A 134 ezer tonnás Prism Courage nevű gázszállító tanker történelmet írt azzal, hogy a világon elsőként kelt át emberi beavatkozás nélkül egy óceánon. 10 ezer kilométeres útja során csak az első szakaszon, a texasi Freeport kikötőjéből történő kinavigálásnál irányította ember a hajót. Miután átkelt a Panama-csatornán, az út maradék részét a mesterséges intelligencia intézte.
A Hyundai tulajdonában álló Avikus által fejlesztett HiNAS 2.0 nevű szoftverrendszer kamerák és szenzorok segítségével felügyelte az utat és megfelelő módon reagált a történésekre. Mindezt a lehető leghatékonyabban és leggyorsabban próbálta tenni, nem feledkezve meg a hajózási szabályokról sem.
Az ilyen hajókban egy ideje már található a repülőkéhez hasonló robotpilóta-üzemmód, de ezt a nyílt vizeken nem szokás alkalmazni, az óceánon történő hajózás túlságosan is komplex feladat volt a korábbi rendszereknek. A HiNAS 2.0 segítségével távvezérelhető, illetve önvezető üzemmódba is kapcsolható egy ilyen tanker is. A mesterséges intelligencia meghatározza az optimális utat és sebességet, figyeli az időjárást, a hullámok magasságát, és a többi hajótól is biztonságos távolságot tart.
A Prism Courage 33 nap alatt tette meg végül a mérföldkőnek számító utat, mely során 7 százalékkal kevesebb üzemanyagot és 5 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsátott ki a korábbi, emberek irányította utakhoz képest.
Korábban Európában is bemutattak egy önvezető hajót, arról itt olvashatsz: