Milenko ma nem dolgozik! – dörgött a vakolatlan, műhelyként is funkcionáló családi ház erkélyéről a nagydarab bosnyák figura, majd visszatolta az ingatlanba a kócos, megviselt arcú szőkét, és becsapta maga mögött az ajtót. Lent dermedt csend, örültünk, hogy nem lőtt közénk. Vasárnap, kora reggel vertük fel Milenkót, hónunk alatt egy díszes Citroën alufelni, amin lyukas a gumi. Mi pedig nagyon mennénk tovább.
A teljes értékű pótkerék nemcsak hasznos, hanem szép is
A teljes értékű pótkerék nemcsak hasznos, hanem szép is
Fotó megosztása:
Pár liternyi csomagtérért odavetjük a szabadságunkat
Pár liternyi csomagtérért odavetjük a szabadságunkat
Fotó megosztása:
Lassabban, és keveset lehet autózni a szükségpótkerékkel
Lassabban, és keveset lehet autózni a szükségpótkerékkel
Fotó megosztása:
Nem is olyan régen, a rendőrök még a pótkerék nyomásának ellenőrzésével is szórakoztatták az autóst. Ma már sokszor pótkerék sincsen.
Nem is olyan régen, a rendőrök még a pótkerék nyomásának ellenőrzésével is szórakoztatták az autóst. Ma már sokszor pótkerék sincsen.
Fotó megosztása:
A kerékcsere veszélyes dolog. Én nem feltétlenül a csörgőkígyók miatt.
A kerékcsere veszélyes dolog. Én nem feltétlenül a csörgőkígyók miatt.
Fotó megosztása:
Ez bizony ereszt
Ez bizony ereszt
Fotó megosztása:
Szerencsére a tengerparton temérdek szemét van, amelyekkel remekül alá lehet bakolni az autót
Szerencsére a tengerparton temérdek szemét van, amelyekkel remekül alá lehet bakolni az autót
Fotó megosztása:
Kölcsön emelő, kölcsön kerékkulcs. Egyik sincs az autóban.
Kölcsön emelő, kölcsön kerékkulcs. Egyik sincs az autóban.
Fotó megosztása:
Ez bizony ereszt
Lógó orral ülünk
a Suzuki mellett és azon töprengünk, hogyan tovább. Még előző este, a parkolóban kaptunk defektet. Egy deszkadarab, ronda szöggel akaszkodott a gumiba, és sziszegve ereszkedett felnire az autó bal hátulja. Komoly szíváson és hangos versenykáromkodáson vagyunk túl, mert a kocsiban csak gumijavító habot és egy kompresszort találtunk. Se emelő, se kerékkulcs, se ciánkapszula. Rövid tanácskozás után a defektjavító hab használatáról letettünk, mert nagyban rontotta volna a továbbjutási esélyeinket, hiszen ha azt belefújjuk, többé nem találunk gumist, aki hozzányúl.
Kölcsön emelő, kölcsön kerékkulcs. Egyik sincs az autóban.
17-es kerékkulcsot egy merülni készülő, gyanútlan búvár autójából kértünk kölcsön – a velünk együtt utazó Swiftben 19-es volt. A Suzuki emelője nyöszörögve ugyan, de megemelte a jóval nehezebb autót, lekaptuk a kereket, és 30 kilométer autózás, egy határátlépés, temérdek kérdezősködés után végre a gumis műhely előtt állunk a beteggel. De a korai időpont, és a vasárnap nagyban rontja az esélyeinket.
Éppen Z-tervet kovácsolunk, amikor nyikorogva nyílik a műhely ajtaja, és előbukkan a baltaarcú bosnyák. Krákog, morog, de végül vet egy pillantást a guminkra. Hogy a szőke lökdöste-e le, extra konyhapénzt szimatolva, vagy benne duzzadt már zavaró méretűre a szánalom, sosem tudjuk meg. Felfújja a gumit, majd ráköp a sérülésre. Hümmög, előkap egy akksis fúrót, amin olyan félelmetes fej van, amit anno a spanyol inkvizíció is megkönnyezett volna. 10 másodperc nyiszatolás, majd ki tudja honnan, egy folyadéktól csöpögő spárgaszerű izét kap elő, amit rutinos mozdulattal beleilleszt a lyukba. Kész.
Az egész mutatvány nem tartott egy percig. Félve kérdezzük, mennyi az annyi, de nem vészes az extra profit, 10 euróból megússzuk a villámjavítást. Boldogan fizetünk, és távozunk a felbakolva fonnyadó autó felé. Közben hangosan és szaftosan elátkozzuk az összes olyan mérnököt, közlekedési felügyeletet, és marketingest, aki szerint 2013-ban el lehet adni egy autót pótkerék nélkül. De vajon igazunk van?
