14 szereplő
Kötelező felelősségbiztosítást kínálni elvileg nem a világ legjobb biznisze, de az eddig 12 biztosítótársasághoz illetve biztosítóegyesülethez két újabb szereplő csatlakozik. A Genertel nevű direktbiztosítót a Generali-Providencia dobja be a versenybe, és a 2008-as kampányban újra köthet kötelezőt a TIR biztosítóegyesület, amelyet tavaly eltiltott a PSZÁF ettől a tevékenységtől.
Az elszegényedő autósok a kötelező biztosításuk tarifájára is érzékenyebbé váltak. Tavaly hozzávetőleg félmillió szerződést kötöttek újra, jórészt a kedvezőbb díjszabás, ritkábban a szolgáltatási színvonal különbsége miatt.
Biztosítóváltás: határidők, tudnivalók |
Felmondólevél elküldése: november 30 éjfélig (faxon/ajánlott levélben) Felmondás beérkezése a biztosítóhoz: december 1. Újrakötés végső dátuma: december 31. (2008. 01. 01-re érvényes kötelezővel kell rendelkezni). A váltáshoz meg kell adni a biztosítási kötvényszámot és a régi biztosító nevét. A kártörténeti igazolást (bonusigazolást) beszerzik egymástól a biztosítók, de kikérheti és eljuttathatja a tulajdonos is. Díjak összehasonlítása: pl. biztositas.hu vagy netrisk.hu. |
Váltás: két fontos nap
Mivel a kötelező ugye a másik félnek téríti az általunk okozott kárt, ezért sokaknak a legolcsóbb is jó belőle. A biztositas.hu becslése szerint biztosítóváltáskor idén 20 000 forint lehet az éves átlagos megtakarítás.
Az idei szerződés írásbeli felmondásának (ajánlott levélben vagy telefaxon) december 1-ig kell megérkeznie a biztosítónkhoz. Az új kontraktus megkötésére ezt követően egy hónapunk van még, de december 31-re mindenképp új kötelezővel kell rendelkeznünk. Persze a kilépést és a belépést sem érdemes a legutolsó pillanatra hagyni.
Díjak: fent vannak a neten
Érdemes utánanézni a díjaknak internetes oldalakon (pl. biztositas.hu és netrisk.hu), hátha egy cég épp azt az ügyfélcsoportot akarja megnyerni kedvező díjakkal, amelyikbe mi is tartozunk. Az online kalkulátorokat lázasan tömték adatokkal a szolgáltatók, hogy mától vagy november első napjaira működjenek.
Könnyebbség, hogy előéletünkről a bonus-malus igazolást nem személyesen kell beszerezni és benyújtani. A faképnél hagyott és a 2008-as szerződésünket kezelő biztosító egymás közt elintézi beszerzését a kötvényszám és az előző biztosító nevének közlése után. Aki nem adja meg a kötvényszámát, előző biztosítójának nevét és a kártörténeti igazolást, azt a biztosítók helyből a legmagasabb díjú Malus 4 kategóriába száműzik.
Jövőre plusz 250 millióba kerülhetünk a biztostónknak. Az 1,5 milliárdos meglepetés a túloldalon jön
Kedvező változások
Ha az ügyfél csak bónuszigazolást nem nyújt be, de a többi adata rendben van, akkor az A0 osztályba pottyan. Ilyenkor az új és a régi biztosító 30 napon belül lejátssza egymással a kártörténeti meccset, és 15 napon belül átsorolja az ügyfelet abba a kategóriába, amit autós előélete alapján kiérdemelt.
Fontos tudni, hogy az átsorolás visszamenőleges és a kártörténeti igazolást továbbra is kikérhetjük, majd eljuttathatjuk saját magunk is, csak ennek elintézése az idei szezontól már nem feltétlenül az ügyfél kötelessége.
Jól jártak az autósok azzal a módosítással is, hogy kártörténeti igazolás híján 90 nap után sem kerülnek át A0-ból Malus 4-be, ellentétben az eddig gyakorlattal.
Máshol ez nem így megy
Európa többi országában nem jellemző a hazai gyakorlat. Másutt nem csupán egy hónapban válthatnak az autósok, ezért nincs is a miénkhez hasonló kampány.
Talán jobb lenne nálunk is elhagyni az egész hacacárét, aminek ellenszenves velejárója, hogy két ugyanolyan autóra más árakon kapjuk a kötelezőt a kampány időszaka alatt és év közben egy márkakereskedésben megvásárolva.
Jó hír, hogy ezentúl nem éri majd meg újrakötni biztosításunkat a meglévő társaságnál, azonos felállás esetén egységes tarifák várhatóak a meglévő és az elcsábítandó ügyfelek számára.
A piac közel felével rendelkező Allianz is letett a korábban eltérő díjszabásról az új és a régi ügyfelek számára.
Kötelező: 250 milliós emelés
A téli hónapokra szüneteltetheti a kötelező biztosítást a tulajdonos, ami 2008-tól a bejelentés napján lép életbe, nem a következő hónap elsejétől. Oldtimerek és hobbiautók tulajdonosai számára tűnik kézenfekvőnek ez a megoldás, akik ritka autójukra jövőre is választhatnak kedvezményes biztosítást az Allianznál.
Nem árt gondolni arra, hogy január 1-jétől a kötelező biztosítás a dologi károk esetében 500 millió, a személyi sérülés miatti káreseményenként az eddig 1250 millió helyett 1,5 milliárd forintos összeghatárig áll helyt. A kötelezőt elbliccelni, a rendesen fizetők rovására élősködni: igazi patkányság.