Nemrég egy ausztrál kutatás mutatott rá, hogy azoknál, akik 24 óra alatt kevesebb mint 4-5 órát aludtak, a baleset kockázata közel megkétszereződött. A fáradtságot azonban nem lehet tisztán annak alapján definiálni, hogy hány órát kellene aludni: valakinek már a 6,5 óra is elég lehet, másnak pedig a 7 is kevés.
Éppen ezért fordítottuk meg kicsit a dolgot, és mutatjuk meg azokat a jeleket, amelyek észlelése esetén az első biztonságos helyen érdemes leparkolni az autót és pihenni valamennyit.
Elalvás
A fáradtságnak nincs nyilvánvalóbb – és a volán mögött félelmetesebb – jele az elalvásnál. Nem kell ahhoz túl extrém eset, hogy nappal elnehezüljenek a fáradt sofőr szemhéjai, bár az tény, hogy egy ingerszegény környezet (pl. autópálya) nagyobb eséllyel altat el mindenkit.
Nem tudod, hol jártál az előző percekben
Szintén a fáradtság egyik jele az agy „kikapcsolása”. Ha úgy autóztál kilométereket, hogy hirtelen visszagondolva nem emlékszel egyetlen épületre, autóra vagy akár sebességváltásra sem, akkor már érdemes megállni. Állj meg akkor is, ha elbambultál: üresen nézel magad elé, mielőtt felocsúdsz, hogy az elmúlt percekben nem is voltál jelen tudatosan a forgalomban.
Nem megfelelő autóirányítás?
Bénázol sebességváltáskor? Minden elinduláskor lefulladsz? Konstans tempó helyett el-elkúszik a sebességjelzőn az érték autópályán? Ezek mind lehetnek annak jelei, hogy jó lenne szundiznod egyet. Végtagjaid ezekben a helyzetekben nem úgy reagálnak az agyból elinduló utasításokra, mint ahogy azt kipihenten tennék. Leugrasz a kuplungról, elnehezül, vagy súlytalanná válik a lábad, amikor stabilan tartanád, vagy egy picit olyan irányba kormányzod az autódat, amerre nem is akartad. Ilyenkor a reflexek sem az igaziak már, a reakcióidő megnyúlik, és közel sem biztos, hogy a tested a jó manővert végzi el baj esetén.
Stressz
Felbosszant, hogy az előtted álló 40-nel megy az 50-es táblánál, vagy lassan indul el a lámpánál? Oké, ez mindenkivel előfordulhat, viszont ha már annyi energiát fordítasz a puffogásra, hogy az ordibálásban, káromkodásban vagy hosszasan hallatszó dudaszó formájában jelentkezik, az arra utalhat, hogy veled sem oké minden a volán mögött, túl fáradt vagy a vezetéshez. A stressz, a feszültség rontja a koncentrációképességet, ami egy figyelemigényes tevékenységnél nem előnyös.
Fontos minden esetben hangsúlyozni, hogy ha ezeket észleljük menet közben, a tuti megoldás a megállás és a pihenés. Szinte semmit nem segít, ha lehúzod az ablakot, a rágózás és cukorkaszopogatás pedig csak ideig-óráig használ. Egy kávé vagy egy energiaital már hosszabb időre adhat löketet a folytatáshoz, ám amikor a koffein hatása múlik, még tovább fokozódhat a fáradtságérzetünk.
Az emberi szervezet hosszú távon működésképtelenné válik alvás nélkül, evolúciós igényünk az éjszakai, többórányi pihenés. Adjuk is ezt meg magunknak, testünk tényleg így teljesít a legjobban! Érdemes tehát – főként, ha hosszú útra készülünk – fejben tartani, hogy a közlekedés veszélyes üzem, ahol magunkért és másokért is felelünk. Csak kipihenten vezessünk!
HIRDETÉS
Feszültség? Alvászavar? – Sedacur forte
A Sedacur forte a valeriána, komló és citromfű kivonatát tartalmazó, vény nélkül kapható gyógyszer, amely napközben oldja a feszültséget, éjjel pedig altat. Klinikailag igazolt hatású. Nappal nem álmosít, nincs negatív hatással az autóvezetésre és nem befolyásolja a koncentrációt sem. Már nagyobb, 60 szemes kiszerelésben is elérhető.
Vény nélkül kapható gyógyszer
A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!