Európában a műszaki és jogi aggályok miatt egyelőre nem járnak önvezető taxik, de az USA-ban, Kaliforniában egy ideje már ott vannak az utakon az önvezető járgányok.

Sajnos az autonóm közlekedés még mindig gyerekcipőben jár, a különböző robottaxik jó néhányszor viselkedtek már furcsán, okoztak balesetveszélyes helyzetet, dugót, nemrég pedig súlyos baleset részese is volt egy példány.

A hónap elején San Franciscóban a General Motors alá tartozó Cruise egyik robottaxija ütött el, majd taposott meg egy gyalogost, akit egy másik – ember által vezetett – autó ütött el és lökött az önjáró járgány elé. A robottaxi ugyan fékezett, hogy minimalizálja a baleset súlyosságát, ez eddig rendben is volt, ám az autó épp az áldozaton állt meg, ezt követően pedig – a programozásának megfelelően – megpróbált kihúzódni a forgalomból, miközben az elgázolt nőt maga alatt vonszolta. A szerencsétlen gyalogost vágószerszámmal szabadították ki.

A balesetet követően az Egyesült Államok közlekedési hatósága, az NHTSA vizsgálatot kezdeményezett, Kalifornia állam gépjármű-felügyeleti minisztériuma (DMV) kedden azonnali hatállyal felfüggesztette a Cruise működési engedélyét, megállapításuk szerint ugyanis „a gyártó járművei biztonsági szempontból nem alkalmasak közúti működésre”.

A kaliforniai DM addig tarthatja fenn a felfüggesztést, amíg jónak látja, pontosabban „amíg a szolgáltató képes lesz megfelelni a minisztérium elvárásainak”.

A Cruise a Gizmondónak nyilatkozva közölte, hogy a kaliforniai DMV-vel és az NHTSA-val szorosan együttműködve dolgoznak a problémák kijavításán, de rámutattak arra is, hogy végső soron épp a közlekedésbiztonság javítása, az életek megóvása érdekében fejlesztik a robotautóikat, valamint kiemelték, hogy épp az NHTSA statisztikái alapján a robottaxik az emberek által vezetett személyszállítókhoz (taxik, Uber, Lyft) képest 65%-kal kevesebb baleset részesei voltak.