Megdöbbentő változásokat hozott a világgazdaságban a koronavírus-járvány és annak áttételes hatásai. Ha csak a nyers számokat nézzük, kiválóan állunk, hiszen az Interbrand által listázott 100 legértékesebb globális vállalat kilenc százalékkal növelni tudna összértékét (amely elérte a 2336,5 milliárd dollárt). A valóság azonban az, hogy ezt a növekedést egy maroknyi gigavállalat hozta össze. A három listavezető vállalat ma már a teljes százas lista értékének 30 százalékát (!) teszi ki, míg 2010-ben ez az arány „csupán” 16 százalék volt.

Interbrand TOP 10 legértékesebb vállalat

Márka Abszolút
helyezés
(2020)
Abszolút
helyezés
(2019)
Márkaérték
(mrd dollár)
2020
Márkaérték
(mrd dollár)
2019
Márkaérték
változás
2019->2020
           
Apple 1 1 322,999 234,241 37,9%
Amazon 2 3 200,667 125,263 60,2%
Microsoft 3 4 166,001 108,847 52,5%
Google 4 2 165,444 167,713 -1,4%
Samsung 5 6 62,289 61,098 1,9%
Coca-Cola 6 5 56,894 63,365 -10,2%
Toyota 7 7 51,595 56,246 -8,3%
Mercedes-
Benz
8 8 49,268 50,832 -3,1%
McDonald’s 9 9 42,816 45,362 -5,6%
Disney 10 10 40,773 44,352 -8,1%

Átélve a karantént, a távolságtartást, az érintésmentességet, egy cseppet sem csodálkozhatunk azon, hogy a világ 100 legértékesebb vállalatát elemző Interbrand listán az online kereskedelemmel foglalkozó Amazon növelte a legnagyobb mértékben az értékét (+60%), a legtöbbet pedig két streamingszolgáltató, a Spotify (+22 hely) és a Netflix (+24 hely) lépett előre a rangsorban.

Miközben a vásárlás, a szórakozás, a kommunikáció új módjait támogató szolgáltatók szárnyaltak, az autóipar újabb nehéz évet könyvelhetett, könyvelhet el. A küzdelmes második negyedév után ugyan kezdenek magukra találni a gyártók, a visszaesés így is drámai mértékű. Jól látható, hogy csak a lista élén álló, eleve erős márkák tudták megőrizni relatíve jó pozíciójukat a százas listán. A Tesla két év távollét után tért vissza a legértékesebbek közé.

Az Interbrand márkaérték-felmérése a vállalat pénzügyi teljesítménye és versenyképessége mellett számos egyéb szempontot is figyelembe vesz. Ilyenek a vállalatok globális hatását és a fenntartható fejlődést előirányzó tevékenységei, a márka vásárlásra motiváló ereje, de meghatározó szerepet játszik benne az ügyfélhűség, a tehetséges munkaerő csábítási és megtartási képessége is.