A második világháborút követő szűkös, sötét évek után, az 1950-es évtized közepe táján már felmerült, hogy a világégés alatt a vadászrepülőkhöz kifejlesztett, a hangsebesség átlépésére is alkalmas sugárhajtást a személyszállításban is bevessék.
Az ezt célzó deltaszárnyú, szuperszonikus repülő első tervei 1954-ben készültek el, majd 1962-ben a British Aircraft Corporation és a francia Aerospatiale (akkoriban még Sud Aviation) együttműködési megállapodást kötött a gép kifejlesztésére és megépítésére.
A Concorde első tesztrepülésére 1969-ben került sor, az általános repülési engedélyt csak 1975-ben kapta meg az addigra a tervezett büdzsét hússzorosan(!) átlépő, a tervezett rendeléseket ellenben végül bő 22-szeresen alulmúló – 450 darabban bíztak, végül csak 20 készült – repülőgép.
A Concorde pénzügyileg hatalmas bukásnak bizonyult, ám szűk három évtizeden keresztül így is a polgári repülés csúcsát jelentette, a 90-120 utas teljes luxusban és hihetetlen sebességgel utazhatott, a New York–London távolság 2 óra 52 perces, valamint a London–Sydney út 17 óra 3 perces teljesítése a mai napig rekord.
A gépeket a British Airways, az Air France és a Singapore Airlines üzemeltette, a fedélzeten pedig igazi fine dining élményben részesültek az utasok. A damasztterítők, -szalvéták és a legfinomabb porcelánok csak a kezdetet jelentették, a kínálatban mindig jelen volt dinnye és egyéb friss szezonális gyümölcsök, a füstölt lazac, az Angus-steak, a homár, a tengeri sügér, a kaviár, a báránysült, sőt, már akkoriban kínáltak vegetáriánus, valamint halal/kóser fogásokat is.
A Concorde pályafutását – a folyamatos pénzügyi veszteségek mellett – egy tragikus baleset pecsételte meg: bizonyára sokan emlékeznek az amatőr felvételen is rögzített katasztrófára, amikor az Air France 4950-es, Párizsból indult, New Yorkba tartó járata 2000. július 25-én lángolva zuhant le a franciaországi Gonosse-ban, a teljes személyzet és mind a 100 utas halálát okozva.
Korabeli híradás a gép lezuhanásáról
A tragikus eset után, javításokat követően még indítottak néhány Concorde-ot, de 2003. november 23-án végleg lezárult a történet, a brit-francia csúcsgép utoljára indult normál járatként Londonból, hogy aztán alig egy órával később landoljon is a szintén angliai Bristolban.
A konkrét gép később a manchesteri Runway Visitor Park múzeumba került, ahol idén október 27-én díszvacsorán emlékeznek meg a Concorde „nyugdíjazásának” 20. évfordulójáról.
Az utolsó, manchesteri landolás
Az eseményen hangár- és géplátogatás, az ikonikus orr lehajtása várja majd a vendégeket, akik aztán négyfogásos gourmet-vacsorát kapnak, miközben egy neves brit opera-énekesnő szórakoztatja őket.
Bár a 90 fontos (40 ezer Ft) belépőt szinte bárki megengedheti magának, a rendezvényt igen úrinak tervezik, a dress code black tie, azaz a férfiaknál szmoking, a hölgyeknél koktélruha vagy nagyestélyi lesz.