Nem is olyan régen, a rendőrök még a pótkerék nyomásának ellenőrzésével is szórakoztatták az autóst. Ma már sokszor pótkerék sincsen.
Miért nincs pótkerék?
A legtöbb gyártó helyet és tömeget akar spórolni a pótkerék elhagyásával. Pedig típustól függően mindössze 20-25 liternyi csomagtér, és 10-20 kilogrammnyi tömeg spórolható meg a pótkerék, kerékkulcs és az emelő elhagyásával, cserébe az autó egy egyszerű defekttől is azonnal mozgásképtelenné válhat. Ez a városi – nyugat-európai – embernek nyilván nem okoz akkora lelki törést, ha lyukad a gumi, hívja az segélyszolgálatot, aki ripsz-ropsz megoldja a bajt. De mi van, ha se időnk, se pénzünk nincs ilyen úri mókára és mondjuk egy világvégi szigeten poshadunk? De nem is kell ennyire messzire menni, elég, ha 5 km-nél messzebb csatangolunk a gumistól.
Pótkerék – miben van, mennyiért rendelhető?
Megkérdeztünk pár importőrt, hogy hogyan állnak a pótkerékhez. Íme a tapasztalatok:
Az Audi A1 és A1 Sportback, az RS és hibrid modellekbe, valamint az A3 quattróba, R8-ba és TT-be nem tesznek gyári pótkereket, és ha akarunk se tudunk bele rendelni. A többi típusban mankó, vagy teljes értékű, acélfelnis pótkerék található. A VW modellkínálatában a Sharan amelyikbe nem rendelhető pótkerék, a többi autóba vagy szériában van extraként rendelhető pótkerék, 12700 és 72390 forint közötti összegért. A VW haszonjárművei szinte kivétel nélkül pótkerékkel kerülnek a vevőkhöz.
A Caddy 4Motion érkezik gumijavító szettel, és a T5-ösök kaphatnak szintén javítókészletet, ha a vevő akkora alufelnivel rendeli a járgányt, amely nem férne bele a pótkeréknek készített üregbe. A Škoda jóval szűkmarkúbban bánik a vevőkkel, csak a Praktikban széria a pótkerék, a többi típusba 16510 és 49530 forint közötti felárért rendelhető pótkerék. A SEAT Ibiza és Toledo igazi pótkerékkel, a Leon, Altea XL szükségpótkerékkel érkezik. Az Alhambrában defektjavító van, pótkerék nem rendelhető hozzá.
A Fiat modellkínálatában a Jeep Grand Cherokee, a Wrangler, Wrangler Unlimited és a Lancia Voyager modellekhez széria a pótkerék, az összes többi modell – Fiat, Alfa, Lancia márkáknál Fix&Go defekt javító készletet jár szériában, pótkereket 10 000-30 000 Ft között lehet kapni – modelltől függően.
A Toyota a legtöbb modellnél úgy okoskodik, hogy az alapfelszereltségű modellekhez csupán defektjavító készlet jár, afelett pedig pótkereket kap a vevő. Kivétel persze itt is van, a gazdagon felszerelt Avensis, Verso, panoráma üvegtetős modellekbe szintén csak defektjavító jut. Viszont az Aygo, Yaris Van, Rav4 mind kapott pótkereket. Hasonlóan járt a márka terepjáró kínálata, ott nincs mese, mindegyikhez igazi, teljes értékű pótkereket mellékelnek. A Lexus-nál csupán a CT200h jobban felszerelt változatai és az IS300h amelyikben be kell érni defektjavító szettel.
Peugeot: Az iOn és az 508 RXH defektjavító szettel érkezik, míg a többi modell mind kap valamilyen pótkereket. A 308, 3008 és az 5008-asból a Denon, JBL hifis illetve a hibrid és nagyfelnis változatok tulajainak kell gumijavítóval beérni.
Hyundai: Alapból defektjavító készlet jár a legtöbb modellhez, de Comfort fokozattól rendelhető szükségpótkerék, durván 15-45 ezer forintért, az ix35-ben a jobban felszerelt változatokhoz jár csak pótkerék, az i40-esben alap a szükségpótkerék, Santa Fe-nél pedig a teljesértékű.
A Renault-Dacia listáján a Scénic változatai, a Koleos, Espace, Master, Trafic, Dacia Duster, Dokker és Dokker Van érkezik széria pótkerékkel, a többiekhez pedig 10-20 ezer forintért adnak pótkereket. A Renault Laguna négykerék-kormányzású modelljeihez nem rendelhető pótkerék, illetve a Dacia LPG-s verzióiba szintén nincs hová tenni a pótkereket.
