A fenti képről sokaknak a Titanic süllyedésének filmbeli jelenetei juthatnak eszébe, de a fotón szereplő hajó egyáltalán nem süllyed, ez az egyik természetes állapota. A furcsa állása miatt különleges hajó az RP FLIP, azaz a Reserach Platform FLoating Instrument Platform nevet viseli.

Ez a világ egyik legfurcsább hajója 1

A tengeri járművet még 1962-ben építették az óceánok felszíne alatt terjedő hanghullámokat feltérképezésére. A függőleges állásba forduló hajó stabilabb és hatékonyabb, mintha érzékelők egy sorát engednék le egy kötélen vagy egy láncon a folyamatosan mozgásban lévő vízbe.

A 355 láb (108,2 méter) hosszú hajó első 91 métere üreges, melyet vízzel fel lehet tölteni. A folyadék tömege miatt a kutatóhajót függőleges állásba lehet fordítani, miközben a hajó hátsó része folyamatosan a vízfelszín felett marad, a kutatók biztonságban vannak a platformon. A rendkívül alacsonyan lévő súlypont miatt az RP FLIP-et még a komolyabb hullámzások sem ingatják meg nagyon, de ha szükséges, rögzíteni is lehet az óceán fenekéhez.

Ez a világ egyik legfurcsább hajója 2

A fedélzet kialakításakor a tervezőknek számolniuk kellett azzal, hogy a vízszintes nem mindig marad vízszintes a tengeren. A legtöbb helyen ez persze nem okozott problémát, polcokkal és szekrényekkel a legtöbb tárolási feladat megoldható mindkét állásban, azonban a mosdókagylónál már más a helyzet.

Ez a világ egyik legfurcsább hajója 3

Az RP FLIP a mai napig üzemel, San Diego kikötőjéből szokták kivontatni a nyílt vízre az erőforrással nem rendelkező hajót: ezzel a megoldással nem zavarja a mérések pontosságát a járó motor rezgése, illetve zaja.

Keresd az élet első osztályú pillanatait a Facebookon is, kövess bennünket!

Kövess minket a Facebook-on!