiközlekedési Kulturális Központnak!
Fotók: Aranyi Péter