A pokoli lángokkal égő Norte-Dame felvételeit látva mindenki agyában pörögni kezdtek a kétségbeesett gondolatok. Miért nem tudják eloltani? Mit lehetne még tenni? Repülőkről esetleg? Ez az ötlet merült fel Donald Trump Twitter-üzenetében is, amire több szakértő is reagált.
Elmondták, hogy városi környezetben személyvédelmi szempontok miatt nem szokták ezt az módszert alkalmazni. Egy nagyobb repülővel több tonna vizet is nagy sebességel a földre lehetne zúdítani, a párizsi esetben figyelembe kell venni továbbá a meggyengült épületszerkezetet, egy ilyen próbálkozás akár a falak ledőlését is eredményezhette volna.
De nem csak ilyen környezetben kétséges a repülőgépes oltás haszna. Több cikk is foglalkozik a témával, és a szakértők, erdőtüzekkel foglalkozó tűzoltók állítják, nem sokat ér az égből végzett oltási tevékenység.
A tévében működik
Megszokott felvétel a hírcsatornák közvetítéseinél az erdőtüzet oltó repülő, helikopter. Messziről látszik, mutatja a hatalmas erőfeszítést, de több szakértő, tűzoltó szerint körülbelől csak ennyi haszna van.
A félreértést az okozza, hogy a repülőgépről szórt anyag az esetek nagy százalékában nem az oltást szolgálja. A színes, égésgátló szerrel a tűz terjedésének lassítása a cél, olyan területre szórják, amit még nem emésztettek el a lángok. Lokális tüzeknél, menekülőút biztosításánál használnak vizet is. Így nyernek időt a földi egységeknek a felvonuláshoz, és az oltási tevékenység megkezdéséhez.
Problémát jelent, hogy a levegőből oltani rendkívül nehéz és rizikós feladat. A szél nagyban befolyásolja a sikert, és a repülőgépnek kritikusan alacsony sebességgel kell haladnia, hogy pont a célterület felett engedje ki a rakományt. Ez nem mindig sikerül, a kiszórt anyag ráadásul a környezetre is káros hatással van, ezért nem vethető be bármilyen területen.
A politikusok viszont rendkívül szeretik, eröltetik az alkalmazását, mert a tévéhiradókban nincs ennél jobb módja mutatni azt, hogy ők mindent elkövettek és az összes létező eszközzel a tűz megfékezésén dolgoznak.
Az Egyesült Államokban tavaly 296 millió dollárt (83,7 milliárd forint) költöttek repülőgépes tűzoltásra, ez az összeg 2004-ben még csak 171 millió volt. A szolgáltatást privát cégek adják, amelyek természetesen benyújtják a számlát az elvégzett munka után, egy oltásra használt repülő átlagos készenléti díja 14 000 dollár (4 millió forint) naponta, a levegőben töltött munkaórákért pedig 4200 dollárt (1,2 millió forint) kell fizetni.