Napjaink legnépszerűbb autói kétségkívül a városi „terepjárók”, más néven SUV-k. Ezek a járművek azt az érzetet sugallják (pláne ha összkerékhajtással vásároltuk), hogy akár komolyabb terepre is ki lehet velük merészkedni.
De a valóság kőkemény, a fizika törvényei pedig makacs dolgok, és általában így végződik, ha egy gyári felszereltségű Dacia Duster, Nissan Qashqai, Toyota RAV4 – vagy bármelyik kisebb SUV – a célszerszám:
Szóval ész nélkül az ilyen autókkal nem érdemes feszegetni a terepjárást, pláne egy kiadós eső után, de van megoldás. Ezeket a rövid tengelytávú, a személyautóknál magasabb felépítésű járműveket néhány egyszerű trükkel fel lehet készíteni a mostoha körülményekre, és nem kell majd MTZ-t hívni, hogy kirántsanak a ganéból.
Terepgumi
Ha nem akarsz a harmatos füvön tehetetlenül forogni, mint a hátára fordított büdösbogár, akkor bizony nem árt beszerezni egy „rücskösebb” terepgumit. Egy kimondottan terepre gyártott abroncs ér annyit, mint az összkerékhajtás, hiszen hiába hajt mind a négy kereked, ha csak kapar, de nem tudsz vele megmozdulni.
Csörlő
Rengeteg kellemetlen szituációból kihúzhatod magad, ha van egy csörlő az autódon. Ez nem csak arra jó, hogy egy másik autót kihúzz a sárból, de arra is tökéletes, hogy magadon segíts, ha például kikötöd egy fához a kampós végét és szép lassan kivonszolod magad a szorult helyzetből.
A csörlő használatát néhány hónapja remekül demonstráltuk virtuális környezetben. A valóságban sem működik ez másként.
De nem csak motoros, a gallytörőre szerelhető csörlős megoldások léteznek. Például itt van egy felnire erősíthető eszköz, ami mondhatni zseniális.
A Bush Winch nevű kiegészítő feleslegessé teszi a drága, esetleg saját erőforrást igénylő csörlők beszerzését, ugyanis a jármű saját hajtását használja, miközben az egypontos rögzítésnél stabilabb, biztonságosabb megoldást is kínál. Az öt- vagy hatanyás felnikre szerelhető orsó a készlethez járó új rögzítőanyákra egyszerű mozdulattal felhúzható, erre megy a másik végén stabil ponthoz erősített kötél, aztán elég sebességbe tenni a járgányt, és szépen lassan addig csévélni, míg kimászik a csávából.
Keresőlámpa/reflektor
Ha a kocsi orrára vagy tetőre keresőfényt, reflektort szerelsz, akkor ehhez is van egy remek tippünk, hogyan legyen még hatékonyabb. A Tungsramnál például lehet kapni olyan LED izzót, amelyet a hagyományos lámpák foglalatába lehet betekerni, és nem kell semmilyen átalakító, hogy működjön. Mivel a LED fénye közelebb áll a napfényhez, így olyan fényforrást szerelhetsz az autóra, a már meglévő lámpaegységbe, amivel tisztábban láthatod a tájat, a környéket.
Ha ilyet választasz, akkor azt ne feledd, hogy ezt az autó fényszóróiba nem rakhatod be, ugyanis itthon tilos ilyen lámpákkal részt venni a közúti közlekedésben!
Gallytörő
A suvokra manapság csak a divat kedvéért szerelnek gallytörőt, de ennek valójában az a funkciója, hogy megvédje az igen sérülékeny hűtőegységet, amely általában az autók orrába van helyezve, a motor elé.
Szóval legyen az egy másik autó, egy vastagabb ág vagy ne adj isten egy nagyvad, amivel ütközünk, a gallytörő bizony igen nagy költségektől tudja megóvni az embert.
Fűrész
Ha elindulnál kicsit mókázni az erdőbe, vagy netán vadászni mész, akkor dobj be a biztonság kedvéért egy kézi vagy kisebb motoros fűrészt a csomagtartóba, hiszen soha nem lehet tudni, mi vár egy ismeretlen, ritkán használt erdei földúton. Simán lehet, hogy az utadat állja majd egy kidőlt fa, és emiatt visszafordulni elég kellemetlen lenne.
Ha óvnád a fényezést
Ha félsz attól, hogy a gallyak, bokrok összekarcolják az autód fényezését, akkor rakass rá fóliát. Én a sötétzöld matt színt ajánlanám, vagy ha nagyon elvetemült vagy, akkor terepszínűre is fóliáztathatod a vasat. Nem csak megvédi a gyári fényezést, de piszok menő is lesz.
Alább egy egész jó példa az átalakításra, bár ez már tényleg komolyabb off-roadra lett építve. A fent leírtakon kívül emeltek a hasmagasságon és a levegőszűrőt is jó magasan vezették ki, hogy még véletlenül se szívhasson vizet a motor.
NAGYON FONTOS!
Csodát ne várj, így se vágj neki eszetlenül az erdőnek és ne hidd azt, hogy Lada Niva, Suzuki Jimny, Land Rover vagy Jeep lett az autóból. A fenti praktikák inkább csak közepes terepre alkalmazhatók, amelyeken ezek nélkül jó eséllyel elvérezne az autód.