Ha valóban egy igazi Forma-1-es autót szeretnénk a birtokunkban tudni, kis túlzással végtelen mennyiségű nullának kellene szerepelnie a bankszámlán lévő összeg végén. Ezért marad sokak számára csak álom, hogy egy nap autóversenyzők legyenek, de az elmúlt években egyre elérhetőbbé és kifejezetten felkapottá vált a szimulátorozás, ahonnan egyre gyakrabban kapaszkodnak fel a valós világba.
Persze az online műfajban is határ a csillagos ég, de a realitások talaján maradva annak az összegnek a töredekéből, amit a valós versenyzés követel(ne) meg, egészen komoly felszerelést lehet összerakni, amivel sikeresebb karriert is befuthatunk. Megint más a helyzet azonban, ha ezt a kettőt szeretnénk ötvözni – akkor tényleg mélyebbre kell nyúlni a zsebben.
Mennyi is az annyi? Nos, az eBay oldalán jelenleg 40 ezer fontért, azaz valamivel több mint 17 millió forintért csaphatunk le egy olyan szimulátorra, ami nemcsak külsőre, de arányaiban is a Ferrari autójára hajaz. Az F8-ra keresztelt szimulátor amennyire lehet, megpróbál testközeli élményt nyújtani a kagylóüléssel, a pedálkialakítással, illetve a kormánnyal, de nyilván nem lesz teljesen olyan az összérzés, mintha valóban egy Ferrari ülnénk be.
A hirdetésben nem taglalják részletesen a gép specifikációit, mindenesetre amit a képekből le lehet szűrni, hogy máris három képernyőn szemlélhetjük, mi történik körülöttünk a pályán. Ehhez jár egy F1-es stílusú kormány, egy billentyűzet, valamint egy asztali számítógép. Jelenleg egy garázsban őrzik a szimulátort, miközben McLarenek, Mercedesek és Porschék veszik körbe.
Egy sportszedán áráért ráadásul egy méretes nappalit is igényel, de aki lecsap erre a szimulátorra, jó eséllyel fülig ér majd a szája benne ülve. Aki 17 millió forintnál olcsóbban szeretné megúszni a szimulátorozást, jobban teszi, ha elutazik a maranellói és a modenai Ferrari Múzeumba, ahol 25 euróért, azaz kevesebb mint 9 ezer forintért egy hétperces futamban vehet részt, bár látványra közel sem annyira élethű, csak menet közben.
Szimulátorból a Forma-1 előszobájába
A török Cem Bölükbaşı példája is bizonyítja, hogy némi szerencsével valóban megvethetjük a lábunkat a kevésbé virtuális sorozatokban, akár komolyabb szinten is. Bölükbaşı 2017-ben kezdett profi szimulátoros pályafutásba, megfordult többek között az F1 online bajnokságában is – 2018-ban például a Toro Rosso e-sportolójaként indulhatott. 2020-ban végül a Formula Renault Esport Seriesben koronázták bajnokká.
Már ezt megelőzően kacérkodott az igazi versenyzés gondolatával, ennek jegyében állt rajthoz az európai GT4-es sorozatban. Tavalyelőtt már teljes idényt futott egy BMW M4 GT4-gyel, és második lett a Pro-Am Cup értékelésében. Miközben maradt a GT világában, belekósolt a formulaautózásba is: a téli ázsiai F3-as sorozatban konstans pontszerzéssel kilencedik lett, majd néhány hónappal később az Euroformula Open mezőnyéhez csatlakozott.

Első török versenyzőként vajon meddig jut a Forma-2-ben?
Habár erősebb mezőnyt is vonultatott már fel fennállása során a széria, Bölükbaşı hamar felvette az élmezőny tempóját, amit mi sem mutat jobban, hogy a Hungaroringen rögtön az első versenyét megnyerte. Barcelonában újra felállhatott a dobogó tetejére, emellett három-három alkalommal végzett másodikként, harmadikként, így annak dacára, hogy az év első három fordulóját kihagyta, ötödik lett a pontversenyben.
A 24. születésnapját február 9-én ünneplő Bölükbaşı idén egy jókora ugrással már a Forma-2-ben bizonyíthat a Charouz Racing Systemmel.