A korábbi napokhoz hasonló, borult, de száraz időben (21 Celsius-fokos levegő- és 28 fokos aszfalthőmérséklet) mellett sorakoztak fel a Forma-1-esek a 2018-as idény utolsó hagyományos európai versenye, az Olasz Nagydíj rajtjához Monzában.
A pole-ból a szombaton minden idők legnagyobb átlagsebességű F1-es körét teljesítő Kimi Räikkönen, mellőle a tifosók legnagyobb örömére ferraris csapattársa, Sebastian Vettel indult. A Mercedes a második sort töltötte ki a 17 pontos előnnyel bajnoki éllovas Lewis Hamiltonnal és az egész hétvégén lassú Valtteri Bottasszal, a harmadik sorba a Red Bull-os Max Verstappen és a haasos Romain Grosjean, a negyedikbe a renault-s Carlos Sainz és a Force Indiá-s Esteban Ocon, az ötödikbe a Toro Rossó-s Pierre Gasly és a Williamsszel nagy meglepetést okozó Lance Stroll állt.
Három büntetett pilóta töltötte ki a rajtrács végét: a sauberes Marcus Ericssonnál pénteki horrorbukása után kellett motorkomponenst cserélni, Daniel Ricciardo Red Bulljában a teljes erőforrást újra cserélték a hétvégére, és ugyanígy tettek Nico Hülkenbergnél is, miután a renault-s a spái rajtbaleset miatt már amúgy is tízhelyes hátrasorolást hozott magával Olaszországba.
A Pirelli száraz körülményekre egyértelműen egykiállásos stratégiát valószínűsített az 53 körös futamra, a szuperlágyon rajtolóknak a 25-30., a lágyon kezdőknek a 30-35. kör közti kerékcserével. A top10-ből mindenki a Q2-ben használt szuperlágyakkal vágott neki az első etapnak, hátrébb is a piros Pirelli volt túlsúlyban, csak Kevin Magnussen (11.), Charles Leclerc (16.), és a már említett Ericsson és Ricciardo választotta a lágyat.
2018 Forma-1 Olasz Nagydíj, futam
A lámpák kialvásakor Räikkönen jól indult el, Vettel és Hamilton besorolt mögé az első kanyarban, de Roggiában az angol megtámadta Vettelt, összeértek, a német kipördült, a teljes mezőny elment mellette. Az 5-ös Ferrari sérülten kullogott vissza a bokszutcába, de nem veszített sokat, mert a rajtnál a Toro Rossó-s Brendon Hartley ütközött, biztonsági autót rendeltek el.
Vettel mellett Hülkenberg és Ricciardo is megjárta a bokszot. A ferraris és a renault-s német is lágyra, az ausztrál szuperlágyra váltott.
A sorrend a safety car mögött: Räikkönen, Hamilton, Verstappen, Bottas, Grosjean, Sainz, Ocon, Stroll, Szirotkin, Alonso, Gasly, Magnussen, Perez, Leclerc, Vandoorne, Hülkenberg, Ricciardo, Vettel, Ericsson.
A biztonsági autó a 3. kör végén engedte el a mezőnyt, Hamilton a célegyenes végén azonnal megelőzte Räikkönent, ám a finn a második sikánban visszavette a vezetést a mercedesestől.
Ricciardo és Vettel együtt haladtak előre a mezőnyben, már a 14-15. helyen jártak.
Vettel a célegyenesben elment Ricciardo mellett, de még mindig meg kellett előzniük az előttük keményen csatázó Gasly és Leclerc párosát. A Ferrari-nevelt sauberessel nem volt nehéz dolga, a német a 12. helyre lépett fel.
Alonso műszaki hibával állt ki a garázsba.
Ricciardo elakadt Gaslyn, az első kanyarban még össze is ért leendő Red Bull-os utódjával, nem tudta megelőzni.
Räikkönen folyamatosan igyekezett DRS-távolságon kívül tartani Hamiltont, de nem mindig ment, mögöttük Verstappen, Bottas, Grosjean, Sainz, Ocon, Stroll, Perez és Szirotkin a top10-ben.
Ocon a célegyenesben DRS-sel könnyedén előzte meg Sainzot, elvette tőle a 6. helyet. Vettel Szirotkin megelőzésével lett a 10.
Vettel a másik williamsest, Strollt is levadászta a célegyenesben, a 8. helyen lévő Perez nyomába eredt.
Vettel az első kanyarban megpróbálkozott Perezzel, de túl későn fékezett, a mexikói jobban tudott elfordulni.
A ferraris német másodszorra ügyesebben, belülről támadott és el is vette a 8. helyet Pereztől.
Bottas a célegyenes végén benézett Verstappen mellé, de mindketten elfékezték magukat, a holland még a kanyart is átvágta. Nem történt pozíciócsere.
Vettel Sainz megelőzésével fellépett a 7. helyre.
A Mercedes – az elvileg tilos – bokszutcai beugratást játszotta, kimentek, de Hamilton nem ment kereket cserélni, Räikkönen viszont kint járt, felvette a lágyakat.
A mercedesek megint kimentek a gumikkal, de Hamilton megint kint maradt, igyekezett előnyt kiautózni Räikkönennel szemben.
Ocon és Räikkönen is szemerkélő esőt jelentett a pálya hátsó részéről, Vettel közben a célegyenes végén elvette az 5. helyet Ocontól. Ricciardo füstölő autóval állt félre. Az új Renault-motor tényleg megbízhatatlannak bizonyult.
Verstappen kereket cserélt, lágyakra váltott, Hamiltonnal viszont kivártak, stratégiát váltva inkább elnyújtott hosszú első etapra állították át az angolt.
Hamilton végül eddig bírta, felvette a lágyakat, az angol négy másodperccel Räikkönen mögé tért vissza.
Vettel bal hátsója nem bírta, másodszor is kereket cserélt, szuperlágyakkal vágott neki, hogy a 10. helyről újra előrekapaszkodjon.
A még mindig első etapját gyűrő Bottast üldöző Räikkönen bal hátsóján is komoly hólyagosodás tűnt fel. Vettel Stroll megelőzésével a 9. helyre lépett.
A célegyenes végén teljesen egymás nyakára került Bottas, Räikkönen és Hamilton, egyre nagyobb bajban volt a ferraris finn.
Hamilton bal hátsóján is elkezdődött a hólyagosodás, de a sokkal jobb állapotban volt még a gumija, mint Räikkönené.
Bottas is kereket cserélt végül, Räikkönen elől eltűnt az akadály. A Mercedes finnje a feltartósdi miatt csak Verstappen mögé, a 4. helyre tért vissza.
A pontszerzők sorrendje 15 körrel a leintés előtt: Räikkönen, Hamilton, Verstappen, Bottas, Ocon, Perez, Vettel, Sainz, Grosjean és Hülkenberg.
Vettel megelőzte Perezt, Ocon pedig kiment kereket cserélni, így a német két helyet nyert, az 5. pozícióba került.
Räikkönennek már három abroncsa hólyagosodott, miközben Hamilton ott lihegett a nyakában. Perez és Sainz is kereket cserélt, a 8-9. helyre tértek vissza.
Bottas az első kanyarban kívülről próbálkozott volna Verstappennel, de a holland kiszorította a finnt, aki kénytelen volt a menekülőúton szlalomozni.
Hamilton a célegyenesben a DRS-sel egészen Räikkönen mögé ért, az első kanyarkombinációban pedig el is ment a finn mellett. A Mercedes angolja átvette a vezetést.
Verstappen 5 másodperces időbüntetést kapott a Bottas-incidens miatt.
Bottas újra támadni kezdte Verstappent.
Bottas ott lihegett Verstappen nyakában, és lassan Vettel is utolérte őket, így a holland az időbüntetés miatt virtuálisan a ferraris német mögé került. Räikkönen gumijai teljesen elrongyolódtak, a finntől már a williamses Szirotkin is vissza tudta venni a körét, bár a világbajnok aztán mégis visszaelőzte az oroszt.
Bottas a célegyenesben és a második sikánban is Verstappen nyakára került, de talán már nem akarta kockáztatni a manővert, hiszen amúgy is a holland elé rangsorolták volna.
Hamilton közben senkitől sem zavartatva elsőként futott be, Räikkönen hozta a 2., Bottas a 3., Vettel a 4. helyet, míg Verstappent már csak az 5. pozícióban vették fel az eredménylistára. A további pontokon a haasos Romain Grosjean, a Force India pilótái, Esteban Ocon és Sergio Perez, a renault-s Carlos Sainz és a williamses Lance Stroll osztozott.
A négyszeres világbajnok ötödik monzai, idei hatodik, pályafutása 68. futamgyőzelmét aratta, az Olasz Nagydíjon aratott győzelmével beállította Michael Schumacher rekordját, míg Räikkönen 100. dobogós helyezésével belépett az eddig Schumacher, Hamilton, Vettel és Alain Prost alkotta 100-as klubba.