A szén- és műtrágyamágnás Andrej Melnyicsenko hajóját, a Sailing Yacht A-t még 2022 márciusában foglalták le az olasz vám- és pénzügyőrség emberei a trieszti kikötőben az ukrajnai háború kapcsán az orosz oligarchákra kivetett szankciók keretében.

A hajó maga egy csoda, a híres francia tervező, Phillippe Starck munkája, melyet a német Nobiskrug épített meg.

Az „A” – a milliárdos azért ezt a nevet adta neki, mert azt akarta, hogy a regiszterekben az első helyen szerepeljen – 2017-es megépülésekor, és azóta a világ legnagyobb vitorlás magánjachtja, árbócai 100 méter magasba emelkednek, a 143 méter hosszú hajótestben nyolc fedélzeten 20 vendégnek van hely a lakosztályokban, a legénység 54 fő. A helikopterleszálló és az úszómedence megléte magától értetődő, de az A-nak akad még ezen a szinten is különleges vonása: a fenekébe plexibuborékot építettek, hogy az utasok onnan kémlelhessék a tenger mélyét.

Egy ország is alig bírja fizetni ezt a luxushajót 1

Igen, azok normál vitorlások az A mellett (Fotó: Getty Images)

Miután Melnyicsenko értelemszerűen azóta sem jelentkezett a hajójáért, a trieszti kikötőben álló gigajachtot egy, a gyártó által biztosított 20 fős stáb tartja karban az olasz állam költségén, ez viszont kezd terhessé válni.

A hajó kb. 530 millió eurót (197 milliárd Ft – ez hajszál híján duplája a Magyarország 2023-as költségvetésében tervezett gépjárműadó-bevételnek) ér, egy ilyen luxusjármű fenntartása évente elviszi árának 10%-át. Az olaszok szabadulnának már tőle, ám nem egyszerű az ilyesmi.

Egy ország is alig bírja fizetni ezt a luxushajót 2

Andrej Melnyicsenko, mögötte a szőke férfi a volt Forma-1-es versenyző Nyikita Mazepin apja, Dmitrij Mazepin (Fotó: Getty Images)

„Nos, ez a közpénz pocsékolása, szégyen. A mai napig több mint 7 millió eurót költött a hajóra az olasz állam, és ezt biztos sosem látjuk viszont, mert kitalálnak majd valamit, miért ne fizessék meg” – mondta Trieszt polgármestere, Roberto Dipiazza, rámutatva, hogy csakis akkor adhatnák vissza a lefoglalt jachtot, ha az állam felmerült költségeit megtérítené a tulajdonos.

„Az is óriási pénz. Ha pedig a tulajdonos úgy dönt, az állam nyakán hagyja a hajót, jön a következő probléma: kinek lehetne eladni egy ilyen jachtot?” – tette hozzá.

Nem ez az első oligarchajacht, melyet magára hagytak, nemrégiben írtunk Andrej Gurijev két hajójáról, ám bármennyire is fényűzőek, az a kettő együtt nem ér annyit, mint a Sailing Yacht A.

Egy ország is alig bírja fizetni ezt a luxushajót 4

Egyszerűen A, hogy a lista elején trónolhasson (Fotó: Getty Images)