Úgy látszik, a még novemberbe is belecsúszó vénasszonyok nyarának, bármennyire is fáj de vége van. Jön a taknyos, esős, havas idő, talán érdemes a zsírtartalékok felhalmozása és a napi vitaminadag növelése mellett egyéb praktikákkal is felkészülni a ramaty időre. Például lassan időszerű bejelentkezni abroncs-cserére a sarki gumishoz.
Örök kérdés: téli gumit, vagy négy évszakost?
Ami mindenre jó, az semmire sem jó, tartja az ősi dakota közmondás. Abban van is valami, hogy hóban, fagyban, a kifejezetten téli körülményekre fejlesztett abroncsok tényleg jobban teljesítenek, illetve hogy a nyári gumik a nagy melegben, esőben, extra terhelés mellett is elverik a négyévszakosakat. Ennek ellenére vannak olyan autósok, akinek még így is ez éri meg legjobban.
Ha valaki télen keveset autózik, nem muszáj autóba ülnie, ha nagyon havas, jeges az út, alig mozdul ki a városból autójával, nem megy a hegyekbe télen, éves szinten nem autózik pár ezer kilométernél többet, aránylag kis teljesítményű autóval, óvatosan közlekedik, és figyelmes, tudatos, járműve képességeivel tisztában lévő sofőr; akkor alighanem jobban jár egy garnitúra négyévszakossal, mint egy szett nyárival és egy szett télivel.
Persze akik nagy teljesítményű autóikra keresnek abroncsot, azok aligha érik be ezzel a kompromisszumos megoldással. Ki gondolná, hogy nekik éppen Magyarország keleti csücskében Nyíregyházán, a Michelin gyárában gyártják a legújabb, extrém teljesítményre képes téli abroncsokat.
A hajdani Taurus üzemei helyén ma a Michelin gépsorai zakatolnak. A Michelin Magyarországon 4 telephellyel rendelkezik, ezek közül Budapesten a teher-, míg nyíregyházán a személyabroncsok gyártása folyik. Innen, Nyíregyházáról látják el a környéket spéci méretű téli személyabroncsokkal, illetve szöges gumik is készülnek itt.
Az üzemet igen nagy flexibilitás jellemzi, magyarul rövid szériák, gyakori méretváltások jellemzőek rá. A Michelin olyan márkáknak szállítja az autókra kerülő első abroncsokat, mint a VW, Volvo, BMW, Mercedes, Ford, és nem utolsó sorban a nem is az eladott gumik volumene, hanem inkább a presztízs miatt igen sokat jelentő Porsche. Mivel alapvetően nagy teljesítményű sportkocsikra, szabadidő-autókra és terepjárókra gyártanak itt abroncsokat, így a méretek is aránylag nagyok, jellemzően 17 és 21 col közötti gumik készülnek itt. Belegondolni is rémes, mennyibe kerülhet egy 21 colos téli garnitúra…
A több mint ötven éve működő nyíregyházi gumigyár jövője is biztosnak tűnik, hiszen 20 százalékos kapacitásnövelést terveznek 2 éven belül, illetve a napi gyártható abroncsméretek számát is héttel szeretnék bővíteni. Ebben a szegmensben ez az igazán fontos, hiszen ilyen extra méretekben nem mennyiséget kell gyártani, hanem inkább sokfélét, hogy gyorsan és teljes mértékben alkalmazkodhassanak a vevők igényeihez.
Néhány vezetéstechnikai tipp, havas napokra:
a videó a hirdetés után indul
Miért jó?
A téli gumi nemcsak különleges, mély, jó vízelvezető képességű, jó öntisztuló tulajdonságú mintázatában különbözik a nyári abroncsoktól, hanem alapanyagában is. Az extra keverék nagy hidegben sem veszti el rugalmasságát, és a lehetőségekhez képest jól tapad. Nyáron pont ezért nem használható, mert a lágy keverék pillanatok alatt elkopna.
Katt a képre, és olvashatóvá dagad!
Egyre több helyen kötelező
Bár idehaza is sokan szeretnék, hogy ne csak a taxik számára, hanem mindenkinek kötelező legyen a téli gumi, de egyelőre erről nincs szó. A környező országokban is vegyes a kép, míg Szerbia, Ukrajna és Horvátországban nem kérik számon, a többi szomszédos államban viszont a jogszabályok előírják a téli gumi használatát. A szabályozás azonban nem egységes: van, ahol időjárási helyzettől, van, ahol dátumoktól teszik függővé a téli abroncsok használatát. Akit az európai szabályozás érdekel, az ezen az oldalon minden kérdésére – hol, mikor, miért – választ találhat.
Önök kérték
Korábban már mi is feltettük a kérdést, olvasóink pedig 10 654 igen, 3495 nem arányban úgy érezték, hogy jót tenne a közlekedésbiztonságnak, ha Magyarországon is kötelező lenne a téli gumi használata.
Mit fogadnak el téli guminak?
Fontos tudni, hogy az abroncs más országokban is csak akkor minősül téli guminak, akár téli, akár négyévszakos, ha oldalán M+S jelölés van és a radiálgumi profilja legalább 4 mm-mély. A hópihe a gumi oldalfalán önmagában nem elég és négy milliméteres mintázat alatt a gumi nyárinak számít. Az előírás megsértése esetén 35 euróról indulnak az osztrák büntetési tételek és a közlekedők veszélyeztetése esetén elérhetik az 5000 eurót is.