Az Airstream igazi amerikai legenda, az alapító, Wally Byam 100 évvel ezelőtt, magánvállalkozásban kezdett lakókocsikat építeni, az 1930-as évekre pedig – az ugyanebben az üzletben utazó Bowlus dizájnjának lenyúlásával – előállt USA ikonikus, áramvonalas, alumíniumkasztnis vontatható otthonaival, melyeket kismillió fotón, filmben láthattunk azóta.

Az Airstream azóta is sikeresen működik, kisebb és nagyobb, természetesen folyamatosan korszerűsített modelljei jól fogynak, ám most a cég szintet lépne, melyhez a Porsche dizájn-leányvállalata, a Studio F.A. Porsche segítségét vette igénybe.

Az Airstream a Porschével közösen egy nagyon 21. századi, az energiatakarékosságot szem előtt tartó, mondhatni elektromos autókhoz szánt lakókocsi-tanulmányt (Concept Travel Trailer) alkotott meg, amelyet csütörtökön számítógépes grafikákon mutattak meg, mielőtt 10-én, azaz ma a texasi Austinban zajló SXSW expón 1:3 méretarányú modellként is lelepleznek.

Kattints a képre, galéria nyílik!

Alvásra készült ez a Porsche 1

A tanulmány kimondottan nagy hangsúlyt helyez az aerodinamikai hatékonyságra, a minél kisebb légellenállásra, mind a homlokfelületet, mind a farrészt ehhez szabták, a padlólemezt pedig gyakorlatilag teljesen simává tették. A légkondicionálást, a pótkereket, a víztartályokat, az akkumulátort mind-mind a padlólemez és a beltéri padló között kialakított 10 hüvelyk – kb. 25 cm – mélységű térben helyezték el.

Az Airstream-lakókocsik történetében első ízben kapott a modell a fejteret növelő felnyitható plafont, valamint emelhető-leereszthető felfüggesztést: a cél az volt, hogy használaton kívül minél kompaktabb legyen a lakókocsi, hétköznapi városi otthonok garázsaiba is könnyen beállítható legyen, ami szélesebb rétegek számára teheti lehetővé a lakókocsik birtoklását. (Az állítható felfüggesztésmagasítás esetén a rossz minőségű utakon nyújt segítséget.)

Az aerodinamikai hatékonyság növelése mellett az anyaghasználatra is ügyeltek: a klasszikus alumíniumos külső alatt a konstrukcióhoz többféle kompozitot, egyebek mellett szénszálas anyagokat használtak fel, a könnyebb szerkezet a villanyautók számára is segítség lesz a vontatásban.

A belső kialakításnál a tér maximalizálását tartották szem előtt. Ennek első eleme a vízszintesen elválasztott, nyitható hátsó fal, mely kinyitja a teret a természetre, az alsó fal természetesen üldögélésre is alkalmas. A lakókocsi hátuljában található könnyedén átalakítható társalgó-étkező-hálórész, a térérzetet pedig a már említett felnyitható tető mellett a szinte a teljesen végigfutó ablakok is növelik.

Alvásra készült ez a Porsche 24

Kép: Airstream.com

Az első részen a fürdőszoba és a kiskonyha osztozik – szó szerint, ugyanis a két irányba nyíló ajtónak köszönhetően kizárólag a WC is elszeparálható, hogy a fürdő szabadon maradt része helyet adjon a felhajtható pultnak.

Az elmés megoldásoknak köszönhetően kívülről kis Porsche-Airstream belülről a nagyobb modellek helykínálatát nyújtja.

Ahogy említettük, csak tanulmányról van szó, de az Airstreamnél hangsúlyozzák, hogy ahogyan a korábbi koncepcióik esetén, ebből a munkából is sok tanulságot, megoldást átemelnek majd a szériagyártású lakókocsijaikba.

Alvásra készült ez a Porsche 25

Kép: Airstream.com