A Magyar Nemzeti Bank a Millenniumi Földalatti Vasút megnyitásának 125. évfordulója alkalmából 2000 forint névértékű emlékérmét bocsát ki május 3-án. Az emlékérmét a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakmai közreműködésével Bitó Balázs iparművész tervezte.

1896. május 2-án Budapesten indult első útjára a millenniumi földalatti vasút, az európai kontinens első földalattija. A nagyszabású, országos, ezredévi kiállítás megnyitására készült földalatti vasúton Ferenc József uralkodó is utazott.

Építésekor a korszak legmodernebb építési megoldásait alkalmazták, többek között az ipari szintű vasbeton technológiát. A vasúton automata mechanikus biztosítóberendezés akadályozta meg a kocsik egymásra futását. Az eredeti kocsik a világon egyedülálló módon – persze többszöri felújítással – 77 évig, a vonal 1973-as korszerűsítéséig közlekedtek. A népszerű nevén Kisföldalatti az Andrássy úttal együtt 2002 óta a világörökség részét képezi.

Ritka kincset adnak ki a magyar Kisföldalattiról 1

Az emlékérme előlapjának központi motívuma a Millenniumi Földalatti Vasút egyik megállójának metszetét ábrázolja egy XIX. századi rajz alapján. A megálló ábrázolása egyértelműen láttatja a kéregvasút jellegzetességét, a földfelszíntől való rövid távolságát. A megálló műszaki megjelenítését korabeli ruhákba öltözött alakok teszik élővé.

Az emlékérme hátlapján központi motívumként a földalatti vasút (Budapesti Földalatti Közúti Villamos Vasút Rt., BFKVV-féle) faburkolatú motorkocsija látható oldalnézetből ábrázolva. A színesfém emlékérme 75% réz és 25% nikkel ötvözetéből készült, súlya 27 gramm. Az emlékérme korlátozott példányszámban jelenik meg, összesen 8000 darab készíthető.