A bobversenyzésben az ökölszabály szerint a siker egyharmadban a rajton, egyharmadban magán a bobon, egyharmadban pedig a kormányzáson múlik.
A BMW szakemberei az első téren igyekeznek segíteni a Német Bob-, Szánkó és Szkeleton Szövetségnek. Míg a salak- és rekortánpályákra való futóstoplik évtizedekre visszanyúló kutatást, kísérletezést, a különböző igényeknek megfelelő változatokat mutathatnak fel, a jégre való megfelelőik ennél sokkal szerényebb háttérrel rendelkeznek.
A bobosok cipőin az előírások szerint elhelyezett szegecsek/stoplik a lábbelik integráns részét képezik, azaz amikor azok elkopnak, a cipő mehet a kukába. A BMW az említett sportszövetséggel karöltve azon dolgozik, hogy a pályafutók cipőinél bevett, cserélhető, csavarokkal rögzíthető stoplis rátéteket fejlesszenek ki a bobosoknak, hiszen ahány ember, annyiféle láb, futási stílus – a személyre szabottság komoly sportelőnyt hozhat.
A bajor autógyártó a maga területén már mintegy 30 éve alkalmaz 3D-nyomtatást a különböző alkatrész-prototípusok gyártásánál, a mára egyre olcsóbb és kiforrottabb technológiában szerzett tapasztalataikat, tudásukat pedig a bobcipők terén is kamatoztatni tudják.
Kattints a képre, galéria nyílik!
A különböző fémek és műanyagok felhasználásával előbb kialakítják az adott sportoló lábára – pontosabban 3D-ben beszkennelt cipőjére – legyártott alapot, majd lézerhegesztéssel rétegenként építik rá a szegecseket.
Jelenleg a tesztelés, fejlesztés folyik, ha pedig megtalálják az ideális alapmodellt, az később már bármilyen lábméretre skálázható, bármilyen cipőformára gyorsan ráalakítható lesz, sőt, különböző jégminőségekhez különböző rátétek készülhetnek – hiszen adott lesz a csere lehetősége.
„A világkupán már teszteltük a szegecses rátéteket, és igen pozitív visszajelzéseket kaptunk a sportolóinktól. Ezzel együtt szükséges még néhány finomítás itt-ott, de reményeink szerint a 2026-os téli olimpián már a tökéletes cipőkben versenyezhetünk” – mondta a bobosok vezetőedzője, René Spies.