Igazán érdekes tétel került nemrég kalapács alá egy párizsi aukciósháznál: egy Martin-Baker katapultülés, amelynek fejlesztését az amerikai haditengerészet kezdeményezte az ötvenes években. Addig a pilóták szimplán kimásztak a nyitott pilótafülkékből, ha baj volt. Természetesen ejtőernyővel a hátukon.

Ez a szék garantáltan a kerti medencébe katapultál a meló végén 1

Az árverésre bocsátott tétel ezen ülések egy ötödik generációs modellje, amelyet olyan repülőgépekbe szereltek, mint például az F-4 Phantom, az F-86D Sabre, a Vought F-8 Crusader, az A-6 Intruder vagy a Dassault Mirage III.

A képeken látható Martin-Baker Mk 5 1962-ben készült és egy német lajstromjelű gépben szolgált. Az árverésen 7150 eurónál csapott le harmadjára is a kalapács, ez átszámítva 2,3 millió forint.

Ez a szék garantáltan a kerti medencébe katapultál a meló végén 2

Ezeket a székeket 15 kilométeres magasságig lehet használni, a maximum sebesség, amelynél katapultálni lehet 1140 km/óra. A katapultálás után két ernyő nyílik ki, hogy stabilabb legyen az út lefelé.

Ez a szék garantáltan a kerti medencébe katapultál a meló végén 3

Végül pedig egy érdekes videó arról, hogyan kezdődött ezeknek a katapultüléseknek a fejlesztése.