Az esetek nagy többségében száz százalékig igaz, hogy a veteránautó pénznyelő, feneketlen kút. Egy drága hobbi, ami felejthetetlen pillanatokat ad jutalmul, de egy bizonyos ponton financiális oldalról is átfordul a történet. Egyes öreg autók a világ legjobb befektetései közé tartoznak.
Erről szólnak a kábelcsatornák agyzsibbasztó műsorai, ezzel van tele a web. Újabb rekord, újabb csoda egy garázsból, újabb rozsdakupac, amin vagyonokat keresett a gazdája. Talán ez a jelenség okozza a hazai szociautó-kínálat elszálló árait is.
Mert ha végigpörgetjük a használt piac kínálatát, szédítő árakkal találkozunk. Nyilván nem ezek adják az eladó kocsik derékhadát, de pár kiugró értéktől kikerekedett a szemünk.
Škoda 120L 1987-ből egymillióért
Szó se róla, a faros Škodák már egy letűnt kor emlékét hordozzák, sokan nosztalgikus emlékekkel gondolnak a cseh típusokra, de ez nem egy korai 105 a hetvenes évekből, sem egy Rapid, hanem egy 120L a gyártási ciklus utolsó éveiből, ráadásul a motor nem indítható. Amikor 300 ezerért van hasonló veteránalap, akkor kissé túlzónak tűnik az egymilliós vételár.
„Az autó teljesen gyári állapotban van. 12500 km valós futásteljesítménnyel, belül új illata van. Bő 10 éve áll, fellelt állapotban van. A motor teker, de nem indul. Mindvégig garázsban tartott. Rozsdamentes. Eredeti gumikkal. A pótkeréken a szőr még látszik.
Gyári alvázvédővel. Az ajtók alja is és a sárvédő ívek, a küszöbök is rozsdamentesek. Nem felújított, hanem eredeti gyári állapotban van. Nem akarom indíthatóvá és közlekedésre alkalmas állapotra hozni utángyártott alkatrészekkel, mert aki gyűjtő, hozzáértő, neki így érték. OT vizsgára lehet vinni.”
Wartburg 353 (1988) 2,3 millióért
Hasonló futásteljesítménnyel, mint a rozsdamentes Škoda, de az ár több, mint kétszeres. Vajon a Wartburg gyűjtői értéke ennyivel magasabb? Vagy a működőképes motor dobja meg ennyire az árat? Gyűjtőnek gyűjtőtől, nyilván aki ebben a közegben mozog, az fel tudja mérni, hogy valóban ér-e ennyit az autó.
Trabant kétmillióért
A tavalyi eset után idén újra egy kétmilliós Trabant híre járta körbe a netes oldalakat. Ez mindig érdekes, mindig izgatja az emberek fantáziáját, és a hirdetések eltűnése után tűnődhetünk, vajon mi lett az adott autó sorsa, tényleg a kínált áron cserélt gazdát?
Kétmillió forintért árulja 30 éves Trabantját egy 74 éves asszony. 1988. augusztus 23-án vette át Győrött az autót Lagné Sári Zsuzsanna, csak ő használta, most visszaadja a jogosítványát, ezért válik meg a kocsitól – számolt be a Tények.
Még mindig a Lada a csúcs
A kínálat tetejét a patika állapotú VAZ 2103-asok adják, vagyis a két kereklámpás, ezerötös Ladák. Ahogy a Trabantok teteje a kétmillió forintos ársáv, ezeknél rendre a 4,5-5 milliós példányok jelennek meg a hírekben.
2015-ben például ez (igaz, ez egy 2106-os volt):
“LADA 2106 (1600)7900KM-REL ELADÓ. AZ AUTÓ GYÁRI, SZALON ÁLLAPOTBAN VAN, MINDEN ELEMÉN GYÁRI A FÉNYEZÉS. SZÜRKE FORGALMIJA, MERKUROS KÖNYVE, MEGRENDELÉST VISSZAIGAZOLÓ LAPJA+SZERVIZ SZÁMLÁI IS MEGVANNAK. AZ AUTÓN A GYÁRI(SZŐRÖS)GUMIK VANNAK, A JÓ TÁROLÁSNAK KÖSZÖNHETŐEN REPEDÉS MENTESEK.”
Ez már nincs fent, de így sem maradunk ötmillió körül kínált veterán Lada nélkül, a képen szereplő OT-s rendszámmal rendelkező darabért 4 650 000 forintot kérnek.