Ne habozzuk
Manapság valamiért az autógyártók úgy gondolják, a pótkerék úri huncutság, és nincs rá igazán szükség. Vannak modellek, ahol már fizikailag sem fér el a pótkerék, ilyen például a
Citroën C4 Grand Picasso 150 lóerős eHDi motoros változata, ahol a pótkerék lehetséges helyét az AdBlue tartály foglalja el. Így itt az amúgy 30 ezer forintért rendelhető pótkerék nem jön szóba, be kell érnünk az utastér padlójába rejtett gumijavító habbal, kompresszorral. Pedig a hab egyáltalán nem jelent megoldást, ha lyukad a gumi.
A kezelési könyv szerint durván 5 kilométer tehető meg az így telehabozott abronccsal, ami valljuk be, elég vérszegény teljesítmény. Emellett életveszélyes is, hiszen az autópálya leállósávban eltöltött idő bármelyik percében átrongyolhat rajtunk egy bóbiskoló bolgár kamionos, vagy egy száguldozó vadkretén. Egy
átlagos kerékcsere fél órán belül letudható, még sötétben, mostoha körülmények között is.
Ugyan a habbal feltöltés ennél kevesebb időt igényel, így a életveszélyben is rövidebb időt töltünk, viszont a kezelési könyv által ígért 5 km-es táv jó eséllyel semmire nem elég, ilyen sűrűn még itthon sincsenek menedéket jelentő benzinkutak. Magyarul elég hamar újból a leállósávban találja magát a sofőr. És hívhatja a trélert.
Mit tud a defekttűrő abroncs?
Bár azt hihetnénk, hogy a defekttűrő abroncs megment a bajtól, ez nem feltétlenül van így. Kilyukadni ez is tud, csupán a megerősített oldalfalú abroncsnak köszönhetően nem egy leeresztett, szánalmas kis gumilebernyeg marad az autó kereke helyén, hanem egy többé-kevésbé még használhatónak látszó kerék.
És használható is, a Michelin ZP – nem a Zöld Pardon a megfejtés, hanem Zero Pressure – leeresztve is használható, megerősített oldalfalú gumiabroncsokat jelöli. Ezek a defekttűrő abroncsok lehetővé teszik, hogy lapos abronccsal is tovább lehessen autózni. A ZP jelölésűekkel 80 km-t tehetünk meg legfeljebb 80 km/h sebességgel, a ZP SR jelölésűvel még 30 km-t tehet meg legfeljebb 80 km/h sebességgel.
A varázslat a megerősített oldalfalban van, amitől ugyan jóval nehezebb lesz az abroncs – míg egy átlagos gumi 10 kg, addig ugyanez a méret defekttűrő kivitelben 14 kg-ot nyom – de szúrt sebbel is végzi a dolgát tovább, a fentebb jelzett távolságig. Persze ezt is minél előbb cserélni, javítani kell, de sérüléstől és a megtett távolságtól függően az abroncs még menthető, nem kell feltétlenül a kukában végeznie.
De ez még nem minden, a defekttűrő abroncsokhoz illik különleges felnit is használni, amely extra peremmel óv attól, hogy a levegőjét vesztett abroncs kanyarban leforduljon róla. A nehezebb, merevebb abroncs különleges futómű hangolást is igényel, a Michelin partner BMW így ilyeneket gyárt, hogy a merevebb falú abronccsal is komfortos legyen az autózás. Megfelelően hangolt futómű hiányában a defekttűrő abroncsok érezhetően kényelmetlenebbek lehetnek a mezei társaiknál.
A teljes értékű pótkerék nemcsak hasznos, hanem szép is
Defektek
A szerkesztőségi statisztika egész széles skálán mozog. Horváth Zsolt eddig megúszta defekt nélkül, míg Szörényi Andrásra jobban rájár a rúd, csak tavaly 3-szor szívott gumibajjal. Én az utóbbi 10 évben 4 defektet gyűjtöttem be, ebből egy volt tesztautós, szintén pótkerék nélküli modellel. Akkor tréler jött szombat hajnalban a kocsiért, amit elvittek a legközelebbi Mazda szervizbe, én meg mehettem Isten hírével gyalog haza. Egy defekt miatt.
Mitől lyukad a gumi?
A szögbe, csavarba hajtás miatti defekt egyre ritkább, helyettük az alattomos kátyúk, illetve a padkázás miatt mennek tönkre a gumik. Utóbbi különösen veszélyes, hiszen sokszor nem is azonnal lyukad a gumi, hanem a sokadik járdára felállás után, vagy teljesen váratlan pillanatban adja fel az abroncs a harcot. Emellett még a megfelelő keréknyomás is fontos, hogy a gumi sokáig jó állapotban maradjon.
Nálunk a szerkesztőségben mindenki azt vallja, hogy legalább egy mankókeréknek kéne lennie minden autóban. Igazunk van?
Létszükséglet, vagy úri huncutság a pótkerék?
Sosem kaptam még defektet, a pótkerék hülyeség!
9% (111)
Pótkerék nélkül egy métert sem mennék
80% (934)
Nem érint a probléma, lánctalpast vezetek
11% (126)