A svéd Candela évek óta dolgozik elektromos hajtású (hord)szárnyas hajóin, a munka pedig egy újabb modellnél fordult a célegyenesbe, a P-12 a sorozatgyártás útjára léphet.
A P-12-esről 2022 nyarán hallhatott először a nagyközönség, a Candela akkor mutatta be a számítógép-vezérelt hordszárnyakon suhanó, elektromos hajtású koncepcióját, mely állításuk szerint – 18 csomós, azaz 33,3 km/óra sebességnél – 80%-kal kevesebb energiát igényel, mint belső égésű motoros társai.
A P-12 ráadásul ennél is gyorsabb lehet, a két darab, együttesen 340 kW teljesítményű villanymotorjával már első tesztútján 30 csomót (55,6 km/óra) teljesített, emellett a 252 kWh-s akkumulátorral több mint 90 km-es hatótávot kínál. A toloóerővektor-szabályozással akár oldalazva is haladhat, kiváló manőverezőképessége miatt akár 2 perc alatt letudhat egy „megállót”.
A szoftveresen optimalizált hordszárnyas megoldásnak köszönhetően a teszteken a P-12 kellően alacsony hullámokat generált – így nem zavarja a többi vízi közlekedőt, nem rombolja a partot, károsítja a kikötőket –, így a svéd előírásoknak megfelelően nem vonatkozik rá sebességkorlátozás, „teljes gőzzel” hajthat.
A part menti hajózásra, személyszállításra szánt P-12 1,7 millió eurós (kb. 645 millió Ft) ára nagyjából megfelel a hasonló, hagyományos, dízeles hajókénak, ám az üzemeltetők utaskilométerenként mintegy 50%-kal alacsonyabb költségekkel számolhatnak. (Hogy a vonzó szempontként hirdethető, így szintén piaci előnyt jelentő gyorsaságot ne is említsük.)
Kattints a képre, galéria nyílik!
A 12 méter hosszú, 4,5 méter széles hajóba az orrban található rámpán lehet be-kiszállni, és három változatban kapható: a P-12 Shuttle 30 főt képes befogadni, a rövidebb távú tömegközlekedésre való, P-12 Business 12-20 fős, bőséges csomagtérrel, míg a P-12 Voyager a megrendelő igényeinek megfelelően konfigurálható akár magáncélú felhasználásra.
A Candela P-12-es 2024-ben már Stockholmban teljesít pilot programot, a gyártó szerint a hajóik megfelezhetik az ottani vízi tömegközlekedési járatok menetidejét.